Cum poate fi optimizat transportul public în Cluj-Napoca. Concluziile unui STUDIU întocmit de un specialist în mobilitate
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 10:45
- Eveniment
- Ascultă știrea

Casa Tranzit a găzduit, marți seara, 50 de clujeni interesați de optimizarea transportului public în Cluj-Napoca, la prezentarea realizată de specialistul în mobilitate, Tudor Măcicășan, și facilitată de Adi Dohotaru, președintele Asociației Societatea Organizată Sustenabil.
„Cu o reorganizare a exploatării în jurul nevoilor urbei, transportul public va fi mai frecvent și conexiunile mai multe pentru toate cartierele orașului. Cu utilizarea optimă a resurselor existente, conectivitatea și ponderea transportului electric se pot îmbunătăți semnificativ prin comasarea și reorganizarea traseelor, dublând numărul de relații directe din oraș”, a declarat Tudor Măcicășan, expert în mobilitate.
Lucrarea de specialitate „Optimizarea transportului public din Cluj-Napoca”, scrisă de Tudor Măcicășan, Darius Moldovan și Andrei Pintea evidențiază beneficiile clare pentru cetățeni ale măsurilor propuse de cei trei autori: mai multe vehicule, mai des, mai puține schimburi, mai mult transport ecologic și un serviciu nocturn mai bine pus la punct. Mai mult, schimbările propuse pot fi realizate în 2025.
Cele 5 concluzii principale ale studiului atașat sunt:
1. Flota de transport public din Cluj-Napoca este modernă și predominant nouă. Din totalul de 397 de vehicule, 86% sunt echipate cu aer condiționat și 92% sunt accesibile persoanelor cu mobilitate redusă. 43% din totalul vehiculelor sunt nepoluante (troleibuze, autobuze electrice, tramvaie).
2. Reorganizarea propusă va crește semnificativ frecvența vehiculelor. În zilele lucrătoare, numărul total de vehicule în circulație va crește de la 242 la 258. În weekend, vor circula 131 de vehicule, față de 100 în prezent – o creștere de peste 30%.
3. Transportul electric va deveni dominant. Proiectul propune ca 75 de troleibuze comparativ cu 64 în prezent.
Astfel, ponderea transportului electric va depăși 50% din totalul vehiculelor aflate în serviciu.
4. Noaptea, transportul public va fi mai frecvent și mai bine coordonat Vor fi operate 3 linii nocturne (2N, 54N, A2N), cu plecări sincronizate la fiecare 30 de minute (în intervalul 23:00–01:00) și 60 de minute (în weekend, 01:00–05:00). Sistemul „pulsatoriu” va permite schimburi ușoare între linii în puncte centrale.
5. Se vor crea legături directe între cartiere fără schimb de vehicul Prin comasarea unor trasee (ex: 21 + 39, 31 + 35, 34 + 27), vor apărea rute lungi și diagonale care acoperă relații importante nord-sud și
est-vest. Scopul este ca orice călătorie să fie posibilă cu maximum un schimb.
Studiul poate fi consultat AICI!
„Vrem să facilităm în perioada următoare cu Asociația Societatea Organizată Sustenabil prezentări și dezbateri constante pe teme de interes pentru clujeni, nu doar petiții și tururi ghidate pentru care suntem mai cunoscuți, în urma cărora să vină propuneri solide de politici publice”, a spus Adi Dohotaru, președinte Asociația Societatea Organizată Sustenabil.