Fără acrobaţii aviatice, anul acesta, la Cluj
- Scris de Valentin Malaescu
- 01 Apr 2015, 19:22
- Administraţie
- Ascultă știrea

Anunţul a fost făcut de directorul aeroportului, David Ciceo, cu ocazia aniversării a 83 de ani de la înfiinţarea porţii aeriene civile din Cluj. Motivul este unul incredibil: nu există suficient loc pentru parcarea aeronavelor participante. „Datorită litigiului privind terenul de sub platforma APRON 2, care a fost întăbulat în mod incorect de o firmă privată, am rămas cu locuri insuficiente pentru parcarea avioanelor, motiv pentru care anul acesta nu vom putea ţine mitingul aerian", a anunţat Ciceo. Şeful instituţiei care patronează aeroportul, vicepreşedintele cu atribuţii interimare de preşedinte al consiliului judeeţean, Vakar Istvan, a dat de înţeles că nici din punct de vedere financiar organizarea unei asemenea manifestări n-ar fi fezabilă anul acesta. „Din punctul nostru de vedere, al consiliului judeţean, vom încerca tot ce e posibil pentru a organiza acest miting deşi e foarte scump kerosenul pentru MIG-uri", a spus Vakar.
Conducerea aeroportului, alături de cea a consiliului judeţean şi de prefectul Gheorghe Vuşcan au ţinut să sărbătorească cei 83 de ani împliniţi de aeroportul clujean, deşi, în afara creşterii, e drept, spectaculoase a numărului de călători (1,2 milioane în 2014 faţă de 32.500 în 1996), cei care răspund de gestionarea porţii aeriene a Clujului nu au prea multe motive de mândrie. Astfel, cele peste 20 de contracte adiţionale la construirea noii piste de decolare-aterizare sunt atât în vizorul procurorilor DAN, cât şi al ANRMAP; o platformă de parcare pentru avioane costruită ilegal a pus câţiva oameni, în frunte cu fostul şef al judeţului Horea Uioreanu în faţa judecătorilor, care le vor spune cât timp vor fi cazaţi în camere cu paturi suprapuse. În fine, ultima „lovitură" a diriguitorilor aeroportului a fost proiectul transportului intermodal, cu care au intrat direct în gard.
Cum conducerea aeroportului şi consiliul judeţean au vorbit limbi diferite, fiind incapabili să fie suficient de convingători încât să atragă, cu implicare financiară, lângă proiectul lor companiile naţionale CFR S.A. şi CNADNR, au ratat cu brio termenul de depunere a cererii pentru finanţare europeană a proiectului, astfel încât riscă să ajungă în situaţia de a li se cere să returneze şi fondurile europene cheltuite pe un set de studii, care şi aşa au oferit soluţii mai mult decât fantasmagorice, dacă nu, unele, chiar inutile. Deşi Ciceo s-a lăudat cu faptul că ar avea avizul Comisiei Tehnice a CFR S.A., Vakar a recunoscut că reprezentanţii transportului feroviar nu sunt interesaţi de acest proiect pentru că au alte priorităţi. „CFR se gândeşte mai întâi la creşterea vitezei de transport şi abia după aceea ar putea fi interesaţi de proiectul nostru", a spus Vakar. Totuşi, impulsionat de prefect - „Sper ca data viitoare să fim pregătiţi, nu ca data trecută, când am ratat obiectivul", a spus Vuşcan - Ciceo şi-a manifestat speranţa că, la momentul lansării noii linii de finanţare europene, în toamnă, sau în primăvara viitoare, cei responsabili vor fi capabili să depună cererea de finanţare întocmită aşa cum cer procedurile europene.
Până atunci, Vakar trage nădejde de la sumele alocate aeroportului clujean în masterplanul de transport elaborat de ministerul de resort, care, pe două linii de finanţare, prevede un total de 164 de milioane de euro alocate aerogării clujene. Ce a uitat să menţioneze şeful interimar al judeţului Cluj este faptul că, deocamdată, Comisia Europeană a returnat proiectul de masterplan autorilor, apreciindu-l ca unul prost întocmit şi solicitând refacerea lui.