Poduri noi, plaje, bărci și piste de biciclete în consolă. Ideile interesante pentru Someș aduse de proiectul Practica

Poduri noi, plaje, bărci și piste de biciclete în consolă. Ideile interesante pentru Someș aduse de proiectul Practica
Proiectul câștigător al concursului de soluții pentru amenajarea Someșului are câteva soluții interesante, unele cerute de organizatori, altele originale.

Biroul de arhitectură Practica, din Spania, este marele câștigător al proiectului de amenajare a malurilor Someșului. Primăria și Ordinul Arhitecților din România au ales varianta concursului de soluții pentru acest obiectiv extrem de important pentru oraș. Că au câștigat spaniolii se știa de luni; ce au adus ei nou în peisajul Clujului, deocamdată la stadiul de planșă, a explicat marți, la Realitatea FM, Ovidiu Cîmpean, director în cadrul Primăriei.

Poduri vechi și noi

Proiectul prevede construirea unor poduri noi, unele dintre acestea cerute prin tema de concurs. Un asemenea pod este cel numit al Nemților, care ar lega strada Barițiu de Dragalina. "S-ar crea o axă turistică foarte importantă pentru oraș: Cetățuie - Piața Caragiale - Piața Muzeului - Piața Unirii", a subliniat Cîmpean. Podul Nemților a existat în trecut, dar a fost demolat.

Există o serie de alte punți propuse, iar acestea sunt gândite pentru pietoni și bicicliști: una care să lege Parcul Rozelor de Grigorescu, alta care să lege Parcul Armătura de Liberty Park. În plus, din proiectul situat pe locul al doilea, al clujenilor de la Planwerk, municipalitatea a reținut ideea unei punți care să lege strada Muzicescu de Cluj Arena.

"Ar urma să se creeze o legătură a spațiilor publice de la Cluj Arena și Sala Polivalentă cu strada Muzicescu, propusă să fie total sau parțial pietonală", a menționat Ovidiu Cîmpean, adăugând că municipalitatea a extras cele mai bune idei și din proiectele care nu au obținut premiul cel mare la concursul de soluții.

Plaje și bărci pe Someș

Clujenii vor putea face baie în Someș, potrivit proiectului Practica. Au fost prevăzute două zone de agrement: una în Grigorescu, alta în zona Parcului Armătura. "Au fost propuse plaje în ambele zone de detaliere; în Grigorescu ar urma să se extindă cele existente, iar în zona Parcului Armătura, la confluența Someșului cu râul Nadăș, ar urma să se creeze altele", a spus directorul din Primărie, la Realitatea FM.

Despre Someșul navigabil s-a discutat mult, iar acest proiect ar putea face măcar mici părți din râu utilizabil pentru amatorii de vâslit. "Am discutat aseară cu câștigătorul și va include în studiul de fezabilitate și această posibilitate, dezbătută foarte mult de opinia publică. Depindem însă de Apele Române, de lucrările care se vor putea face în albia râului.

De asemenea, trebuie luate în calcul și fluctuațiile debitului, care poate ajunge de la 5 la 60 mc pe secundă", a mai afirmat Cîmpean. Zona de la Sala Sporturilor Horia Demian a fost gândită încă din anii 60, de cunoscutul arhitect Vasile Mitrea, să se poată utiliza pentru navigație, însă bărcile au ajuns să traverseze aici Someșul doar de curând, în cadrul proiectului Someș Delivery.

Cu bicicleta pe Someș

Nu în ultimul rând, proiectul spaniol prevede piste de biciclete pe malul Someșului, de la intrarea în oraș până la Podul Horea.

"Pistele de biciclete și zonele pietonale vor putea fi finanțate din fonduri europene. Ne gândim la piste de biciclete inclusiv în zona Barițiu - Dragalina, unde ar urma să fie construite în consolă", a precizat Cîmpean, care a mai spus că primele proiecte concrete pe malul Someșului vor putea fi realizate pe la mijlocul anului viitor.

Prevederile din proiect vor fi incluse într-un masterplan al Someșului și în planurile urbanistice zonale ale privaților care au proprietăți pe malul Someșului, așa încât aceștia nu vor putea realiza altceva decât au gândit spaniolii pentru respectivele spații.

"Este o abordare sensibilă"

Concursul a fost lansat în iunie, până la data limită, 25 septembrie, intrând în comisia tehnică 11 proiecte participante. Concursul de soluții a fost public, într-o singură fază, deschis pentru România, țările Uniunii Europene și Spațiului Economic European și Confederația Elvețiană.

Câștigătorii concursului, cum spuneam, sunt spanioli de la biroul Practica. Autorii principali sunt Jaime Daroca, José Mayoral, José Ramon Sierra. Colaboratori arhitectură: Raul Brito, Sofia Valdivia, Gonzalo Cortes. Premiul este reprezentat de valoarea estimată a contractului de proiectare, care se cifrează la 1,5 milioane de lei.

"Proiectul este construit în jurul ideii fundamentale că Someșul este un element viu, capabil de a oferi energie întregii comunități. Propunerea folosește forța transformatoare a peisajului natural și se bazează pe implicarea comunității în dezvoltarea proiectului și reușește să pună în valoare complexitatea peisajului, depășind limitele unor soluții urbanistice convenționale.

Proiectul aduce soluții inovatoare pentru România și propune un nou mod de a gestiona relația dintre mediul construit și cel natural și invită toți actorii urbani să se raporteze la cadrul natural cu respect prin practici sustenabile. Este o abordare sensibilă a temei de concurs. Proiectul de față poate deveni un model de bune practici în domeniul abordării cursurilor de apă în mediul urban.

Abordarea în orașele noastre este de obicei agresivă în privința râurilor: ziduri de beton, baraje, afectarea vieții sălbatice și a ecosistemului natural. Propunerea de față poate reprezenta un adevărat manifest național, invitând orașele din România să își regândească atitudinea față de cursurile de apă care le traversează.

Protejarea ecosistemului natural și a biodiversității, precum și încetinirea vitezei curgerii râului, sunt văzute ca soluții durabile pentru a conserva caracterul natural al râului. Proiectul folosește multidisciplinaritatea pentru a lucra „în echipă" cu ecosistemul natural, și nu împotriva acestuia. Aceasta este viziunea clară pe care proiectul o propune", a explicat peisagistul Nicolas Triboi, membru al juriului internațional de la acest concurs de soluții.

Comenteaza