Aeroportul nu mai face faţă numărului de avioane
- Scris de Ziua de Cluj
- 15 Iul 2010, 20:58
- Administraţie
- Ascultă știrea

în proiectul tehnic ce vizează dezvoltarea Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, societatea Iptana a prevăzut extinderea platformei de îmbarcare-debarcare cu cel puţin 10.000 de metri pătraţi, precum şi construcţia unei căi suplimentare de rulare. Fără aceste investiţii, aeroportul nu are nici o şansă să se dezvolte, indiferent de capacitatea noilor terminale de pasageri. Programul de zbor nu permite avioanelor nici măcar la nivelul actual lejeritatea în manevrele de decolare-aterizare.
începând din 2000 şi până în 2009, traficul aerian pe Aeroportul Cluj-Napoca a crescut de la 75.000 la circa 800.000 de pasageri anual. Datele au fost transmise de conducerea Aeroportului Internaţional, fiind estimate creşteri fabuloase de pasageri, de la an la an. De pildă, comparativ cu trimestrul întâi al anului 2008, anul acesta aduce o creştere a numărului de pasageri cu 20%, mai exact de la 122.336 la 146.101 pasageri.
Această creştere a traficului aerian este pusă în primul rând pe seama programului de dezvoltare. Totuşi, specialiştii arată că fără o extindere a platformei de îmbarcare-debarcare, aeroportul cluejan nu are nici o şansă să atingă performanţele dorite. Studiul societăţii de proiectare Iptana prevede extinderea platformei actuale de îmbarcare cu minim 10.000 de metri pătraţi, în partea de est.
Creşterea numărului de curse regulate şi charter nu face decât să solicite şi mai mult actuala platformă. Atât operatorilor aerieni, cât şi angajaţilor aeroportului le este din ce în ce mai greu să asigure parcarea şi manevrarea aeronavelor la sol. Iar situaţia este şi mai dificilă în orele de vârf. Pentru că se tinde spre un program mult mai încărcat, cu avioane ale căror curse sunt programate la aceleaşi ore, proiectul Iptana propune ca soluţie unică extinderea platformei de îmbarcare-debarcare.
De asemenea, o altă necesitate o constituie o cale de rulare suplimentară, legată de platforma de îmbarcare-debarcare. Investiţia ar ajuta la descongestionarea traficului aerian. în prezent, la ore de vârf, când mai multe avioane sunt programate să aterizeze la Cluj relativ în acelaşi timp, aeronavele sunt obligate să survoleze minute în şir spaţiul aerian al Clujului, până în momentul când este eliberată calea de rulare.
Studiul specialiştilor avertizează că o singură cale de rulare nu face decât să ducă, în timp, la întârzieri şi la pierderea sloturilor (timpi alocaţi de catre Eurocontrol pentru momentul decolării de pe un aeroport). Atât extinderea platformei, cât şi calea de rulare ar costa circa două milioane de euro. Sursele ZIUA de CLUJ au informat că, deşi s-au făcut demersuri la Guvern pentru a obţine banii necesari pentru aceste investiţii, răspunsul ar fi fost unul negativ.
în prezent, administraţia judeţeană, sub a cărei autoritate se află aeroportul, face demersuri pentru a obţine bani europeni în vederea construcţiei unei noi piste de decolare-aterizare de 3.500 metri. Pentru platforma de parcare şi cale de rulare nu sunt încă soluţii financiare. Totuşi, vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Radu Bica, admite că investiţiile sunt necesare. “Este adevărat, aşa cum arată şi studiul Iptana, e nevoie de extinderea platformei de îmbarcare şi de o nouă cale de rulare. însă sunt investiţii care pot fi soluţionate în timp. Există estimări pentru o creştere masivă a traficului aerian, de aceea va trebui ca, în timp, să găsim soluţiile necesare pentru a susţine şi aceste obiective”, a precizat Bica.
între timp, a mai spus vicepreşedintele, administraţia judeţeană are în plan să rezolve cu totul alte probleme ale aeroportului. “în prezent, soluţionăm documentaţia pentru angajarea societăţii care va executa studiul de fezabilitate pentru amenajarea incintei aeroportului. Se intenţionează construcţia unui parking şi a unui hotel, precum şi realizarea unui sens giratoriu şi a unei benzi de accelerare-decelarare pentru facilitarea accesului la aeroport. “Apoi vom pregăti licitaţiile”, a spus Bica. Creşterea traficului intern şi extern este estimat, pentru 2010, la un număr de 1.400.000 de pasageri.