Tramvaiul rămâne în oraş şi va fi reabilitat cu 47 de milioane de euro

Tramvaiul rămâne în oraş şi va fi reabilitat cu 47 de milioane de euro
Vagoanele transportă aproximativ 100.000 de clujeni pe zi, o treime din totalul călătorilor care circulă cu mijloacele de transport în comun din Cluj-Napoca.
Oficialii Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) din subordinea Primăriei Cluj-Napoca spun că reabilitarea liniei de tramvai este un proiect vital pentru oraş. Tramvaiul este, în prezent, raportat la costurile energetice, cu 12% mai ieftin decât celelalte mijloace de transport. În plus, directorul RATUC a explicat că tramvaiul este un mijloc nepoluant la care marile metropole din lume s-au reîntors, deşi iniţial renunţaseră la acest mod de transport. Primarul Sorin Apostu a declarat ieri că municipalitatea va semna contractele pentru obţinerea finanţării europene destinată reabilitării liniei de tramvai cel târziu la începutul lunii octombrie.

Directorul RATUC, Liviu Neag, a menţionat că “tramvaiul este un mijloc de transport în comun nepoluant, cu o capacitate dublă sau chiar triplă de transport al călătorilor, cu o viteză comercială mai mare pe anumite porţiuni decât a celorlalte mijloace de transport în comun”. “Confortul este net superior”, a precizat Neag. Acesta a adăugat că, în ceea ce priveşte consumul energetic, tramvaiul este cu 12% mai ieftin decât autobuzul.

“Noi avem garnituri vechi şi şine care nu sunt silenţioase. Sperăm că nu pentru mult timp. Chiar dacă linia de tramvai leagă cartierul Mănăştur de zona industrială, să nu uităm că Mănăştur este unul dintre cartierele mari ale oraşului, cu 110.000 de locuitori, că linia de tramvai trece prin centru, dar şi pe lângă viitorul stadion. Zona industrială, chiar dacă nu mai este ce a fost, are activitate, dar a căpătat şi destinaţie imobiliară. Nu este un traseu mort”, a menţionat Liviu Neag. Oficialul RATUC a declarat că în Cluj-Napoca tramvaiul transportă zilnic între 100.000 şi 120.000 de călători. “Este chiar o tendinţă la nivelul metropolelor europene să se întoarcă la tramvai. Acest mijloc de transport a fost reintrodus în Paris, dar şi în zone din Germania, după ce iniţial autorităţile au renunţat la el. Este chiar o prioritate pentru metropole”, a spus Neag.

Municipalitatea este pe ultima sută de metri cu semnarea contractelor de finanţare pentru modernizarea liniei de tramvai, proiecte depuse împreună cu cel de reabilitare a Parcului Central pentru accesarea de fonduri europene. Modernizarea liniei de tramvai cuprinde două tronsoane, Mănăştur - Piaţa Gării şi Piaţa Gării - Bd. Muncii. După schimbarea traverselor pe primul tronson se estimează creşterea cu 10% a numărului de călători transportaţi pe an, reducerea costurilor de mentenanţă cu 57% şi a consumului de energie electrică cu 40%. Modernizarea tronsonului depăşeşte 77 de milioane de lei (circa 18 milioane de euro). În cazul liniei Piaţa Gării - Bd. Muncii se estimează aceeaşi creştere a numărului de călători şi scăderea consumului de energie electrică la 38%. Valoarea proiectului în acest caz e de peste 86 de milioane de lei (20 de milioane de euro).

Edilul Sorin Apostu a declarat ieri că primăria va semna contractele pentru obţinerea finanţării europene de peste 47 de milioane de euro pentru reabilitarea liniei de tramvai şi a Parcului Central la sfârşitul lunii septembrie sau cel târziu la începutul lunii octombrie. “Am primit o notificare de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului privind acceptarea cererilor de finanţare pentru proiectele depuse de primărie privind reabilitarea linie de tramvai şi a Parcului Central. Practic, am intrat pe ultima sută de metri pentru semnarea contractelor de accesare a fondurilor europene”, a explicat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, primarul. Sorin Apostu a mai adăugat că, după ce contractele pentru linia de tramvai şi Parcul central, în număr de trei, vor fi semnate, instituţia sa va organiza licitaţiile pentru execuţie.

Calendarul proiectelor europene


Pentru reabilitarea Parcului Central şi a clădirii vechiului Cazinou (proiect de peste 42 de milioane de lei - n. red.), calendarul acţiunilor viitoare vizează efectuarea unei vizite în teren pentru verificarea documentelor de proiect (programată astăzi - n. red.), trimiterea documentaţiei de contractare împreună cu raportul şi recomandare pentru finanţare de la Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest (organismul intermediar) la autoritatea de management din subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale (în decurs de 10 zile de la vizita în teren - n. red.), avizarea acesteia de către minister (10 zile de la primirea documentaţiei - n. red.), după care urmează semnarea contractului (termen estimativ, sfârşitul lunii septembrie - n. red.).

În cazul celor două proiecte de reabilitare a liniei de tramvai, vizita în teren pentru verificarea documentelor este programată în jurul datei de 15 septembrie, după care curg cele 10 zile pentru trimiterea documentaţiei de contractare la Ministerul Dezvoltării Regionale, dar şi cele10 zile pentru avizare. Se preconizează că semnarea contractului va avea loc în prima săptămână din luna octombrie.

Comenteaza