Primăria cumpără troleibuze de 7,7 milioane de euro

Primăria cumpără troleibuze de 7,7 milioane de euro
Pe străzi vor circula 20 de troleibuze noi, achiziţionate în schimbul a circa 33 de milioane de lei. Primele două - cu titlul de “mostră” - vor ajunge la Cluj cel mai probabil în noiembrie.
Regia Autonomă Transport Urban Călători (RATUC) din subordinea Primăriei Cluj-Napoca a încheiat un contract cu Astra Bus Arad pentru furnizarea a 20 de noi troleibuze cu podea joasă. Contractul a fost deja semnat şi depăşeşte 7,7 milioane de euro, în urma licitaţiei organizate anul acesta.

Municipalitatea îşi anunţase intenţia de a achiziţiona troleibuze încă din noiembrie anul trecut. Licitaţia a fost organizată însă abia anul acesta. Contractul a fost atribuit în 19 august societăţii Astra Bus, de la care primăria a mai cumpărat şi în anii trecuţi autobuze. Este vorba despre un acord-cadru pentru furnizarea a 20 de troleibuze, zece articulate şi zece nearticulate, toate cu podea joasă, în valoare de 32,97 milioane de lei (circa 7,7 milioane de euro - n. red.).

La licitaţia demarată de RATUC au participat cinci societăţi: Solaris, Viseon Bus Germania, Astra Bus Arad, Carpat Belaz Service Bucureşti şi Compania Industrială Griviţa Bucureşti. RATUC a atribuit la finele lunii iunie contractul către Astra Bus, însă rezultatul procedurii a fost contestat de Viseon Bus Germania, Carpat Belaz Service Bucureşti şi Compania Industrială Griviţa Bucureşti. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins cele trei contestaţii ca nefondate printr-o decizie din luna august. “Preţul, raportat la calitate, ofertat de societăţile care nu au câştigat contractul a fost mai mare. Oricum, firmele participante s-au duelat la CNSC. Noi am fost simpli spectatori. Soluţia a fost dată de aceştia, iar noi am încheiat contractul cu societatea care a avut cea mai bună ofertă”, a explicat directorul RATUC, Liviu Neag. Regia va plăti aproximativ 1,6 milioane de lei pe troleibuz.

Ca şi în cazul contractului din 2009 cu Magyar Jarmutechnikai (în colaborare cu Astra Bus) pentru furnizarea de autobuze noi, şi comenzile pentru troleibuze vor fi efectuate în funcţie de finanţări. Primăria a comandat doar două autobuze, fiecare cu câte 700.000 de lei, şi s-a oprit aici, deşi acordul-cadru a fost încheiat pentru maximum 25 de maşini. Directorul RATUC nu a putut preciza dacă istoria se va repeta şi în cazul troleibuzelor. “Cert este că la începutul lunii noiembrie vor ajunge la Cluj primele două troleibuze. Sperăm să fim mulţumiţi de ele”, a mai spus Neag. Primarul Sorin Apostu declara, pentru ZIUA de CLUJ, că instituţia sa intenţionează să contracteze un nou împrumut de maximum 300 de milioane de lei pentru susţinerea programelor ei de investiţii, banii urmând să fie utilizaţi şi pentru cumpărarea de troleibuze. Apostu a subliniat că primăria a cumpărat doar două autobuze Magyar Jarmutechnikai pentru că nu a fost mulţumită de modul în care acestea s-au comportat în trafic.

Reticentă să cheltuiască banii pe mijloace de transport în comun noi, municipalitatea a achiziţionat mijloace de transport în comun second-hand - autobuze şi garnituri de tramvaie. În 2007 s-au cumpărat 12 autobuze la mâna a doua de la In Fine Paris pentru 261.000 de euro. Tot în 2007 s-au luat alte 12 autobuze second marca Renault R 312, din aceeaşi sursă, pentru 2,6 milioane de euro. În 2008, au fost achiziţionate încă 12 autobuze second-hand de la Infitrade Neuily Sur Sein Franţa, pentru 267.000 de euro. În 2009 s-au mai cumpărat 10 autobuze articulate de la Infitrade pentru 336.000 de euro. În acelaşi an s-au achiziţionat şi 10 tramvaie second în schimbul a 210.000 de euro, de la VIP Verkehrsbetrieb Postam. În 2010 s-au cumpărat 15 autobuze de la Infitrade pentru 504.000 de euro.

Parcul RATUC este compus din 220 de autobuze, 110 troleibuze şi 34 de garnituri de tramvaie. Există, în prezent, 40 de linii de autobuz (patru introduse anul acesta: 42 pe traseul Piaţa Unirii - Câmpului, 40 - Piaţa Mihai Viteazul - Făget, 23 barat - Piaţa Mihai Viteazul - Emerson, 43 barat Grigorescu - Calea Turzii şi 8L Piaţa Mihai Viteazul - Dezmir - n. red.), şase linii de troleibuz şi două linii de tramvai. Autobuzele acoperă un traseu de 200 de kilometri, troleibuzele, 44, iar tramvaiele, 26 de kilometri, potrivit informaţiilor puse la dispoziţie de RATUC.

Luminiţa SILEA, Alin GOLBAN
luminitasilea@ziuadecj.ro, alingolban@ziuadecj.ro

Comenteaza