Pragul de 1.000.000 de pasageri, atins de Aeroportul Cluj, dăunează fondurilor europene
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 15 Mar 2011, 23:35
- Administraţie
- Ascultă știrea

Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Alin Tişe, a cerut Ministerului Transporturilor modificarea unor condiţii din ghidul de finanţare pentru Progamul Operaţional Sectorial-Transpoturi (POS-T), asfel încât Aeroportul Cluj să poată deveni eligibil pentru accesarea de fonduri europene. Anul acesta, aeroportul clujean a depăşit pragul de 1.000.000 de pasageri, astfel că, potrivit regulamentului, depăşeşte capacitatea micilor aeroporturi care au dreptul să obţină bani europeni pentru dezvoltare. Tişe spune însă că mai există precedente şi în cazul altor aeroporturi din ţările Uniunii Europene care, de asemenea, au solicitat modificarea condiţiilor de finanţare, astfel că şi Clujul ar putea obţine câştig de cauză, mai ales că ministerul a aprobat această solicitare.
Creşterea numărului de pasageri pe aeroportul clujean aduce mari avantaje judeţului, însă acest aspect are şi un rezultat negativ. Mai exact, POS-T, programul care include finanţarea din fonduri europene a proiectelor de infrastructură aeroportuară, nu vizează decât acele obiective care nu depăşesc pragul de un milion de pasageri. Or, aeroportul clujean a depăşit acest prag, motiv pentru care riscă să nu mai fie eligibil pentru accesarea banilor europeni. Toate acestea, în condiţiile în care administraţia judeţeană şi conducerea aeroportului au pe rol un proiect de investiţie pentru extinderea platformei de îmbarcare-debarcare a aeronavelor, precum şi pentru realizarea unor noi suprafeţe de mişcare, pentru care se doreşte accesarea de fonduri europene. De altfel, licitaţia privind atribuirea contractului de lucrări a fost demarată chiar de anul trecut, însă, pentru că programul de finanţare nu a fost încă deschis, procedura a fost amânată în două rânduri. Oricum, a precizat preşedintele CJ, Alin Tişe, conform regulamentului din vechiul ghid de finanţare, aeroportul clujean nu ar fi fost eligibil pentru accesarea fondurilor europene.
"Am transmis o scrisoare oficială la Ministerul Transporturilor şi am cerut ca noul ghid să includă şi aeroporturile care au ajuns la pragul de 1.000.000 de pasageri. Ministerul este de acord cu propunerea noastră şi va milita pe lângă Comisia Euroepană pentru aprobarea solicitării noastre", a spus Tişe. El a adăugat că mai există precedente în ce priveşte acest program de finanţare, astfel că celor de la Comisia Europeană nu le va fi greu să înţeleagă proiectul de investiţie demarat de aeroportul clujean. "Şi alte aeroporturi, din Cehia şi Polonia, au avut nevoie de modificarea unor condiţii pentru a putea fi eligibile la finanţări europene şi este foarte normal. Pentru că a ajunge la pragul de 1.000.000 de pasageri nu înseamnă că ai ajuns la nivel dorit de dezvoltare. Dimpotrivă, noi avem cea mai mare nevoie să ne întărim infrastructura aeroportuară tocmai pentru că avem obligaţia să facem faţă numărului mare de pasageri. Astfel că acest ghid de finanţare trebuie să se plieze pe necesităţile actuale ale aeroporturilor noastre", a comentat Tişe. Contractul privind construirea unor căi de rulare şi extinderea platformei pentru avioane a fost evaluat la 18,8 milioane de euro fără taxa pe valoarea adăugată. Preşedintele Alin Tişe a afirmat că imediat ce se va publica noul ghid de finanţare proiectul va depus spre aprobare la minister, iar în paralel va demara şi licitaţia pentru atribuirea lucrărilor.