Licitaţie suplimentară pentru modernizarea drumului Răchiţele - Ic Ponor
- Scris de Luminita Silea
- 21 Apr 2011, 00:55
- Administraţie
- Ascultă știrea

Consilierii judeţeni au aprobat ieri modificarea proiectului tehnic pentru modernizarea celor 20 kilometri de drum din zona turistică Răchiţele - Ic Ponor, finanţat din fonduri europene. Potrivit oficialilor Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, deşi contractul a fost licitat şi este în execuţie, constructorii nu au putut avansa cu lucrările fizic din cauza documentaţiei care a stat la baza obţinerii finanţării europene. Preşedintele Alin Tişe a declarat că fiind vorba despre bani europeni, contractul se poate suplimenta cu 10%, însă pentru restul lucrărilor va fi organizată o nouă licitaţie care va include şi podurile, şi podeţele care lipsesc din proiect, ceea ce va duce la creşterea cheltuielilor neeligibile ale proiectului suportate de către forul judeţean.
Consorţiul româno-maghiar MBS Group, Alfa Rom, Nemzetkozi Betonut, desemnat să realizeze lucrările în urma unei licitaţii, a deschis şantierul pe drumul turistic Răchiţele - Prislop - Ic Ponor în iulie 2009. La preţul de peste 34,4 milioane de lei fără Taxa pe Valoarea Adăugată (circa 8 milioane de euro), societăţile s-au angajat să modernizeze cei 20,5 kilometri de drum în 18 luni. Banii au fost atraşi de CJ din fonduri europene. Anul trecut s-a constatat că mai multe poduri şi podeţe nu au fost cuprinse în documentaţia tehnică aferentă proiectului care a stat şi la baza licitaţiei. Mai mult, din cauza acestor lucrări, constructorii nu au mai putut avansa pentru că fizic nu puteau interveni în teren. Fiind vorba despre o finanţare europeană, contractul a fost deja suplimentat cu 10%, maximum admis de lege.
"Constructorii s-au oferit să le execute ei, pe comenzi suplimentare, dar legea nu ne permite acest lucru. Podurile şi zidurile de sprijin trebuie executate pentru că, altfel, proiectul de modernizare a celor peste 20 de kilometri de drum nu poate avansa. Trebuie să facem o nouă licitaţie care va avea ca obiect aceste lucrări. Constructorii s-au oferit ei să execute lucrările, dar nu se poate pentru că legea ne permite o suplimentare doar cu 10%, care s-a făcut deja", a declarat preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe, la şedinţa de ieri. El a supus atenţiei plenului un plan de modificare a proiectului tehnic, în aşa fel încât să fie incluse şi lucrările respective.
Consilierul PSD Dan Canta a intervenit în cadrul discuţiilor şi a cerut colegilor săi să fie mult mai atenţi pe viitor pentru ca sumele din studiile de fezabilitate şi cele din proiectele tehnice să coincidă, tocmai pentru a nu se ajunge în astfel de situaţii. "Cei de la UE supăraţi pe noi pentru că nu mergem de la început pe sume la nivelul proiectului tehnic sau măcar al celui de autorizaţie de construire şi apar aceste modificări şi suplimentări de contracte", a subliniat Canta.
Liderul CJ a menţionat că, de când este în funcţie, nu a identificat nici măcar un proiect în care studiul de fezabilitate să se potrivească proiectului tehnic. "În acest caz, modificarea proiectului tehnic va creşte cheltuielile noastre neeligibile de proiect. Ca să obţinem cea mai bună sumă doar o licitaţie ne garantează acest lucru. Să vină la licitaţie firma care execută lucrarea sau altcineva", a afirmat Tişe.
Consilierii judeţeni au fost de acord cu modificarea proiectului tehnic şi l-au aprobat în acest sens pe ordinea de zi a şedinţei de ieri. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Radu Bica, a declarat că propunerea va merge pentru avizare la Bucureşti, la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, săptămâna următoare, după care va fi organizată noua licitaţie. "Din cauza lucrărilor care n-au fost prevăzute de la început, am fost nevoiţi ca în urmă cu şase luni să suspendăm lucrările de modernizare a celor peste 20 de kilometri de drum. Stadiul lucrărilor este la 25%. Se vor decala şi termenele, chiar dacă acele şase luni au cuprins şi o perioadă de iarnă. Până acum puteam jongla cu notele de renunţare şi cele de comenzi suplimentare, însă prin modificarea legislaţiei, comenzile suplimentare nu pot fi decât de maximum 10%", a explicat Bica.
Promit să termine în acest an
Alin Tişe a declarat că speră ca drumul Răchiţele - Prislop - Ic Ponor să fie finalizat în cursul acestui an. Proiectul de reabilitare a infrastructurii din zona Răchiţele - Prislop - Ic Ponor a fost finanţat prin Programul Operaţional Regional cu circa 60.000.000 de lei, din care valoarea nerambursabilă depăşeşte 48 de milioane de lei.