Bilete orare şi carduri reîncărcabile, pentru transportul în comun
- Scris de Luminita Silea
- 05 Mai 2011, 00:23
- Administraţie
- Ascultă știrea

Primăria vrea să acceseze anul acesta fonduri europene pentru implementarea proiectului de ticketing (montarea unui sistem automat de eliberare a legitimaţiilor de călătorie) care va modifica modul de taxare a cetăţenilor pentru călătoriile cu mijloacele de transport în comun. Se vor introduce abonamente cu număr maxim de călătorii dus-întors, dar şi tarifarea orară a călătoriilor cu tramvaiul, autobuzul şi troleibuzul.
Primarul Sorin Apostu a estimat că banii europeni s-ar putea obţine anul acesta, după aprobarea proiectului la nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului şi din 2012 se va implementa sistemul de ticketing în oraş.
Potrivit primarului Sorin Apostu, municipalitatea a finalizat documentaţia aferentă introducerii sistemului de ticketing pe mijloacele de transport în comun, urmând ca la şedinţa Consiliului Local Cluj-Napoca de marţi să se aprobe indicatorii tehnico-economici aferenţi proiectului. Acesta este estimat la 7,3 milioane de euro, din care 6,6 milioane de euro reprezintă componenta nerambursabilă.
"După ce vom aproba documentaţia, vom depune proiectul la organismul intermediar, Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest, pentru a fi analizat de experţi. Apoi va fi trimis la Autoritatea de Management, la Ministerul Dezvoltării. Desigur că ni se vor cere completări, dar sperăm ca anul acesta să ni se aprobe finanţarea şi să semnăm contractul. După aceea ne apucăm de implementarea sistemului de ticketing. Întâi în municipiu, apoi în Zona Metropolitană - Floreşti, Apahida, Ciurila", a declarat primarul.
El a adăugat că proiectul presupune, în principal, modernizarea a 87 staţii de transport public călători existente în municipiu, amplasarea în zonele cu un flux important de călători a 61 de automate pentru eliberarea legitimaţiilor de călătorie non- stop şi 7 centre de vânzare a legitimaţiilor de călătorie, amplasarea a 136 de validatoare ale legitimaţiilor de călătorie în staţii şi a 327 de validatoare în mijloacele de transport în comun. Directorul Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) din subordinea primăriei, Liviu Neag, a declarat că proiectul va fi implementat în doi ani de la data semnării contractului de finanţare şi a demarării licitaţiilor. "Se va implementa tarifarea orară a călătoriilor. Vor dispărea biletele cu două călătorii şi vor apărea cele electronice, pentru o oră, cu care orice pasager va putea circula pe orice linie. Dacă va depăşi ora în cauză, va fi considerat fraudulos. Vor dispărea şi actualele abonamente de linie şi se vor introduce abonamente cu cardul, cu un număr maxim de călătorii dus-întors. Abonamentul este de 60 de călătorii, iar preţul se va stabili după implementarea sistemului. Totul se va face cu portofelul electronic. Cardul se va putea încărca şi consuma după cum doreşte orice posesor. Vom avea, în primă fază, şase puncte unde vom elibera carduri de călătorie reîncărcabile, cu valabilitatea între doi şi patru ani", a precizat Neag. Directorul RATUC a adăugat că 70-80% dintre cele 84 de puncte de eliberare a biletelor care există în municipiu vor fi desfiinţate şi doar la periferie se vor păstra chioşcuri deservite de personal. "Avem 200 de persoane care deservesc aceste puncte. O parte vor lucra în centrele de validare, altele se vor ocupa de întreţinere şi o parte vor ieşi la pensie. Nu dăm pe nimeni afară", a menţionat Neag. 7
Primăria vrea să depună toate proiectele din PIDU anul acesta
Primarul Sorin Apostu a declarat că la şedinţa Consiliului Local Cluj-Napoca de marţi vor fi aprobate încă trei proiecte incluse în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU) pe care municipalitatea le va depune pentru a accesa fonduri europene. Este vorba despre amenajarea a 45 de locuinţe sociale pe I. Coroianu nr. 5 (proiect de 2,1 milioane de euro), dar şi două proiecte pentru un centru de bătrâni (1,5 milioane de euro), precum şi unul pentru 70 de copii defavorizaţi de etnie romă (1,2 milioane de euro).
"Avem deja trei proiecte în derulare, tramvaiul şi Parcul Central, pentru care au intrat deja primii bani. Proiectul pentru biciclete este în evaluare, precum şi cel pentru trama stradală. Vrem să depunem toate proiectele anul acesta ca să reuşim să cheltuim banii europeni pentru polii de creştere. De acest lucru depinde ce fonduri europene vom putea accesa începând din 2013", a menţionat primarul. În cadrul PIDU, primăria cere bani europeni pentru 16 proiecte, în timp ce Consiliul Judeţean Cluj demarează alte 11. "Noi avem proiecte în valoare totală de peste 26 de milioane de euro. Deocamdată am depus un singur proiect, pentru crearea unui centru comunitar care este, în prezent, în evaluare. Urmează să mai depunem şi celelalte proiecte. Lucrăm la documentaţii. Unele vor fi depuse în septembrie, iar altele în 2012", a declarat purtătorul de cuvânt al consiliului judeţean, Victor Popa.