Singura şansă pentru autostradă: Bechtel să scadă preţul
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 09 Iun 2011, 00:14
- Administraţie
- Ascultă știrea

Premierul Emil Boc a explicat ieri la Cluj că lucrările la Autostrada Transilvania vor continua după ce Bechtel va accepta să lucreze la costul standard impus de Guvernul României. Acesta l-a acuzat pe fostul premier Adrian Năstase (PSD) de situaţia în care s-a ajuns cu acest proiect, apreciind că este singurul în măsură să explice de ce americanii de la Bechtel lucrează în România la un preţ exorbitant, comparativ cu preţurile de pe piaţă. Totuşi, el respinge ideea că proiectul autostrăzii ar putea fi abandonat.
Situaţia lucrărilor la Autostrada Transilvania rămâne incertă. Premierul Emil Boc nu a fost în măsură să avanseze un termen pentru deblocarea acestui proiect, însă a dat asigurări că în nici un caz nu va fi abandonat. "În prezent, Ministerul Transporturilor se află în negociere cu Bechtel. Reprezentanţii acestei companii trebuie să înţeleagă că nu mai pot lucra la preţurile la care au lucrat până în prezent. Guvernul a emis nişte standarde de cost pentru toate reţelele de infrastructură rutieră din România, iar Bechtel are obligaţia să se încadreze şi să respecte aceste costuri", a comentat Boc. Oficialul a explicat că până în prezent în România nu s-au aplicat niciodată standarde de cost.
"De aceea s-a ajuns în situaţia în care să nu ne putem permite să achităm aceste lucrări. Niciodată nu am avut estimate nişte costuri standard pentru kilometrul de autostradă sau de centură. Acum avem şi toată lumea trebuie să-i respecte", a spus Boc. Chestionat cu privire la posibilitatea ca Bechtel să nu accepte aceste costuri standard, el a răspuns că este prematur să se ajungă la o astfel de presupunere: "Să nu plecăm de la astfel de ipoteze. Datoria noastră este negociem cu Bechtel un preţ corect. Vă asigur că ne doim cu toţii să finalizăm această autostradă, extrem de importantă pentru România, şi cu siguranţă vom găsi soluţii pentru a o duce la bun sfârşit".
Conform hotărârii de guvern privind impunerea costurilor standard pentru infrastructura rutieră şi aeroportuară, un kilometru de autostradă pe teritoriul României poate varia între 3,8 şi 5,9 milioane de euro, în funcţie de relief. În prezent, Bechtel solicită statului român pentru un kilometru de autostradă peste 16 milioane de euro. Potrivit informaţiilor din Ministerul Transporturilor, România are obligaţia contractuală de a achita companiei Bechtel câte un milion de euro pe lună chiar şi atunci când nu lucrează. În afară de lucrări, statul român înregistrează către Bechtel datorii de 128 de milioane de euro, la care se adaugă penalităţile. Pentru situaţia în care s-a ajuns, responsabili sunt cei din PSD, a apreciat prim-ministrul Emil Boc.
"Întrebaţi-l pe Adrian Năstase despre preţul din contractul cu Bechtel. Nu Boc a stabilit aceste preţuri. Contractul a fost semnat de Adrian Năstase cu preţurile din contract ale lui Adrian Năstase", a spus premierul. În prezent, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţioanle a solicitat societăţii Bechtel o reducere a preţului pe kilometru cu minim 35%. În urmă cu câteva zile, directorul de comunicare al Bechtel, pe România, Bogdan Sgârcitu, informa pentru ZIUA de CLUJ că se negociază încă o listă de propuneri. "Nu s-a ajuns încă la nici o concluzie. Noi vrem să lucrăm, dar nu putem să o facem fără bani", a spus Sgârcitu.