Centura “de diamant” a Clujului

Centura “de diamant” a Clujului
Promisă pentru toamna acestui an, după numeroase amânări, varianta ocolitoare Cluj-Est şi-a triplat preţul şi nimeni nu răspunde.

Pornind de la un document afişat pe şantierul centurii B-dul Muncii - Apahida, cu ocazia ultimei vizite a premierului Emil Boc, deputatul Mircia Giurgiu reclamă preţul aberant la care a ajuns "ocolitoarea" Vâlcele-Apahida. Reprezentanţii beneficiarului (DRDP) şi firma proiectantă refuză să răspundă presei.

Conform documentului menţionat, costul total al celor 23,6 km ai Centurii de est a ajuns la 658.282.350 lei, adică aproximativ 150 de milioane de euro, ceea ce echivalează cu aproape o triplare a preţului cu care a fost adjudecată lucrarea. În plus, termenul de finalizare va fi depăşit cu peste un an. Toate acestea se datorează aproape în exclusivitate traversării de către şosea, pe un sector de aproape 3 km, a unui teren care s-a dovedit extrem de greu de stabilizat. Potrivit majorităţii celor contactaţi de ZIUA de CLUJ, principal vinovat ar fi proiectantul, care fie n-a executat studii geo, fie le-a făcut de mântuială, fie n-a ţinut cont de ele.

Cel care a reclamat explozia preţului Centurii de est a fost deputatul independent Mircia Giurgiu. "Cu banii aceştia se putea face autostrada până la Borş. Iniţial, costul era de 40-50 de milioane de euro", a spus Giurgiu. În opinia sa, pentru triplarea preţului centurii, ca şi pentru întârzierea finalizării ei există doi vinovaţi. "În primul rând, ar trebui să răspundă cei care au alocat banii (Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri, în calitate de beneficiar - n. red.), apoi, de ce nu răspunde nimeni de calitatea lucrării, de faptul că nu s-a ţinut cont de structura terenului şi au apărut acele surpări?", a spus Giurgiu.
Preşedintele PDL Cluj, deputatul Daniel Buda, admite că vina aparţine proiectantului, dar spune că preţul acestei greşeli nu e plătit din banii contribuabililor. "În mod clar, a fost o greşeală de proiectare, dar nu sunt specialist ca să apreciez dacă se încadrează în limitele normalului sau nu. Cert este că lucrarea era asigurată, aşa că o bună parte din costurile de refacere a lucrărilor surpate sunt suportate de firma de asigurare", a afirmat Buda.

În urmă cu o zi, şeful Departamentului transporturi al PSD, fostul secretar de stat în ministerul de resort, senatorul Sorin Bota, identificase principalul vinovat, despre care aprecia că ar trebui să răspundă penal. "Boc face ca şi cu centura, unde a venit triumfalist, în loc să-l bage în puşcărie pe Pantelimon (Ion Pantelimon, director DRDP Cluj - n.red.) că a mărit preţul centurii de patru ori", declara Bota, referindu-se la ultima vizită a premierului pe şantierul centurii B-dul Muncii - Apahida.

În viziunea liberalilor, însă, vina aparţine primarului Clujului din vremea demarării proiectului, Emil Boc, care, având sub control politic Ministerul Transporturilor, a reuşit să impună propria variantă de traseu, în defavoarea traseului propus de preşedintele Consiliului Judeţean Cluj al vremii, şeful PNL Cluj, Marius Nicoară. "Primul proiect a fost al nostru şi urma drumul romanilor şi s-a dovedit că romanii ştiau să facă drumuri mai bune şi mai ieftine decât «marii constructori» ai neamului: Boc, Berceanu şi Băsescu, care au ales un traseu la preţ dublu, ce a ajuns de şase ori mai mare. Eu de mult cer să se facă un control la sânge, să se afle cine a făcut studiile geo, cine a făcut proiectul, să se afle cine a furat banii şi să plătească, pentru că acolo s-a furat din greu. Cum e posibil, când legea nu permite majorare mai mare de 50%, prin ce şmecherie o licitaţie câştigată cu 60 de milioane de euro a ajuns la 200 de milioane?", a comentat vicepreşedintele PNL Cluj, deputatul Horea Uioreanu.

Viceprimarul Laszlo Attila (UDMR), susţine că proiectantul ar trebui să plătească financiar pentru surparea de teren care a pus piedică centurii. "Din câte am înţeles, a fost din nou un proiect făcut la birou. Ei spun că au făcut studii geo, înseamnă că ori le-au făcut de mântuială, ori n-au ţinut cont de ele şi s-a ajuns aici, la preţul ăsta, după ce în 2004-2005 se vorbea de doar 56 de milioane de euro. Am înţeles că au fost îngropaţi zeci de kilometri de stâlpi de beton, pentru stabilizarea terenului", a declarat Laszlo. Potrivit acestuia, Centura de est nu e primul proiect făcut pe picior. "Ar cam trebui să ajungem odată ca proiectanţii şi cei care fac studiile prealabile să răspundă moral şi material pentru lucrările făcute. În ultimii şase ani am văzut numeroase asemenea proiecte făcute în birou, fără studii aprofundate la faţa locului. Cineva trebuie să răspundă, mă bucur că nu noi, primăria, ne ocupăm de acest proiect, deşi este unul vital pentru Cluj. Autostrada a scos 9.000 de maşini în tranzit pe zi, din oraş, centura asta ar scoate alte 6.000 şi ar descongestiona străzile Bună Ziua, Brâncuşi, Titulescu, Cehoslovaciei şi Traian Vuia", a spus Laszlo.

Directorul DRDP nu a putut fi contact. Nici reprezentanţii proiectantului SC DP Consult SA n-au fost mai abordabili, aceştia nedorind să-şi exprime punctul de vedere.

 

 

Comenteaza