De ce avem o centură de “diamant” la Cluj
- Scris de Luminita Silea
- 21 Iun 2011, 01:02
- Administraţie
- Ascultă știrea

Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj a decontat până în 7 iunie către constructorii Centurii Vâlcele-Apahida suma de peste 478 de milioane de lei pentru lucrările executate. Centura Cluj-Est a ajuns la valoarea de peste 658 de milioane de lei, aprobată prin Hotărârea de guvern 733 din 2009, pentru că în 2007-2008 s-au modificat proiectul şi soluţiile tehnice şi, în plus, contractul s-a actualizat cu indicele statistic, explică directorul DRDP, Ion Pantelimon.
Potrivit oficialilor DRDP Cluj, indicatorii tehnico-economici pentru Centura Cluj-Est, Vâlcele-Apahida, aprobaţi în 2006 indicau o valoare de peste 371 de milioane de lei. Valoarea centurii, spun aceştia, a crescut cu 150%, după ce proiectul tehnic a fost modificat în perioada 2007-2008 şi contractul a fost actualizat cu indicele statistic, potrivit legii. "Proiectul nu a fost modificat în timp ce eu eram la conducerea direcţiei. Există un aviz al Consiliului Tehnico-Economic din 2008 pentru modificarea proiectului, cu valorile financiare aferente. Eu nu am făcut decât să să aplic indicele statistic cu care legea ne obligă să actualizăm valorile de contract după un an de valabilitate. Aşa am ajuns la valoarea promovată prin Hotărârea de guvern nr. 733 din 2009, adică peste 658 de milioane de lei. Vorbim despre cantităţi noi, preţuri noi, lucrări noi, soluţii tehnice noi", a explicat şeful DRDP Cluj, Ion Pantelimon.
Conform reprezentanţilor Serviciului de investiţii din cadrul Direcţiei de drumuri, declaraţiile deputaţilor sau senatorilor care acuză că preţul centurii a crescut de trei ori sunt false. "Valoarea lucrărilor este de 156 de milioane de euro, dintre care construcţiile şi montajul sunt 122 de milioane de euro. Preţul iniţial aprobat era de 98 de milioane de euro. Vorbim de o creştere de 150%", au declarat aceştia.
Şeful DRDP a informat că în 7 iunie 2011 deconturile către constructorii care lucrează la centură (Pizzarotti-Tirrena Scavi, Vegyepszer şi Diferit) sunt în valoare de 478 de milioane de lei. Datoriile la aceeaşi dată erau de 3,5 milioane de lei. "Luna aceasta ar trebui să recepţionăm tronsonul III care este de doi ani în circulaţie. Deja trebuia făcută această recepţie. Am întârziat din cauza lucrărilor de relocare a liniilor electrice. Constructorii şi-au însuşit o notă de renunţare: cei de la Transelectrica au regulile lor pentru derularea achiziţiilor. Ne impun să lucrăm cu proiectanţii lor, cu verificatorii atestaţi, aşa că vom derula noi acest contract de pe tronsonul III", au precizat reprezentanţii Serviciului de investiţii din cadrul DRDP Cluj.
Pe şantierul Centurii Vâlcele-Apahida se lucra la partea de alunecări de teren de la kilometrul 4+600 şi 5+600. "Datorită ploilor de anul trecut, şi avem buletine meteo care ne demonstrează că a fost vorba de cantităţi impresionante de precipitaţii, a mai apărut un plan de alunecări de teren, 14-15 metri mai jos. A fost nevoie de coloane mai lungi şi mai groase pentru consolidări pe o porţiune de un kilometru, unde lucrează Vegyepszer şi Diferit, pe tronsonul I al centurii. În cadrul contractului pe care îl avem cu ei, de 17,5 milioane de euro, s-a făcut o notă de renunţare de 10 milioane de euro, iar noi am lansat o achiziţie de 10,7 milioane de euro care se va deschide la începutul lui august. Aceasta este valoarea maximală, dar la licitaţie se va coborî mai jos, cu siguranţă. De la semnarea contractului, termenul de execuţie este de trei luni", a explicat Pantelimon.
În ceea ce priveşte zone de la kilometrul 9+400 de pe tronsonul II al centurii , porţiunea de 150 de metri expusă surpării anul trecut este în curs de pregătire pentru asfaltare. "Au termen până în 30 iulie să predea acestă lucrare. Aceasta se va face pe asigurare, nu aveam nicio trebă cu ea, din perspectiva banilor", a spus Pantelimon.
Pe tronsonul I al centurii s-a turnat asfaltul pe o bandă pe porţiunea de 2,3 kilometri. Pe acest traseu a fost nevoie de lucrări ample, de excavări impresionabile şi de umpleri ale traseului, în aşa fel încât să se respecte înclinaţia dictată de lege pentru drumurile naţionale, şapte grade. De asemenea, din cauza infiltraţiilor apei din zona dealurilor din Feleacu, s-au executat drenuri longitudinale, blocaje de piatră şi canale ample pentru scurgerea apelor. Totodată, la joncţiunea între centură şi drumul european E 60 a fost nevoie de o consolidare suplimentară în zona bretelelor de urcare pe varianta Cluj-Est, având în vedere infiltraţiile de apă din zonă. Potrivit informaţiilor furnizate de DRDP Cluj, constructorii au finalizat achiziţiile de asfalt şi vor continua asfaltările bretelelor de urcare pe centură, dar şi a traseului până în zona alunecărilor de teren.
"În 30 septembrie centura ar putea fi circulabilă. Cu menţiunea că în zona expusă la alunecările suplimentare de teren să se lucreze, iar circulaţia să se deruleze pe drumul pe care l-am creat paralel cu traseul. Acesta ar putea fi adus la faza finală, înainte de asfalt, iar după ce se va termina consolidarea, se va muta toată umplutura pe traseul iniţial. Nimic nu se va pierde", a spus directorul DRDP Cluj.
Premierul Emil Boc a declarat, sâmbătă, la Cluj, că a vizitat din elicopter şantierul Centurii de Est a Clujului, Vâlcele-Apahida, care şi-a câştigat renumele de "centura de diamant" a oraşului, având în vedere costurile foarte mari pe care le-a generat până în prezent. Prim-ministrul a recunoscut că sunt probleme pe şantier, dar a adăugat că acestea au apărut deoarece "Dealul Feleacului e mai dificil".
În schimb, politicienii clujeni au condamnat că din 2006 până în prezent centura a ajuns la costuri triple pe kilometru faţă de valorile iniţiale. Deputatul Mircia Giurgiu şi senatorul Marius Nicoară au acuzat faptul că s-a ales traseul prin Feleacu pentru ruta ocolitoare şi nu s-a ales varianta prin Aiton şi Tureni, care ar fi fost mult mai ieftină. Despe acest proiect, şeful DRDP spune că nu ar fi fost optim pentru a servi la viitoarea extindere şi dezvoltare pe care Clujul o va avea. "Dacă mă întrebaţi pe mine, ar fi trebuit ca proiectul centurii pe tronsonul I să fie optimizat. Nu sunt eu, însă, proiectant. Noi oricum facem plăţile pentru lucrări pe situaţiile făcute de cosultant. Am avut două luni un control de la Curtea de Conturi pe cele două centuri. Ni s-au imputat două miliarde de lei decontaţi impropriu. Vorbim de cheltuielile cu bonurile de masă ale construtorilor, dar şi alte aspecte minore", a mai spus Pantelimon.
Pe Centura Cluj-Est lucrează la tronsonul I consorţiul Pizzarotti-Tirrena Scavi, Vegyepszer şi Diferit la partea de consolidări. Tronsonul II este asfaltat, cu excepţia porţiunii care s-a surpat şi care trebuie executată pe asigurare, tot de consorţiul Pizzarotti-Tirrena Scavi. Tronsonul III al acesteia, întins pe teritoriul comunei Apahida, este circulabil şi a fost executat de Vegyepszer. Centura Vâlcele-Apahida are aproape 24 de kilometri, iar lucrările au demarat în 2006.