Cum se va circula în Cluj după deschiderea centurii de nord
- Scris de Luminita Silea
- 22 Iun 2011, 00:58
- Administraţie
- Ascultă știrea

Traficul greu va fi deviat de la Turda, pe Autostrada Transilvania, după ce va fi inaugurată centura B-dul Muncii - Apahida, în 2 iulie. Şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, Ion Pantelimon, a explicat că traseul va fi obligatoriu şi marcat cu indicatoare. De la nodul Gilău, ruta va merge pe drumul judeţean Căpuş - Nădăşel, apoi Cluj-Napoca.
Potrivit oficialilor DRDP, şoferii vor fi încurajaţi să folosească şi mai mult tronsonul de autostradă pe direcţia Bucureşti - Baia Mare. "Am preluat anul trecut drumul de la Căpuş de la Consiliul Judeţean Cluj şi l-am reabilitat, aşa că este o variantă bună de ocolire pentru traficul greu, de la Turda spre Cluj, în aşa fel încât să se circule pe autostradă. Traseul va fi de la nodul Gilău, prin Căpuş apoi Nădăşel şi Cluj-Napoca, apoi pe noua centură B-dul Muncii - Apahida", a explicat şeful DRDP Cluj, Ion Pantelimon. El a adăugat că, deşi traficul de maşini a crescut la 12.000 de vehicule la intrarea pe autostradă, tronsonul ar trebui să fie mult mai circulat. "La intrarea în Cluj-Napoca, pe ruta Turda-Cluj avem cifre de 16.000 - 17.000 de vehicule. O parte din trafic va fi preluat şi de centura Cluj - Est după darea acesteia în circulaţie", a mai spus oficialul.
Termenul pentru darea în circulaţie a centurii B-dul Muncii - Apahida este 1 iulie. Premierul Emil Boc a declarat săptămâna trecută că va efectua o vizită în 2 iulie, la Cluj şi aşteaptă ca la această dată varianta ocolitoare să fie circulabilă. Săptămâna aceasta, pe şantierul centurii se lucra la asfaltarea porţiunii de 86 de metri pe care proprietarii nu au permis accesul constructorilor pentru a efectua lucrări, până nu au fost siguri că vor primi banii din exproprieri. "De câteva zile şi-a dat acordul proprietarul să intrăm şi pe această bucată care e singura unde nu a fost amenajat drumul. Până sâmbătă aşteptăm să fie gata această porţiune. Deja s-a trecut la turnarea stratului final de asfalt pe restul traseului. Centura va fi circulabilă şi mai repede, dar dacă premierul a dorit pe 2 iulie, nu vreau să-mi pierd eu capul", a afirmat Pantelimon.
Pe varianta ocolitoare B-dul Muncii - Apahida se circulă deja pentru a se evita circulaţia din oraş. "Circulă mai ales taximetriştii, care vor să scurteze traseul. Oricum, măsurile de pază au fost înăsprite pentru că am avut şi un accident mortal provocat de un şofer cu alcoolemie foarte mare, săptămâna trecută. Aceasta până la darea în folosinţă a centurii, pe durata efectuării lucrărilor", au mai explicat repre-zentanţii DRDP Cluj.
Centura ocolitoare de nord nu se va putea da în circulaţie până nu se va rezolva problema exproprierilor de pe prima porţiune de 1,6 kilometri de pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, iniţial asfaltată, după debutul lucrărilor în 2006. "Exproprierile au fost aprobate prin Hotărâre de guvern în 2010, în 22 decembrie, pe Legea 198, ca suprafaţă totală şi ca valoare. În 26 decembrie a fost promulgată o nouă lege, 255, care te obligă mai întâi să faci exproprierile, să ai identificată suprafaţa şi valorile, iar apoi să demarezi investiţia, adică lucrările. Noi am obţinut acorduri de la cetăţenii care aveau parcele de la kilometrul 1+600 la kilometrul 4+520. Aşa am putut lucra. Autorizaţia de construire pentru centură o avem din aprilie 2010, iar banii au fost aprobaţi în august. Tirrena Scavi a lucrat fără bani până în septembrie 2010. Au lucrat de 9 milioane de lei până la acea dată şi nu au mai putut susţine alte lucrări. La acea dată, noi avem o alocare mult, mult mai mică. În ceea ce priveşte exproprierile de pe primii 1,6 kilometri, nefiind nicio investiţie, nu am putut efectua exproprieri şi nici promova vreo hotărâre de guvern", a menţionat oficialul DRDP. Conform informaţiilor ZIUA de CLUJ, varianta de deviere a traficului este susţinută de primarul municipiului Turda, Tudor Ştefănie.
2 milioane de lei, noile exproprieri de pe centura B-dul Muncii - Apahida
"Primăria nu putea promova obiective de interes naţional, aşa că nu putea expropria oamenii în momentul în care s-au executat lucrările pe cei 1,6 kilometri ai centurii. Acum, noi trebuie să găsim o formulă ca terenul să ajungă în administrarea sau proprietatea noastră, ca să se poată circula din 2 iulie pe această centură", a declarat Pantelimon. El a adăugat că a primit asigurări de la premier că va fi scoasă respectiva hotărâre prin care şi proprietarii de parcele de pe tronsonul de 1,6 kilometri al centurii vor fi despăgubiţi.
"Vorbim de 109 parcele şi o suprafaţă de expropriat de 17.600 mp. Valoarea acestora este de aproximativ 2 milioane de lei, la preţurile luate în calcul şi pentru restul exproprierilor de la kilometrul 1+600 la 4+520. Acestea au fost în valoare totală de 4,5 milioane de lei pentru peste 80 de imobile. Aceşti bani sunt deja consemnaţi la CEC Bank şi vor intra în conturile oamenilor", a mai spus reprezentantul DRDP Cluj. Mai mulţi proprietari de terenuri de pe traseul centurii B-dul Muncii - Apahida s-au plâns sâmbăta trecută premierului Emil Boc că plătesc impozite de patru ani pe terenul ocupat de centură şi că autorităţile evită să-i despăgubească, ba mai mult, li s-a sugerat să deschidă acţiuni în instanţă şi să cheltuiască bani grei pentru a obţine un drept al lor.