OFICIAL: Centura Vâlcele – Apahida a ajuns la 154 de milioane de euro

OFICIAL: Centura Vâlcele – Apahida a ajuns la 154 de milioane de euro
Preţul iniţial la care s-a licitat centura de est a Clujului, de 68 de milioane de euro, a crescut până astăzi cu încă 86 de milioane de euro, ajungând la 154 de milioane de euro! Din garanţia de bună execuţie se pot recupera abia sub 5 milioane de euro! Cine răspunde pentru creşterea preţului?

Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj va aplica penalităţi pentru centura Cluj - Est, Vâlcele - Apahida, a anunţat ieri directorul Ion Pantelimon. Acestea reprezintă garanţia de bună execuţie din contract şi se cifrează la 7% din valoarea licitată. Centura va fi circulabilă din 30 septembrie, chiar dacă se va mai lucra la zona afectată de alunecările de teren, pe o variantă tranzitorie de traseu de 300-700 de metri.

Până în prezent, DRDP Cluj a decontat către constructorii centurii Cluj - Est suma de peste 481 de milioane de lei. "Costul final al centurii legitimat prin hotărâre de guvern este de maximum 596 de milioane de lei (aproximativ 140 de milioane de euro) pentru construcţii şi montaj", a menţionat şeful DRDP Cluj, Ion Pantelimon. Potrivit Hotărârii de guvern nr. 733 din 2009, centura Cluj - Est a ajuns la valoarea de peste 658 de milioane de lei (peste 154 de milioane de euro) pentru că în 2007-2008 s-au modificat proiectul şi soluţiile tehnice şi, în plus, contractul s-a actualizat cu indicele statistic.

"În perioada 2007-2008 s-au decontat constructorilor, proiectanţilor şi consultanţilor 267 de milioane de lei. În perioada 2008-2011 decontul a fost de 211 milioane de lei. Acum se lucrează la o serie de optimizări care vor duce la scăderea costurilor. Nu vom atinge valoarea aprobată din ultima hotărâre de guvern pentru construcţii şi montaj. Vom aplica şi penalităţi", a subliniat şeful DRDP Cluj.

El a adăugat că penalităţile reprezintă garanţia de bună execuţie din contract, care este în valoare de 7%. "Când vom face recepţia finală, probabil în primăvara lui 2012, vom reţine această garanţie de bună execuţie care oricum se derulează pe o perioadă de doi ani. Penalităţile vor viza proiectantul, consultantul şi constructorul, Regionala de Drumuri nu are nici un angajat care să lucreze sau să sape cu vreun utilaj", a afirmat Pantelimon.

Potrivit oficialului DRDP, centura Vâlcele - Apahida este un exemplu pentru modul în care se câştigă licitaţiile în România, la sub preţ, ca mai apoi să se uzeze de posibilitatea creşterii costului cu 50%, permisă de legislaţia privind achiziţiile publice. "Iniţial s-a făcut licitaţie publică. Valoarea licitată pentru centură era de 68 de milioane de euro, din care construcţiile şi montajul erau la 68 de milioane de euro. Pe parcursul oricărui proiect pot apărea lucrări suplimentare din motive obiective sau subiective, care se transpun în bani. De aceea constructorii care participau la licitaţii ofereau un preţ scăzut, ca să câştige, iar apoi, pentru că legea permitea, mizau pe suplimentarea contractului cu 50%. Acum s-a modificat legislaţia achiziţiilor publice şi se permite doar o creştere de 20%. Ceea ce depăşeşte această valoare merge la ordonatorul principal de credite şi oricum nu se acceptă nici un leu în plus", a afirmat Pantelimon.

În cazul centurii Cluj - Est, proiectul a fost modificat în 2008, iar în 2009 s-au aprobat noi costuri. Ploile, tăierea pădurii de pe traseu şi solul argilos din Feleacu au produs situaţii neprevăzute - aluncări de teren - care au generat majorarea costurilor. "În cazul zonei afectate de prima alunecare de teren am făcut o achiziţie de 73 de milioane de lei. Din această sumă s-a făcut notă de renunţare de 42 de milioane de lei, bani din care vom face la începutul lunii o nouă achiziţie pentru consolidare celui de-al doilea val de alunecări de teren apărute în această zonă. După semnarea contractului termenul de realizare a lucrărilor este de trei luni. Ca să facem lucrarea avem nevoie în teren doar de o bandă. Zona este capacitată la trei benzi, aşa că putem da drumul la trafic pe centură în 30 septembrie, cu o variantă tranzitorie de traseu de 300-700 de metri, în funcţie de stadiul fizic al lucrărilor din luna august", a estimat Pantelimon.

Cine lucrează la centură

Pe centura Cluj - Est lucrează la tronsonul I consorţiul Pizzarotti-Tirrena Scavi, Vegyepszer şi Diferit la partea de consolidări. Tronsonul II este asfaltat, cu excepţia porţiunii care s-a surpat şi care trebuie executată pe asigurare, tot de consorţiul Pizzarotti-Tirrena Scavi. Tronsonul III al acesteia, întins pe teritoriul comunei Apahida, este circulabil şi a fost executat de compania Vegyepszer. Centura Vâlcele - Apahida are aproape 24 de kilometri, iar lucrările au demarat în 2006. SC DP Consult este proiectant, iar Search Corporation & Primacons Group, consultant. Potrivit datelor furnizate de DRDP, valoarea serviciilor de consultanţă şi proiectare, după aprobarea hotărârii de guvern din 2009, ar fi de peste 62 de milioane de lei.

Comenteaza