Brăţări la DNA şi bretele la centuri
- Scris de Rares Bogdan
- 21 Oct 2011, 18:43
- Administraţie
- Ascultă știrea

Premierul României, să-i dea Bunul Dumnezeu sănătate, a venit astăzi însoțit de Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, supranumită "Doamna", să inaugureze o centură. O centură de ocolire. O ocolitiare a unui oraș sufocat de trafic.O centură însă, din păcate,... puțin neterminată. Nu asta ar fi însă marea problemă. S-au mai văzut astfel de cazuri și pot fi de acord cu dânsul, premierul României, că e mai important decât orice să fie înlăturat traficul greu din oraș, chiar dacă conducătorii auto vor fi nevoiți să circule doar pe 21 km de centură, restul de 2 km până la 23 cât ar fi trebuit să numere centura Vâlcele-Apahida fiind în continuare în șantier, din cauza unor alunecări repetate de teren în zonă. De fapt, din cauza unui traseu prost ales încă din 2005. Practic, pe 2 km conducătorii auto vor circula încă cel puțin 6 luni, dar nu mai puțin de vreo 9-10 în realitate, pe o "bretea", realizată pe un fost drum tehnic, adică un drum... de șantier. Sunt două probleme la care premierul României ar fi trebuit să răspundă astăzi când a venit să inaugureze centura. Ar fi trebuit să răspundă și nu să se rățoiască la jurnaliștii curioși care doreau să afle părerile unui reprezentant de seamă al statului român. Prima întrebare se referă la termenul de finalizare depășit cu peste 2 ani al acestei centuri. Până la urmă, chiar și la această întrebare putem să găsim circumstanțe atenuante, fiind obișnuiți că în România lucrurile să treneze ani la rând în cazul unor obiective publice.
Deci, în cazul termenului, premierul, ministrul Transportilor, directorul Direcției Naționale a Drumurilor și directorul Direcției Regionale de Drumuri, pot fi disculpați de o vină "primordială", rămâne totuși o întrebare la care cineva va trebui să răspundă. Întrebarea la care premierul României ar fi trebuit să răspundă astăzi se referă la prețul incredibil la care a ajuns această centură de ocolire. La prețul uriaș, nesimțit, aproape triplat față de valoarea licitată, la prețul înfiorător de mare pentru un drum de doar 23 de km, la prețul care nu poate fi ascuns, oricât de mult s-ar chinui cei care probabil au luat spăgi sau să fim mai civilizați, "comisioane", din cei peste 100 milioane(!!!) peste prețul licitat în 2006. Vedeți că la cei 100 milioane nu e vorba de lei vechi, nici de lei noi măcar, ci e vorba de euroi! Nu-nțeleg de ce premierul refuză să răspundă la aceste întrebări. Nu-nțeleg de ce un om care nu poate fi acuzat că n-ar fi inteligent, protejează niște spagari sau niște funcționari corupți care probabil s-au înfruptat din banul public, tip majorare de preț pentru "centură de diamant". Peste 8 milioane de euro pe km. Un preț cu adevărat uriaș și greu de înțeles.
Chiar dacă putem înțelege demersul logic, normal, de a avea o centură ocolitoare pentru un oraș sufocat de mașini în tranzit, lucru care nu poate fi contestat de nimeni și pentru care toți cei care au dorit și contribuit ca această centură să existe, merită felicitați, rămâne o întrebare la care cineva va trebui să răspundă la un moment dat: cine sunt vinovații pentru creșterea prețului la această centură într-un mod incalificabil, cine răspunde de cheltuirea banului public într-un mod nechibzuit și cu o larghețe ce amintește de canalul Dunăre-Marea Neagră, respectiv cine a semnat situațiile de lucrări pentru firmele și consorțiul Pizarotti-Tirrena Scavi, Vegyepszer și Diferit, cei care au realizat centură de Est a Clujului între localitățile Vâlcele și Apahida. Dacă în România anului 2011 nu mai contează cât costă un lucru, ci doar că el s-a realizat, atunci mă întreb ce rost mai au licitațiile și mă întreb cum se mai pot uită în oglindă dimineața procurorii DNA?
Mai am o ultimă întrebare pe care o adresez cu respect pentru cel care odată mi-a fost profesor...Excelenţă, Domnule profesor, distinse Domn premier al României, ...Emil, pe cine și de ce protejezi la Cluj? Lasă DNA să-și facă treaba, clujenii nu se vor revolta, ci te vor respecta la fel cum au făcut-o odinioară.