Proiect pentru 2013: Autostrada Transilvania la 100 de kilometri

Proiect pentru 2013: Autostrada Transilvania la 100 de kilometri
Proiectele de infrastructură din judeţul Cluj vor fi bugetate în 2012, în limita posibilităţilor financiare ale guvernului, asigură deputatul clujean Daniel Buda.

Scenariul optimist pentru 2012 vizează continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, pe tronsonul Gilău-Nădăşel, dar şi pe secţiunea 3C Suplacu de Barcău-Borş. De asemenea, s-a luat în discuţie ca spre finele anului să demareze lucrări pe segmentul Târgu Mureş - Luna. În ceea ce priveşte centura Cluj Est (Vâlcele-Apahida), dată în circulaţie toamna acesta, mai este nevoie de aproximativ 30 de milioane de lei pentru finalizarea lucrărilor.

"Eu nu sunt finanţist, n-am urmărit exact cum sunt bugetate proiectele Clujului, autostrada sau centura, în 2012. Pot să vă spun că există prevederi bugetare pentru aceste proiecte, în limita posibilităţilor financiare. Centura Cluj Est este gata. Nu pot avansa o cifră în cazul tronsonului de autostradă Gilău-Nădăşel pentru că nu este licitat. Aşa aş putea vorbi despre orice proiect pe care dorim să îl facem, de exemplu o telegondolă la Cluj, dar trebuie să avem în vedere posibilităţile de finanţare de care bugetul de stat dispune", a declarat deputatul PDL Daniel Buda, cel care prezidează şi organizaţia din Cluj a democrat-liberalilor. Acesta a asigurat că Clujul nu va fi sărit de la finanţarea proiectelor importante de infrastructură pe bugetul de stat din 2012.

Autostrada Transilvania începută în 2004 a ajuns până în prezent la 52 de kilometri finalizaţi şi circulabili, de la Câmpia Turzii la Gilău (tronsonul 2B). S-a mai lucrat şi pe tronsonul 3C Suplacu de Barcău-Borş, pe o porţiune de 48 de kilometri, nefinalizată. Conform informaţiilor ZIUA de CLUJ, compania Bechtel a realizat lucrări de 360-380 de milioane de euro pe secţiunea 3C şi pe tronsonul 2B, sume care nu au fost achitate integral companiei. Bechtel se va ocupa în continuare doar de lucrările pe 3C, conform acordului la care s-a ajuns după negocieri la guvern şi Ministerul Transporturilor.

Pentru anul următor vor fi bugetate cheltuieli cu realizarea tronsonului Gilău-Nădăşel (10 kilometri), dar şi pentru încă 18 kilometri din secţiunea 3C Suplacu de Barcău-Borş (acesta are în total 164 de kilomeri). În cazul primei porţiuni, Ministerul Transporturilor este în faza de lansare a licitaţiei de execuţie. Deocamdată, caietul de sarcini aferent procedurii nu a primit aprobarea de la Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice. Planul pentru anul următor implică lucrări şi pe 3C, pe o porţine de 18 kilometri.

Potrivit informaţiilor ZIUA de CLUJ, pentru sfârşitul anului următor sunt luate în discuţie şi lucrări de investiţii noi, şi anume începerea lucrărilor pe tronsonul Târgu Mureş - Luna (Cluj), porţiunea vizată având 38 de kilometri. Concret, planul optimist al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), dar şi al partidului de la guvernare (care promitea la început de mandat peste 800 de kilomeri de autostradă în România) este ca anul 2013 să se încheie cu 100 de kilomeri realizaţi, iar Autostrada Transilvania să aibă acest statut nu doar pe hârtie, ci să se circule de la Târgu Mureş la Nădăşel.

Conform indicatorilor aprobaţi anul acesta de guvern, kilometrul de autostradă din România are o marjă de aproximativ 7,2 milioane de euro. În aceste condiţii, ambiţiile Ministerul Transporturilor ar necesita o angajare a unei cheltuieli de peste 400 de milioane de euro.

Centura Cluj Est, de 23,7 kilometri, în prezent dată în circulaţie, dar nefinalizată, va fi, de asemenea, bugetată şi în 2012. Pentru anul acesta, alocarea a fost de 90 de milioane de lei. Anul următor mai este nevoie, potrivit informaţiilor ZIUA de CLUJ, de aproximativ 30 de milioane de lei. Prin hotărâre de guvern, centura are indicatori financiari de peste 150 de milioane de euro, dar nu se va ajunge cu plăţile după finalizarea lucrărilor la suma maximă, cel puţin aşa au promis reprezentanţii structurii din teritoriu a CNADNR

 

Comenteaza