Cum au umflat contractul de tramvaie

Cum au umflat contractul de tramvaie
Sfidând punctajul din caietul de sarcini, Astra Vagoane este pe cale să-şi adjudece achiziţia de tramvaie a Primăriei Cluj. Este o situaţie pe care ZIUA de CLUJ o anticipa încă de anul trecut, din noiembrie, în piaţă vehiculându-se şpăgi şi comisioane uriaşe în acest caz.

Firma poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszc a câştigat iniţial contractul de tramvaie, pentru că a propus o soluţie care îndeplinea absolut toate condiţiile tehnice din caietul de sarcini şi pentru că a venit cu o ofertă financiară cu mult mai avantajoasă decât a societăţii arădene Astra Vagoane. Imediat, Astra Vagoane a încercat să blocheze procedura, invocând nereguli în documentaţia de licitaţie, însă n-a avut câştig de cauză la Consiliul Naţionale de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Când primăria se pregătea să semneze contractul cu polonezii, Astra a depus o nouă contestaţie şi, surpriză, de data aceasta a câştigat.

CNSC a decis că oferta polonezilor de la Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszc este neconformă, obligând astfel comisia de licitaţie a Primăriei Cluj-Napoca să atribuie contractul de tramvaie societăţii clasate pe locul al doilea, Astra Vagoane Arad. ZIUA de CLUJ avertiza încă de la deschiderea procedurii de licitaţie că în mediul de afaceri erau discuţii cum că acest caiet de sarcini ar fi fost elaborat "cu dedicaţie" pentru societatea Astra Vagoane, singura în măsură să livreze cele 12 tramvaie într-un termen de numai 6 luni, aşa cum s-a stipulat. Numai că societatea poloneză a venit cu o ofertă care îndeplinea toate condiţiile tehnice cerute, iar preţul avansat, de 6.400.000 de lei/bucata, fără TVA, era cu mult sub ceea ce a ofertat societatea Astra Vagoane (8.246.000 lei/bucata, cu TVA). Potrivit criteriilor de atribuire, preţul ofertat însuma 85 de puncte, în timp ce caracteristicile tehnico-funcţionale vizau un punctaj mult mai mic: garanţia - 5 puncte, consumul specific de energie electrică - 5 puncte, capacitatea de transport calculată la opt călători pe metru pătrat - 5 puncte.

Astra Vagoane a încercat să blocheze licitaţia, contestând procedura la CNSC. "La începutul lunii ianuarie Astra a depus o contestaţie, susţinând că procedura de licitaţie nu ar fi fost respectată. CNSC le-a respins însă contestaţia, pe motiv că au depus-o tardiv", a comentat primarul interimar Radu Moisin. Astra Vagoane nu s-a lăsat însă convinsă de această "soluţie" şi tocmai când Primăria Cluj se pregătea să semneze contractul cu polonezii de la Pojazdy a fost depusă o nouă contestaţie la CNSC. Astra a motivat că oferta propusă de societatea poloneză ar fi neconformă cu caietul de sarcini. Decizia CNSC a oferit de data aceasta câştig de cauză societăţii Astra Vagoane Arad, deşi nimeni nu înţelege cum s-a putut ajunge la un astfel de rezultat. Surse din interiorul Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) au informat pentru ZIUA de CLUJ că reprezentanţii Astra ar fi făcut presiuni pe linie politică pentru a obţine acest contract.

De altfel, conform presei centrale şi locale, omul de afaceri Valer Blidar, care se află în spatele societăţii Astra Vagoane, s-ar afla în strânsă legătură cu primarul Aradului, Gheorghe Falcă. Acesta din urmă, membru de vază al PDL, recunoscut la nivel central, ar fi primit încă de la început garanţia că va avea asigurat contractul de tramvaie al Clujului. Pentru că a intervenit firma poloneză, Falcă ar fi făcut presiuni tocmai la guvern pentru ca problema să fie soluţionată de către CNSC, spune sursa ZIUA de CLUJ: " (...)apare, bineînţeles, telefonul unui român de bine. Cine credeţi că este? Vestitul Falcă de la Arad, care solicită să se rezolve totuşi în favoarea firmei arădene (care, de fapt, este o firmă germană). Şi de atunci (aproape două luni) se caută nod în papură firmei poloneze", spune sursa ZIUA de CLUJ.

Motivul invocat de CNSC pentru a declara oferta polonezilor neconformă se leagă de numărul de uşi ale tramvaielor, duble sau simple. "S-a spus că una dintre uşile cu care e dispus tramvaiul polonezilor ar fi simplă, şi nu dublă, aşa cum era prevăzut în caietul de sarcini, însă această uşă nici nu ar avea nevoie să fie dublă, pentru că ea se află în zona de acces a vatmanului, ca şi la troleibuz, de altfel. Şi din acest motiv suntem, practic, nevoiţi să plătim societăţii Astra cu aproape jumătate de milion de euro mai mult", a spus purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu. Sursa ZIUA de CLUJ susţine că motivul CNSC nu este decât o găselniţă, pentru a da câştig de cauză societăţii Astra Vagoane: "Minciună. Caietul de sarcini cerea minimum 4 uşi duble pentru fiecare garnitură, iar polonezii au pus 4 uşi duble şi două uşi simple, deci peste cerinţa caietului de sarcini. Acum, ca să-l rezolve pe Falcă, caută nod în papură polonezilor, care în mod sigur nu se vor lăsa (...). Parcă văd că în iunie se va termina linia până la gară şi vom circula tot cu tramvaiele vechi, că doar trăim în România portocalie".

Primarul interimar Radu Moisin susţine că ar fi foarte grav dacă, într-adevăr, CNSC ar fi reacţionat la comandă politică. "Din punctul meu de vedere, a câştigat societatea care avea punctajul cel mai bun, adică societatea poloneză. Acum trebuie să se ştie că nici oferta Astra Vagoane nu este cu mult mai mare faţă de oferta polonezilor, însă, dacă este aşa cum se spune, că ar fi intervenit la CNSC, atunci ar fi foarte grav. În mod normal, ei ar fi trebuit să aibă oferta financiară mai mică, pentru că vin din România. Niciodată n-o să înţeleg de ce firmele din România trebuie să vină cu oferte mai mari decât cele din străinătate. Se lăcomesc, acesta e motivul. Polonezii au avut o ofertă mai mică decât a celor de la Astra şi dacă ar fi să scoatem TVA-ul, pentru că în cazul lor nu se contabilizează. Chiar şi aşa, tot ar trebui să plătim în plus 250.000 de lei", a spus Moisin.

Partenerul societăţii Astra în realizarea acestor tramvaie este societatea Siemens. Directorul general al Siemens România, Cristian Secosan, a precizat că, în mod normal, tramvaiele Astra nu ar trebui să fie mai scumpe. "Noi le-am vândut licenţa pentru tehnologie şi pot să vă asigur că aceste tramvaie sunt create la cel mai înalt nivel. Depre preţ nu ştiu în acest moment mai multe, cel mai probabil este condiţionat de costurile tehnice", a spus Cristian Secosan, menţionând că va reveni cu mai multe detalii legate de oferta celor de la Astra Vagoane.

Între timp, Primăria Cluj-Napoca are obligaţia să decidă dacă va respecta decizia CNSC şi va atribui contractul Astra sau dacă va contesta această soluţie în instanţă. "În câteva zile, comisia de licitaţie va avansa o propunere, apoi eu o voi analiza, urmând să decidem ce facem mai departe", a spus primarul interimar Radu Moisin. Acesta a mai avansat un aspect important, legat de modul în care s-a pronunţat decizia CNSC. "Pentru prima dată am auzit şi eu că CNSC nu a dorit să asculte şi punctul de vedere al societăţii poloneze. Societatea Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszc a vrut să intervină în cazul acestei contestaţii formulate de Astra Vagoane, dar nu i s-a permis", a spus Moisin.

 

 

Comenteaza