Undă verde sau sensuri giratorii: cum se va circula în Mănăştur

Undă verde sau sensuri giratorii: cum se va circula în Mănăştur
ZIUA de CLUJ anticipa încă din 2008 că semaforizarea inteligentă nu funcţionează sub titlul “unda verde”. În prezent şi Poliţia Rutieră critică soluţia, menţionând că aceasta nu aduce decongestionarea traficului pe direcţia Moţilor-Calea Mănăştur-Calea Floreşti.

Fluidizarea traficului în cartierul Mănăştur a fost subiect de dispută între oficialii Poliţiei Rutiere şi reprezentanţii primăriei. Unda verde instituită de primărie la ieşirea din oraş spre Calea Floreşti a fost criticată ieri de poliţie, care a propus ca alternativă amenajarea unor sensuri giratorii pe Calea Mănăştur. Primarul interimar Radu Moisin a menţionat că giraţiile vor face mai mult rău, având în vedere că studiile de trafic mizează pe instituirea undei verzi pe axa est-vest din oraş.

O propunere de permitere a virajului la stânga de pe Aleea Firiza spre Calea Mănăştur discutată în Comisia municipală de sistematizare a circulaţiei a generat o dezbatere între speciaştii de la primăriei şi cei de la Poliţia Rutieră pe tema necesităţii reorganizării circulaţiei din cartierul Mănăştur. Subcomisarul Florin Goia, de la Poliţia Rutieră Cluj-Napoca, a declarat că singura soluţie viabilă pentru decongestionarea traficului din cel mai mare cartier al oraşului sunt sensurile giratorii.

"Aceasta este metropola. Peste tot în Europa virajele la stânga sunt interzise şi se intervine cu sensuri giratorii. Aşa şi în Mănăştur, un sens giratoriu la intersecţia Calea Mănăştur - Câmpului şi unul la intersecţia cu strada Govora ar rezolva problemele de trafic", a subliniat Goia. Şeful Poliţiei Municipiului, Marcel Bonţidean, a menţionat că zona trebuie studiată şi trebuie gândite giraţii experimentale. "Au fost reticenţe când am instituit sensul giratoriu la intersecţia Frunzişului cu Câmpului, la fel pe Calea Turzii cu Observatoriului sau pe Titulescu şi Fabricii, iar acum acestea giraţii funcţionează foarte bine. Traficul din Mănăştur trebuie ordonat şi nu putem lua măsuri pompieristice. Tebuie să tratăm lucrurile în ansamblu", a compleat Goia.

Primarul interimar Radu Moisin a apreciat că instituirea unor giraţii pe Calea Mănăştur ar compromite sistemul de undă verde instituit spre Calea Floreşti şi ar contrazice concluziile studiului de trafic realizat în 2005, care a prevăzut necesitatea acesteia pe direcţia Est-Vest şi Vest-Est în oraş. "Riscăm să facem mai mult rău dacă renunţăm la aceasta", a spus Moisin.

Oficialul a fost contrazis în ceea priveşte eficienţa undei verzi pe ruta Calea Mănăştur - Calea Floreşti. Comisarul Dan Florian, membru în comisie, a amintit că el face zilnic drumul între Mănăştur şi centru dinspre Floreşti şi că unda verde lipseşte. "Eu aş propune măcar organizarea semaforizării pe această direcţie sau măcar sincronizarea semafoarelor pentru că avem foarte multe treceri de pietoni pe Calea Mănăştur şi este imposibil să prinzi la toate verde", a afirmat Florian. În plus, directorul Regiei Autonome de Transport Urban Călători, Liviu Neag, a subliniat că nu poate fi vorba despre creşterea vitezei de circulaţie pe această rută şi de eficienţa undei verzi în condiţiile în care există treceri de pietoni la fiecare 100 de metri. În final, la insistenţele primarului Radu Moisin, comisia a aprobat permiterea virajului de stânga de pe Aleea Firiza pe Calea Mănăştur şi a promis că specialiştii instituţiei vor face o serie de măsurători în trafic pentru a vedea dacă soluţia sensurilor giratorii stă în picioare.

Specialiştii din Comisia municipală de sistematizare a circulaţiei au mai decis la şedinţa de ieri să instaleze praguri de sol pe mai multe artere din oraş, printre care Calea Someşeni, Băiţa, Eugen Ionesco, Meteor sau 11 Octombrie. De asemenea, în cazul străzii Mehedinţi, reprezentanţii comisiei au stabilit să mai facă o dezbatere pe tema instituirii sensului unic, după ce se va finaliza parkingul de cartier din zonă. În cazul arterei Gheorghe Dima s-a decis instituirea sensului unic pe direcţia de coborâre. Comisia a mai aprobat şi o serie de treceri de pietoni pe o serie de străzi din oraş. Măsurile vor intra în vigoare treptat şi vor fi comunicate cetăţenilor înainte de intrarea în vigoare.

Ambulanţele cer "drum liber" prin şantierul liniei de tramvai

Horia Simu, şeful Serviciului de Ambulanţă Cluj, a solicitat ieri reprezentanţilor primăriei să implementeze soluţii alternative de trafic în zona străzii Horia pe parcursul derulării lucrărilor de modernizare a liniei de tramvai. Acesta a explicat că în acest moment ambulanţele ajung cu dificultate la cazurile unde sunt solicitate din cauza şantierului. Astfel, pentru cazuri în zona străzii Horia, un traseu parcurs în mod obişnuit în 2-3 minute este traversat acum în 15-20 de minute de către şoferii de ambulanţă, astfel scăzând mult eficienţa intervenţiilor. "S-ar putea realiza o pasarelă peste stradă sau să se găsească alte soluţii pentru îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie", a sugerat Simu. Specialiştii primăriei au promis că se vor consulta cu constructorii care lucrează la linia de tramvai pentru a identifica o soluţie viabilă pentru circulaţia de pe strada Horea pe perioada derulării lucrărilor la tramvai. "Mai este o lună de lucru, sperăm să rezistăm", a menţionat primarul interimar.

Luminiţa SILEA, Kristina REŞTEA
luminitasilea@ziuadecj.ro, kristinarestea@ziuadecj.ro

 

Comenteaza