16,3 milioane de euro din spaţii comerciale
- Scris de Luminita Silea
- 22 Noi 2010, 23:30
- Administraţie
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Din vânzarea a 231 de spaţii, Primăria Cluj-Napoca a încasat peste 70 de milioane de lei. Municipalitatea va scoate “pe piaţă” alte 12 spaţii.
Municipalitatea clujeană a vândut până acum, pe Legea nr. 550/2002, 231 de spaţii cu altă destinaţie. Preşedintele comisiei de resort, consilierul local El Hayes Artur Roland, a declarat că anul acesta primăria a înstrăinat doar două spaţii, cu peste 2 milioane de lei. Consilierul a mai spus că în această perioadă Primăria Cluj-Napoca face o evaluare a spaţiilor care mai pot fi vândute, urmând ca şi acestea să fie scoase la mezat.
Potrivit datelor furnizate de municipalitate, până în prezent au fost vândute 231 de spaţii cu altă destinaţie, în baza Legii nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului, aflate în administrarea consiliilor locale. “Pe aceste spaţii municipalitatea a încasat până în 31 octombrie anul acesta o sumă de peste 70,5 milioane de lei. Având în vedere că multe spaţii s-au vândut în rate, primăria mai are de încasat peste 1.450.000 de lei”, au explicat reprezentanţii primăriei.
În următoarea perioadă, intenţia municipalităţii este de a scoate la licitaţie noi spaţii comerciale. Vizate sunt 12 astfel de spaţii, printre care cele situate pe străzile Căii Ferate nr. 4, Bolyai nr. 4, Horea nr. 84-86, Anton Pann nr. 8-10, Moţilor nr. 17, Lalelelor nr. 14, Paris, Traian sau Mărăşeşti. “Licitaţia va fi anunţată după ce vor fi verificate înscrierile în Cartea Funciară, actualizarea acestora, confirmările privind lipsa sarcinilor instituite prin revendicări şi evaluarea lor de către evaluatori independenţi”, au mai informat reprezentanţii municipalităţii.
Noul preşedinte al Comisiei de spaţii, consilierul local El Hayes Artur Roland, a declarat pentru ZIUA de CLUJ că în acest an, de când conduce această comisie, au fost vândute două spaţii – unul în urma unei sentinţe judecătoreşti, pe Bulevardul 21 Decembrie, şi unul către societatea Restaurant Corvinul, de 300 mp, situat în Piaţa Unirii. Preţul obţinut pe acestea a fost de peste 2 milioane de lei. “Am cerut o evaluare să vedem câte spaţii libere de sarcini avem, care pot fi vândute. În comisie încercăm să obţinem un preţ cât mai bun. Proprietarii, normal, vor să coboare preţul”, a spus El Hayes Artur Roland.
Fostul preşedinte al Comisiei de spaţii a primăriei, consilierul Adrian Popa, a declarat că marile spaţii s-au vândut deja. Consilierul Gheorghe Vuşcan, membru în Comisia de spaţii, a menţionat că de multe ori vânzarea spaţiilor nu a fost în avantajul primăriei. “Am atras atenţia şi în Consiliul Local, şi la comisie ca măcar să fim atenţi la ce spaţii mai avem şi să vindem la un preţ real, de piaţă. De aceea am tot atras atenţia asupra evaluatorilor, dacă nu putem să-i schimbăm, să-i tragem de mânecă să facă o evaluare în avantajul primăriei”, a spus Vuşcan.
Probleme evaluării spaţiilor scoase la mezat de primărie a fost discutată intens în cadrul şedinţelor Consiliului Local, opoziţia reproşând celor din fruntea instituţiei că “ţin în braţe” o serie de evaluatori care nu ar acţiona în interesul primăriei. “Lucrează destul de bine. Noi suntem mulţumiţi de promptitudinea evaluărilor. Cu exercitarea profesiei, nu ştiu ce să spun... Este o chestiune internă a breslei”, a explicat actualul preşedinte al Comisiei de spaţii.
Viceprimarul Radu Moisin a declarat reporterilor ZIUA de CLUJ că evaluatorii pe care îi are municipalitatea au fost desemnaţi în urma unei licitaţii publice din 15 noiembrie 2004. Pe atunci, din Comisia de spaţii făceau parte Ştefan Dimitriu, Mate Adras Levente, Horea Uioreanu, membri supleanţi fiind Palfi Carol şi Alin Tişe. În urma licitaţiei au fost încheiate contracte cu Prev Construct, Romcontrol, IRF Consulting, PFA Vladimir Fosti şi PFA Alexadru Pop.
“Contractul a fost încheiat până la finalizarea procesului de evaluare a proprietăţilor care fac obiectul Legii nr. 550/2002. Este şi o garanţie de bună execuţie, în cuantum de 5% din valoarea rapoartelor de evaluare. Garanţia se restituie după vânzarea unui spaţiu şi încasarea primei tranşe de plată. Evaluatorii acţionează pe baza unor tarife unitare pe suprafaţă, stabilite în baza contractului. Până nu sunt vândute toate spaţiile, noi nu putem renunţa la aceşti evaluatori, mai ales că noi i-am moştenit de când Horea Uioreanu conducea Comisia de spaţii”, a explicat Moisin.
În replică, Uioreanu a declarat că pe vremea când conducea Comisia de spaţii s-a organizat o licitaţie publică. “Nu văd ce problemă are acum Radu Moisin, să arunce «pisica» la mine. Şase ani a fost bine şi evaluatorii şi-au făcut treaba, iar acum, brusc, sunt probleme. Din câte ştiu eu, se face o evaluare de către o firmă aflată în contract, dar, până la urmă, comisia stabileşte preţul final şi vine cu o propunere în faţa consiliului. Evaluarea este orientativă, comisia putând ridica preţul. Cât am condus eu comisia, nu am vândut nici un spaţiu. Să nu uităm că cele mai multe spaţii au fost vândute în timpul în care Alin Tişe conducea comisia, toate subevaluate”, a acuzat Uioreanu.
Alin Tişe, acum preşedinte al Consiliului Judeţean, a afirmat că toate evaluările făcute de Uioreanu, pentru circa 20 de spaţii, majoritea din zona centrală, au fost respinse de plen. Aceasta pe vremea când actualul deputat conducea Comisia de spaţii. “Procedura este că, după ce evaluatorul predă expertiza, aceasta poate fi contestată de comisie sau de cel care vrea să cumpere. În final, preţul de vânzare este stabilit de plen. Uioreanu este o «trompetă», el nu face decât să tot repete lucruri în funcţie de interesul său. Probabil s-a referit la spaţiile – cele două – ale căror preţuri le-a negociat pentru el şi partenerul său de afaceri când a spus că spaţiile vândute de primărie au fost subevaluate. Normal că cele pe care le-a negociat pentru el au fost subevaluate. Plenul a respins această evaluare. Evaluatorii au nişte tarife şi trebuie să primească acceptul ANEVAR (Asociaţia Naţională a Evaluatorilor din România – n. red.). De altfel, Consiliul Local a fost de acord cu toate evaluările şi cu preţurile stabilite de comisie, pe vremea mea. Să nu uităm că mulţi cumpărări s-au adresat instanţei şi au contestat evaluările pentru a obţine un preţ mai mic. În unele cazuri chiar au reuşit”, a explicat Tişe.
Potrivit datelor furnizate de municipalitate, până în prezent au fost vândute 231 de spaţii cu altă destinaţie, în baza Legii nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului, aflate în administrarea consiliilor locale. “Pe aceste spaţii municipalitatea a încasat până în 31 octombrie anul acesta o sumă de peste 70,5 milioane de lei. Având în vedere că multe spaţii s-au vândut în rate, primăria mai are de încasat peste 1.450.000 de lei”, au explicat reprezentanţii primăriei.
În următoarea perioadă, intenţia municipalităţii este de a scoate la licitaţie noi spaţii comerciale. Vizate sunt 12 astfel de spaţii, printre care cele situate pe străzile Căii Ferate nr. 4, Bolyai nr. 4, Horea nr. 84-86, Anton Pann nr. 8-10, Moţilor nr. 17, Lalelelor nr. 14, Paris, Traian sau Mărăşeşti. “Licitaţia va fi anunţată după ce vor fi verificate înscrierile în Cartea Funciară, actualizarea acestora, confirmările privind lipsa sarcinilor instituite prin revendicări şi evaluarea lor de către evaluatori independenţi”, au mai informat reprezentanţii municipalităţii.
Noul preşedinte al Comisiei de spaţii, consilierul local El Hayes Artur Roland, a declarat pentru ZIUA de CLUJ că în acest an, de când conduce această comisie, au fost vândute două spaţii – unul în urma unei sentinţe judecătoreşti, pe Bulevardul 21 Decembrie, şi unul către societatea Restaurant Corvinul, de 300 mp, situat în Piaţa Unirii. Preţul obţinut pe acestea a fost de peste 2 milioane de lei. “Am cerut o evaluare să vedem câte spaţii libere de sarcini avem, care pot fi vândute. În comisie încercăm să obţinem un preţ cât mai bun. Proprietarii, normal, vor să coboare preţul”, a spus El Hayes Artur Roland.
Fostul preşedinte al Comisiei de spaţii a primăriei, consilierul Adrian Popa, a declarat că marile spaţii s-au vândut deja. Consilierul Gheorghe Vuşcan, membru în Comisia de spaţii, a menţionat că de multe ori vânzarea spaţiilor nu a fost în avantajul primăriei. “Am atras atenţia şi în Consiliul Local, şi la comisie ca măcar să fim atenţi la ce spaţii mai avem şi să vindem la un preţ real, de piaţă. De aceea am tot atras atenţia asupra evaluatorilor, dacă nu putem să-i schimbăm, să-i tragem de mânecă să facă o evaluare în avantajul primăriei”, a spus Vuşcan.
Probleme evaluării spaţiilor scoase la mezat de primărie a fost discutată intens în cadrul şedinţelor Consiliului Local, opoziţia reproşând celor din fruntea instituţiei că “ţin în braţe” o serie de evaluatori care nu ar acţiona în interesul primăriei. “Lucrează destul de bine. Noi suntem mulţumiţi de promptitudinea evaluărilor. Cu exercitarea profesiei, nu ştiu ce să spun... Este o chestiune internă a breslei”, a explicat actualul preşedinte al Comisiei de spaţii.
Viceprimarul Radu Moisin a declarat reporterilor ZIUA de CLUJ că evaluatorii pe care îi are municipalitatea au fost desemnaţi în urma unei licitaţii publice din 15 noiembrie 2004. Pe atunci, din Comisia de spaţii făceau parte Ştefan Dimitriu, Mate Adras Levente, Horea Uioreanu, membri supleanţi fiind Palfi Carol şi Alin Tişe. În urma licitaţiei au fost încheiate contracte cu Prev Construct, Romcontrol, IRF Consulting, PFA Vladimir Fosti şi PFA Alexadru Pop.
“Contractul a fost încheiat până la finalizarea procesului de evaluare a proprietăţilor care fac obiectul Legii nr. 550/2002. Este şi o garanţie de bună execuţie, în cuantum de 5% din valoarea rapoartelor de evaluare. Garanţia se restituie după vânzarea unui spaţiu şi încasarea primei tranşe de plată. Evaluatorii acţionează pe baza unor tarife unitare pe suprafaţă, stabilite în baza contractului. Până nu sunt vândute toate spaţiile, noi nu putem renunţa la aceşti evaluatori, mai ales că noi i-am moştenit de când Horea Uioreanu conducea Comisia de spaţii”, a explicat Moisin.
În replică, Uioreanu a declarat că pe vremea când conducea Comisia de spaţii s-a organizat o licitaţie publică. “Nu văd ce problemă are acum Radu Moisin, să arunce «pisica» la mine. Şase ani a fost bine şi evaluatorii şi-au făcut treaba, iar acum, brusc, sunt probleme. Din câte ştiu eu, se face o evaluare de către o firmă aflată în contract, dar, până la urmă, comisia stabileşte preţul final şi vine cu o propunere în faţa consiliului. Evaluarea este orientativă, comisia putând ridica preţul. Cât am condus eu comisia, nu am vândut nici un spaţiu. Să nu uităm că cele mai multe spaţii au fost vândute în timpul în care Alin Tişe conducea comisia, toate subevaluate”, a acuzat Uioreanu.
Alin Tişe, acum preşedinte al Consiliului Judeţean, a afirmat că toate evaluările făcute de Uioreanu, pentru circa 20 de spaţii, majoritea din zona centrală, au fost respinse de plen. Aceasta pe vremea când actualul deputat conducea Comisia de spaţii. “Procedura este că, după ce evaluatorul predă expertiza, aceasta poate fi contestată de comisie sau de cel care vrea să cumpere. În final, preţul de vânzare este stabilit de plen. Uioreanu este o «trompetă», el nu face decât să tot repete lucruri în funcţie de interesul său. Probabil s-a referit la spaţiile – cele două – ale căror preţuri le-a negociat pentru el şi partenerul său de afaceri când a spus că spaţiile vândute de primărie au fost subevaluate. Normal că cele pe care le-a negociat pentru el au fost subevaluate. Plenul a respins această evaluare. Evaluatorii au nişte tarife şi trebuie să primească acceptul ANEVAR (Asociaţia Naţională a Evaluatorilor din România – n. red.). De altfel, Consiliul Local a fost de acord cu toate evaluările şi cu preţurile stabilite de comisie, pe vremea mea. Să nu uităm că mulţi cumpărări s-au adresat instanţei şi au contestat evaluările pentru a obţine un preţ mai mic. În unele cazuri chiar au reuşit”, a explicat Tişe.
DISTRIBUIE
Comenteaza