2013: nimic pentru lucrările la Autostrada Transilvania

2013: nimic pentru lucrările la Autostrada Transilvania
Consorţiul Spedition UMB – Tehnostrade a fost desemnat, din nou, câştigător al tronsonului Gilău – Nădăşel. În raport cu necesarul de cheltuieli pentru proiectul Autostrăzii Transilvania, Guvernul a alocat pentru 2013 o sumă insignifiantă.

Peste 188 de milioane de lei este bugetul prevăzut anul acesta pentru lucrările la Autostrada Transilvania. Aceasta în condiţiile în care numai datoriile către compania Bechtel - pentru lucrări executate şi nedecontate - se ridică la peste 130 de milioane de lei. În afară de datorii, Bechtel mai are încă de finalizat peste 32 de km de autostradă, pe tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, pentru care, de asemenea, ar trebui să-şi încaseze banii. Având în vedere că oferta consorţiului Spedition UMB a fost păstrată, urmează ca de anul acesta să înceapă lucrările de proiectare şi execuţie şi pe sectorul Gilău - Nădăşel. Astfel, pentru cei 8,7 km, prevăzuţi a se finaliza în 18 luni, statul ar trebui să achite 258.199.052 lei.

Împărţit în opt sectoare (1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 3A, 3B, 3C), traseul Autostrăzii Transilvania parcurge doar 52,5 km, între Câmpia Turzii şi Gilău (sectorul 2B). Sunt lucrări care au fost finalizate dar care încă nu au fost plătite în totalitate. Conform declaraţiilor şefului CANDNR de la finele anului trecut (noiembrie), statul roman ar mai fi avut de decontat firmei Bechtel peste 180 milioane de lei. El nu a precizat, însă, cât din suma aceasta implică lucrările la sectorul Câmpia Turzii - Gilău şi cât la sectorul Suplacu de Barcău - Borş, având în vedere că în proporţie de 50%, Bechtel a reuşit să parcurgă şi traseul de pe acest ultim tronson.

În prezent, liderul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj, Eugen Cecan, spune că peste 130 de milioane de lei este suma datorată exclusiv pentru lucrările care s-au realizat pe sectorul Câmpia Turzii - Gilău. Aceasta în condiţiile în care bugetul direcţionat anul acesta de CNADNR pentru Autostrada Transilvania se ridică la 188 de milioane de lei. Din suma aceasta, ar trebui achitate, aşadar nu doar datoriile, ci şi lucrăile pe care Bechtel le mai are de realizat pentru sectorul 3C (minim 30 de km).

Mai mult, conform informaţiilor ZIUA de CLUJ, licitaţia privind atribuirea contractului pentru o porţiune din sectorul 3A, pe traseul Gilău -Nădăşel, ar fi fost soluţionată în favoarea consorţiului Spedition UMB - Tehnostrade, ceea ce presupune că statul ar trebui să asigure anul acesta şi o parte din costurile pentru proiectare şi exproprieri. În total, pentru proiectarea şi execuţia celor 8,7 km, Tehnostrade solicită suma de 258.199.052 lei (fără TVA), prin urmare este greu de spus cât din această sumă va putea acoperi CNADNR, având în vedere bugetul insignfiant de care dispune anul acesta pentru Autostrada Transilvania. Pe parcursul a şase luni, Tehnostrade ar urma să finalizeze lucrările de proiectare, iar în 18 luni şi pe cele de execuţie. Rămâne descoperit complet traseul celei de-a doua porţiuni din sectorul 3A, între Nădăşel şi Mihăieşti (aproape 17 km). Acelaşi lucru se poate spune şi despre sectorul 3B, Mihăieşti - Suplacu de Barcău (de 75,5 km). Cecan a explicat că acum se analizează posibilitatea ca cele două tronsoane să fie realizate fie prin concesiune fie prin credit furnizor, astfel încât să putem avea Autostrada Transilvania legată măcar de la Câmpia Turzii până la Borş. Pentru restul traseului Autostrăzii nu există nici măcar promisiuni (sectoarele 1A: Braşov-Făgăraş 48,8 km, 1B: Făgăraş - Sighişoara 53,4 km, 1C: Sighişoara - Târgu Mureş 58km, 2A: Târgu Mureş - Câmpia Turzii 37,2km).

 

Comenteaza