A început construcţia la pista care va lega Clujul de New York

A început construcţia la pista care va lega Clujul de New York
Noua pistă a aeroportului va permite zboruri transatlantice chiar din 2013, a anunţat preşedintele Consiliului Judeţean, Alin Tişe.

Aeroportul clujean va avea prima pistă nouă din România, construită în ultimii 25 de ani, de la zero. Oficialii Consiliului Judeţean (CJ) şi cei de la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca împreună cu Napoca Construcţii au marcat simbolic începerea lucrărilor la noua pistă de 2.100 de metri. Cu beton şi cancioace, aceştia au încrustat un "A" de la Aeroport, din beton, într-o formă de lemn pe terenul unde va fi amenajată noua piată a aeroportului, una dintre investiţiile importante ale Clujului din ultimii 50 de ani. "Aşa vom intra în istoria Clujului", au decretat cei prezenţi.

Alin Tişe a explicat ieri la Realitatea TV Cluj că de pe noua pistă se vor putea efectua zboruri transatlantice încă din 2013, cu şapte ani mai devreme decât a previzionat directorul aeroportului, David Ciceo. "Eu sunt mai optimist şi voi face tot posibilul ca zborurile să poată fi operate fără probleme din 2013-2014. Problema nu sunt zborurile, ci găsirea clienţilor pentru operatori", a spus Tişe.

Pe viitorul şantier al noii piste a aeroportului, Tişe a menţionat că demararea lucrărilor la noua pistă reprezintă un moment istoric, aceasta urmând să contribuie la dezvoltarea Clujului. "În acest fel, cred că marcăm un moment al marilor investiţii la Cluj, după 50 de ani de absenţă", a spus Tişe. El a precizat că întregul cost al lucrărilor la noua pistă, în valoare de 137 de milioane de lei, este suportat de la bugetul CJ, urmând să fie achitat în următorii trei ani asocierii Construcţii Napoca - Icco Systems - Geo Arc Otopeni.

El a adăugat că, în paralel, administraţia judeţeană va demara licitaţia porţiunii de la 2.100 la 3.500 de metri din noua pistă, unde trebuie mai întâi finalizate lucrările de deviere a râului Someş. "Până la finalul anului sperăm să finalizăm şi procedura pentru cea de-a doua etapă a pistei. Sperăm ca în toamna anului următor să avem gata cei 2.100 de metri", a menţionat Alin Tişe. Vicepreşedintele CJ Cluj, Radu Bica, a declarat că speră ca la viitoarea licitaţie, pentru etapa B a pistei, de la 2.100 la 3.500 de metri, să nu mai existe probleme cu contestaţiile, iar contractul să îşi urmeze cursul. "Dacă nu existau contestaţiile, eram deja cu pista începută", a spus Bica.

Preşedintele CJ Cluj le-a reproşat ieri arhitecţilor din comisia de urbanism a primăriei care n-au avizat întreg proiectul noii piste, la 3.500 de metri, că sunt limitaţi şi că, dacă tot se cred profesionişti, ar trebuie să fie atenţi la blocurile dintre case şi nu să blocheze proiectele de investiţii ale Clujului. "Pista nu este o investiţie pe care o fac pentru mine sau pentru familia mea. Este o investiţie a oraşului. Ceea ce s-a întâmplat în această săptămână la urbanism dovedeşte ce minţi limitate avem. Dacă tot sunt atât de profesionişti aceşti arhitecţi, atunci ar trebui să-şi vadă mai bine de blocurile dintre case care au împânzit Clujul. Dacă ar fi să organizez o conferinţă de presă cu blocurile dintre case, atunci am avea episoade pentru tot anul cu exemple clare pentru specialiştii primăriei. Cred că unii dintre ei n-au bătut în viaţa lor un cui într-un perete. Mă refer la Iancu şi la Borda", a subliniat Tişe.

Directorul Napoca Construcţii, Ştefan Dimitriu, a declarat ieri pe viitorul şantier al pistei că este vorba despre o lucrare complexă care implică proiectare şi execuţie. "Sperăm să avem audienţă totală la autorităţile locale şi să primim termene optime pentru derularea acestui contract. În două săptămâni estimăm să avem elementele care ne vor permite să începem lucrarea, care este una extrem de complexă. Implică un milion de metri cubi de săpătură şi casetări, un sistem de drenare pe 16 kilometri, 100 de metri cubi de betoane. Ceea ce s-a întâmplat la urbanism a fost problema unora care nu cunosc lucrurile. Un pod peste Someş, aşa cum au cerut, este exclus pentru că ar urma să aibă 300 de metri lăţime şi este extrem de costisitor. Puţine state din lume îşi permit să întreţină un astfel de obiectiv", a spus Dimitriu.

Actuala pistă a aeroportului a fost construită în anul 1968 şi are o lăţime de 30 de metri. Directorul aeroportului, David Ciceo, spune că acum capacitatea portantă a pistei - rezistenţa la greutatea navelor care aterizează şi decolează - nu este suficientă pentru aeronave mai mari şi nici pentru traficul estimat de aeroport pentru următorii ani. Ciceo a explicat că noua pistă va avea o lăţime de 60 de metri, cu tot cu acostamente, şi va deschide negocierile cu companii importante care vor avea condiţiile necesare operării de zboruri de la Cluj. Proiectul noii piste va include un sistem de balizaj performant, platforme de îmbarcare-debarcare şi căi de rulare. În etapa I se vor executa primii 2.100 de metri, iar în etapa a II-a pista va fi adusă la 3.500 de metri.

 

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK

loading...
Loading...
Comenteaza