Aeroportul Cluj, la Comisia Europeană împotriva Aeroportului Mureş

Aeroportul Cluj, la Comisia Europeană împotriva Aeroportului Mureş
Preşedintele CJ, Alin Tişe, acuză administraţia judeţeană Mureş că intenţionează să continue şi în 2012 cu aceleaşi practici neloiale, pentru a asigura funcţionalitatea aeroportului subordonat.

Orice aeroport va avea de pierdut în raport cu Aeroportul Mureş, având în vedere că acesta din urmă are asigurate costurile de funcţionare din fonduri publice, a atras atenţia preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Alin Tişe. Fără fondurile alocate de administraţia judeţeană, Aeroportul Târgu-Mureş ar fi falimentar, pentru că nici un aeroport nu ar putea funcţiona cu taxe atât de mici. Grav este că banii publici uşurează activitatea unor operatori aerieni privaţi, precum Wizz Air, care întotdeauna vor opta să utilizeze serviciile unui aeroport care să le permită să opereze aproape gratis. Această situaţie nu va mai putea fi tolerată, a avertizat Tişe.

Deşi nu a mai avut nici o întâlnire cu omologul său de la Mureş, preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe, a informat că nu va mai permite ca şi în 2012 această administraţie să practice aceeaşi tehnică pentru susţinerea activităţii propriului aeroport. "Nici un aeroport din România nu va putea concura de la egal la egal cu Aeroportul Mureş, atât timp cât acesta îşi asigură costurile de funcţionare din bani publici. În timp ce celelalte aeroporturi sunt obligate să impună o anumită taxe pentru a-şi putea asigura serviciile pe care trebuie să le presteze către operatorii aerieni, Aeroportul Mureş primeşte aceşti bani de la Consiliul Judeţean. Ca atare, numai pe Aeroportul Mureş taxele sunt aproape de zero, ceea ce este cum nu se poate de convenabil pentru operatorii aerieni", a spus Tişe.

În mod normal, pentru serviciul de iluminare, pentru serviciul de handling, pentru îmbarcare sau debarcare, fiecare companie aeriană trebuie să achite către aeroport minim 11 euro pe pasager. La Mureş însă, această taxă, pentru Wizz Air de pildă, se ridică undeva la 0,95 euro. Deci, dacă administraţia judeţeană Mureş nu şi-ar alimenta aeroportul cu bani, acesta n-ar mai avea capacitatea de a funcţiona", a spus Tişe. El a precizat că CJ Mureş a pompat bani în serviciile de funcţionare a aeroportului pe tot parcursul lui 2011.

"S-au dat în total 380.000.000 de lei pentru funcţionare şi 458 de milioane de lei pentru dezvoltare. Normal că nici aeroportul clujean nu îşi permite să concureze la acest nivel cu aeroportul din Mureş. Pentru că ei nu primesc bani publici doar pentru proiectele de infrastructură, aşa cum prevede legislaţia", a spus Tişe. Acesta a mai relatat că, tot pentru a ascunde nişte fonduri ce urmau să ajungă în favoarea companiei Wizz Air, CJ Mureş a atribuit Asociaţiei Judeţene de Turism (care îi aparţine) suma de 98.000 de euro.

"După ce a primit aceşti bani, această asociaţie a încheiat un contract cu compania Wizz Air, pe ideea că această companie promovează turismul. Tot într-un mod mascat s-au atribuit şi banii pentru achiziţia anumitor echipamente pentru aeroport, autobuze de platformă, cărucioare pentru bagaje, sistem de degivrare şi aşa mai departe. S-a specificat că de aceste echipamente ar fi urmat să beneficieze doar acele curse aeriene gratuite, precum cursele SMURD, de pildă. Însă, aceste curse, de regulă, sunt câteva pe an. În rest, beneficiarii sunt tot operatorii privaţi", a destăinuit Tişe.

Concurenţa loială trebuie să existe între toate aeroporturile, care au obligaţia să se autofinanţeze, iar administraţia din judeţul Mureş trebuie să înţeleagă această situaţie, a spus Tişe. El a precizat că situaţia a fost reclamată la Comisia Europeană, căreia i s-a cerut să facă o investigaţie în privinţa Aeroportului Mureş. De asemenea, a fost sesizat şi Consiliul Concurenţei.

 

Comenteaza