Aeroportul reintroduce Clujul în reţeaua europeană de transport
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 23 Sep 2012, 22:20
- Administraţie
- Ascultă știrea

Pe partea de infrastructură rutieră, judeţul Cluj şi regiunea de Nord-Vest au rămas pe dinafara reţelei transeuropene TEN-T, însă o soartă diferită a avut-o Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Datorită numărului de pasageri şi a dezvoltării de care s-a bucurat în ultimii ani acest obiectiv, Comisia Europeană a decis să-i acorde sprijin financiar pentru implementarea unui proiect care să-i asigure o conexiune facilă cu celelalte reţelele de transport, rutier şi de cale ferată. Astfel, creşterea economică a judeţului va fi influenţată semnificativ de planurile aeroportului, a apreciat liderul administraţiei judeţene, Horea Uioreanu, dat fiind faptul că în următorii ani, întregul sistem de transport, pentru călători şi marfă, ar urma să fie conectat la acest obiectiv strategic al Clujului.
Proiectul privind realizarea unor "studii pentru dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Internaţional Cluj Napoca" se ridică la 2.000.000 de euro. Comisia Europeană a aprobat finanţarea a 50% din valoarea acestui proiect, urmând ca restul sumei să fie suportată din bugetul administraţiei judeţene. Scopul acestor studii vizează realizarea unei infrastructuri complexe care să conecteze actualele terminale de pasageri ale aeroportului şi serviciile reţelei de cale ferată pentru călători. De asemenea, un alt obiectiv urmărit este acela de a crea o legătură de transport marfă între reţeaua de cale ferată şi viitorul terminal cargo al aeroportului clujean. „Realizarea transportului intermodal de mărfuri şi persoane va contribui în mod direct la creşterea gradului de accesibilitate a regiunii prin descongestionarea drumurilor naţionale şi protejarea infrastructurii rutiere, promovarea dezvoltării echilibrate a tuturor modurilor de transport şi îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei serviciilor, reducerea emisiilor de gaze şi minimizarea efectelor adverse asupra mediului", se arată în referatul proiectului ce urmează a fi aprobat de plenul Consiliului Judeţean, în prima şedinţă publică.
Dacă plenul va aproba Hotărârea propusă de executiv, acest priect va demara începând din ianuarie 2013 urmând a se încehia în iunie 2014. Finanţarea nerambursabilă va fi acordată astfel: 548.500 euro în anul 2013 şi 451.500 în anul 2014. Contribuţia Consiliului Judeţean, presupune: o alocare în 2013 de 158.500 euro în trimestrul I, de 282.500 euro în trimestrul al II-lea, de 443.000 euro în trimestrul al III-lea şi de 116.000 euro în cel de-al IV-lea. „Implementarea acestui proiect ne va aduce salvare pe termen mediu şi lung. Putem spune în acest mod vom putea contracara efectele negative aduse de negocierea păguboasă purtată de fostul ministru al Transporturilor, domnul Nazare, la începutul acestui an, la nivelul Consiliului pentru Transport, Telecomunicaţii şi Energie al Uniunii Europene. Atunci s-a decis promovarea altor trasee rutiere în reţeaua transeuropeană, iar judeţul Cluj şi regiunea de Nord-Vest au fost lăsate pe dinafară. Aeroportul clujean a fost însă păstrat în reţeaua aeroportuară TEN-T, astfel că prin intermediul proiectului de infrastructură pe care îl vom implementa, vom pute miza pe o creştere economică importantă a judeţului", a afirmat preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu. În mod normal, astfel de sisteme de transport intermodal sunt solicitate de către beneficiarii diferitelor sectoare de transport, din pricina presiunilor determinate de procesul de dezvoltare şi de globalizare. Sectorul de mărfuri se află într-o continuă creştere, astfel că, implict, se impune şi realizarea unui sistem de servicii de transport cât mai sigur, în care barierele sistemelor modale şi naţionale să nu-i limiteze pe agenţii economici în alegerea celei mai eficiente rute de transport. Uioreanu a explicat că în mod firesc, dezvoltarea judeţului, creşterea economică şi reţelele de transport ar fi trebuit să impună crearea unui sistem intermodal de transport la Aeroportul Cluj, însă, se dovedeşte că, în acest caz, lucrurile se petrec invers. "Dacă nu am fost acceptaţi în reţeaua TEN-T cu celelalte sectoare de transport, drumuri şi cale ferată, măcar putem avea certitudinea că ne salvează aeroportul. Până la urmă, Comisia Europeană, prin faptul că a acceptat să finanţeze aceste studii de transport intermodal, recunoaşte implicit că judeţul Cluj este totuşi nod important în reţeaua eurpeană de transport", a comentat Uioreanu.