Şansele pentru un parking în centru se măsoară în euro pe metru pătrat

Şansele pentru un parking în centru se măsoară în euro pe metru pătrat
În 2007, Comisia de Urbanism aproba un centru multifuncţional, cu birouri, comerţ, hotel şi un parking de 250 de locuri, pentru o suprafaţă extinsă, pe strada Avram Iancu, la numerele 20-22-24. Deocamdată, “numărul norocos” a fost 20-ul, unde a apărut un ansamblu cu apartamente şi birouri.

Dezvoltatorii care au ridicat complexul rezidenţial şi de birouri (botezat Biasini) din centrul oraşului spun că varianta apariţiei unui parking în zonă este încă posibilă, şi chiar dorită. Această perspectivă este însă condiţionată de negocieri pentru tranzacţionarea terenului încă disponibil, de identificarea formulei de investiţie şi a finanţării.

Complexul mixt, numit "centru integrat urban", de pe strada Avram Iancu 20-24 pe are administraţia locală clujeană miza pentru a rezolva criza locurilor de parcare din centrul oraşului s-a transformat în amsablu rezidenţial. Proiectul, prezentat cu planşe şi machete la Primăria Cluj-Napoca în 2007, urma să fie realizat print-o colaborare între Consiliul Local, societatea Prodvinalco, familia Fărcăşanu, de cetăţenie germană, şi alţi mici investitori. Administraţia locală urma să intre în asociere cu un teren aflat în administrarea Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP), însă acesta era revendicat. Ansamblul a fost proictat de biroul Dico şi Ţigănaş. Arhitectul Şerban Ţigănaş, membru în Comisia de Urbanism, a prezentat chiar şi o machetă pentru acest centru, la o şedinţă a Comisiei de Urbanism din 2007, fiind felicitat de edilul Emil Boc.

Acelaşi Boc a declarat chiar anul acesta că primăria nu a renunţat la parkingul de pe Avram Iacu, ba mai mult, a menţionat că neociează cu investitorii din proiectul centrului integrat pentru ca parcarea să se realizeze. Chiar arhitectul Ţigănaş a introdus sintagma de "negociere urbanistică" în cadrul şedinţelor Comisiei de Urbanism, însă, în prezent, administraţia nu a mai precizat dacă negocierile au dus vreun rezultat.

Complexul de pe strada Avram Iancu a fost proiectat pe structura trei, respectiv patru niveluri de subsol, demisol, parter, mezanin şi trei etaje, potrivit avizului Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism din decembrie 2007. Aşa-numitul centru integrat urban cuprindea mai multe funcţiuni: parking cu 250 de locuri pe mai multe nivele, sub şi supraterane, birouri, comerţ şi hotel cu peste 130 de camere şi a fost gândit pentru un teren de 3.420 mp aflat în coproprietate. Corpul dinspre stradă urma să cuprindă funcţiuni de comerţ, showroom, servicii şi birouri, iar corpul din spate - parking şi hotel cu dotările anexe şi conexe specifice. Peste 150 de locuri de parcare din respectivul parking urmau să fie de uz public, urmând să fie adminitrate de RADP, conform acordului încheiat de proprietarii parcelelor.

Deocamdată, în curtea de pe Avram Iancu a apărut componenta imobiliară a proiectului desenat în urmă cu câţiva ani: asociaţii Repro Invest şi Prodvinalco sunt beneficiarii unui ansamblu cu locuinţe (22 de apartamente) şi birouri aproape de finalizare. Cât despre perspectiva unui parking în zonă, aceasta rămâne valabilă, spun investitorii, dar această funcţiune publică s-ar putea realiza pe un teren învecinat cu cel pe care s-a ridicat ansamblul Biasini. Beneficiarii actualei faze de proiect (locuinţe şi birouri) susţin că au existat negocieri pentru achiziţionarea unui teren de 3.000 mp, în zonă, ce aparţine acum unor persoane fizice.

"Perspective de realizare a parkingului există, dar continuarea proiectului depinde de proprietarii terenului şi de felul în care dânşii vor considera că pot să îşi reducă pretenţiile. Fiindcă o tranzacţie trebuie să se facă în aşa fel încât să fie mulţumit şi vânzătorul şi cumpărătorul. Noi am mai discutat cu ei şi şi-au mai redus din pretenţii, au ajuns să ceară 600 de euro/mp, de la 800-1.000, dar e oricum un preţ foarte mare pentru ca investiţia să merite", a explicat Călin Vişan, unul dintre asociaţii din cadrul proiectului Biasini. "Acolo trebuie construit ceva fezabil pentru actualele condiţii de piaţă. Un parking chiar ar fi potrivit, ar fi util şi pentru proiectul nostru, şi pentru oraş, dar ar trebui găsită o formulă de finanţare. E necesar de asemenea parteneriatul cu o entitate care administrează parkinguri, fiindcă noi suntem dezvoltatori imobiliari. Poate s-ar putea implica şi Primăria într-un parteneriat public-privat. Noi suntem deschişi să colaborăm cu vecinii, cu primăria, cu oricine e interesat", a completat Vişan.

Ansamblul cu apartamente şi birouri, care a necesitat o investiţie de aproximativ 1,8 milioane de euro, este în curs de finalizare. "Mai avem încă de lucru, trebuie să facem unele corecţii, fiindcă avem nişte obiecţii din partea arhitecţilor; sunt nişte elemente pe care trebuie să le refacem, fiindcă ne dorim să iasă un proiect bun", a mai spus Vişan. "Vânzările au mers mulţumitor. Nu extraordinar, dar mulţumitor. Mai avem câteva apartamente, iar birourile sunt o parte vândute, o parte închiriate. Mai există un spaţiu disponibil", a menţionat reprezentantul dezvoltatorilor.

"Un proiect propus în zona centrală, pe terenuri retrocedate, în curtea fostului han Biasini, încercat de asocierea în premieră a mai multor proprietari pentru o dezvoltare mixtă, coerentă. Prima varianta, mai amplă, cu tema de hotel şi parcaj public a căzut, retrăgându-se terenul. Soluţia care se construieşte a fost negociată cu "protectorii" patrimoniului astfel încât curtea să capete o proporţie optimă şi spaţiul să se închidă în jurul unui scuar care devine centrul vieţii sociale", arată o prezentare a biroului Dico şi Ţigănaş.

Luminita SILEA, Kristina RESTEA

Comenteaza