Anul stagnării pentru marile investiții publice

Anul stagnării pentru marile investiții publice
Cele mai așteptate proiecte de investiție asumate de executivul Consiliului Județean au rămas la stadiul de inițative și în 2012. Alte proiecte, deși au demarat ambițios, au intrat într-un blocaj stupid

Spitalul regional de urgență, un nou parc industrial, un parking subteran, în imediata vecinătate a stadionului, drumuri județene moderne, mult așteptata pistă a Aeroportului, centru ecologic pentru depozitarea deșeurilor sunt doar câteva dintre proiectele vechi ale Consiliului Județean pentru care anul 2012 nu s-a dovedit a fi de bun augur. Fie din pricina disputelor politice de la centru, ori din cauza schimbării executivului administrației județene, fie din alte motive, aceste proiecte au stagnat și anul acesta, deși, unele dintre ele au început ambițios, cu alocări semnificative de fonduri.

Cel mai dezbătut și promovat, dar tot la stadiul de inițiativă, rămâne proiectul Spitalului Regional de Urgență. Acum mai bine de șase ani, propunerea privind realizarea acestui obiectiv a plecat de la Guvernul Tăriceanu, care se ambiționase să creeze o rețea națională cu opt spitale regionale de urgență. Clujul a fost inclus în această rețea, astfel că administrația județeană a demarat procedura pentru identificarea unei locații optime. Pentru că nu a primit sprijin de la Ministerul Apărării pentru a prelua terenul Unității Militare din Florești, fostul președinte al Consiliului Județean, Marius Nicoară, s-a orientat către comuna Apahida, zona Câmpenești. Fără bani pentru racordarea terenului la utilități și fără sprijin de la centru, proiectul spitalului s-a poticnit. După 2008, noul executiv al Consiliului Județean a făcut demersuri, din nou, pentru a prelua totuși terenul Armatei din Florești. După multe negocieri și tergiversări, Consiliul Județean a reușit să preia la începutul acestui an, o suprafață de 6 hectare, urmând ca după ce Ministerul Apărării își muta depozitul de muniție să fie preluată și cea de-a doua suprafață, de peste 8 hectare. În iunie, toți candidații la președinția Consiliului Județean anunțau că spitalul regional reprezintă o prioritate pentru ei. Alegerile au trecut, Consiliul Județean este condus acum de USL-iști, însă, pentru proiectul Spitalului Regional de Urgență nu se întrevede nici un plan concret. Armata a predat tot amplasamentul, însă, Consiliul Județean nu a gândit nici o strategie pentru demararea acestui obiectiv.

Probleme există și în cazul parcului industrial (cel din Feleacu, ce urmează să fie finanțat din fonduri europene, în proporție de 50%). Conducerea Tetarom și executivul Consiliului Județean se mai luptă cu proiectul, încă, se încurcă în cheltuieli eligibile/neeligibile, face calcule, hârtii, avize. Ce e sigur? Deși a fost anunțat pe la începtul lui 2011, nici acum nu se cunoaște când anume va demara investiția din Feleacu. Mai mult, s-au făcut planuri pentru extinderea Tetarom III (parcul industrial din Jucu), pe motiv că investitorii nu au suficient spațiu. Nici acest demers nu s-a concretizat în acest an 2012. Cât depsre planurile mai vechi, ale fostului executiv, privind amenjarea unei parcări subterane, în zona dintre stadion și noua sală polivalentă, se fac în continuare promisiuni. Noul președinte al Consiliului Județean, Horea Uioreanu, a menționat că pentru a îndeplini cele mai înalte standarde, stadionul are nevoie de parcări.

De asemenea, stadionul are nevoie și de o pistă de atletism dotată ca atare, însă pentru astfel de obiective se impun și niște costuri, costuri ce nu pot fi prevăzute decât într-un buget viitor, poate al anului 2013. Un alt proiect ambițios, demarat încă din toamna anului 2011, ce urma să se finalizeze anul acesta, este noua pistă de aterizare-decolare a Aeroportului clujean, de 2.100 de metri. Nu numai că nu s-au finalizat lucrările, însă nici nu știm când anume se vor încheia, deși constructorul a ținut să demonstreze că își face treaba, din plin. Ceva se știe, totuși, și anume că s-a operat o primă modificare a costurilor din contract, în sensul că suma inițială a crescut cu peste 20%. Începute dar fără să fi ajuns în vreun punct sunt și lucrările de modernizare a drumurilor județene. Pe de-o parte, e firma Samus, care s-a poticnit printre avize, pe de altă e firma Kiat, care nici după un an nu a reușit să dea de capăt proiectului tehnic. Așa se face că 2012 a trecut și nici un km de drum, din cei peste 700 licitatți, nu a beneficiat de modernizarea așteptată. Și ar mai fi de amintit un proiect important, cel al sistemului integrat de management al deșeurilor. Obiectiv pentru care UE ne asigură peste 70% din costuri. Din păcate, firma Confort Construct - care a ajuns până la instanță pentru a pune mâna pe contractul privind construcția centrului de depozitare și pe cel privind construcția rampelor de transfer - se află în incapcitate de lucru, în acest moment.

Grav este că administrația județeană i-a achitat acestei firme un avans consistent, fără ca ea să fi lucrat ceva de acești bani. Anul a trecut, groapa de la Pata Rât s-a închis, Clujul nu are nici acum o alternativă pentru depozitarea gunoiului și nici în 2013 nu o va avea.

 

 

Comenteaza