Arhitecţii vor o Piaţă a Unirii exclusiv pietonală. DEZBATERE ziuadecj.ro: cu sau fără maşini în centru?

Arhitecţii vor o Piaţă a Unirii exclusiv pietonală. DEZBATERE ziuadecj.ro: cu sau fără maşini în centru?
Echipa care a schimbat faţa zonei zero a Clujului face lobby pe lângă primărie pentru continuarea proiectului. Crezi că trebuie scoase maşinile din Piaţa Unirii?
Echipa Planwerk, care a realizat proiectul de pietonalizare Eroilor-Piaţa Unirii, a depus o nouă ofertă de studiere a zonei pieţei, cu o bretea temporară pentru circulaţia auto. Arhitectul-şef al municipiului, Ligia Subţirică, a menţionat că tema propusă de arhitecţi este interesantă şi că va fi analizată pentru a se găsi un compromis între inginerii de trafic şi arhitecţi. Arhitectul Eugen Pănescu a explicat că propunerea nu face parte din proiectul iniţial şi că este o soluţie de organizare a spaţiului public care, pe termen scurt, ar combina extinderea spaţiului pietonal cu un fir de circulaţie auto şi ar genera o continuitate a proiectului.

Arhitectul-şef al municipiului, Ligia Subţirică, a declarat că primăria a primit o propunere pro bono de la echipa Planwerk pentru zona Piaţa Unirii. Subţirică a explicat că aceasta se referă la studierea unei bretele de circulaţie prin piaţă, dar şi la reglarea cotelor pieţei. Arhitectul-şef a precizat că în prezent există puncte de vedere diferite în ceea ce priveşte modul de continuare a proiectului de pietonalizare a Pieţei Unirii. “Un clujean care locuieşte deasupra cofetăriei Carpaţi, de aceeaşi vârstă cu tata, îmi spune de fiecare dată că iese pe geam şi îi pare rău de ce a ajuns piaţa. Am auzit deja de la foarte multe persoane că unde sunt bucsuşii şi panseluţele? Apoi, sunt inginerii de trafic care susţin că fără trafic auto prin piaţă şi fără parcări centrul nu ar funcţiona. Este o chestiune care trebuie discutată şi care ţine de fonduri. Cu date de trafic se pot convinge specialiştii de la primărie că se poate continua cu transformarea zonei de vest a pieţei, pornindu-se cu trotuarul actual spre zona de parcări”, a menţionat Subţirică.

Reprezentanţii Planwerk au declarat că propunerea înaintată primăriei nu face parte din proiectul iniţial, însă este menită să asigure o continuitate, având în vedere că proiectul de pietonalizare a zonei centrale a Clujului datează de acum cinci ani şi nici până în prezent nu a fost implementat în totalitate.

“Doar 30% din piaţă a fost modernizată. Aşteptăm pavarea părţii din spatele statuii şi milităm în continuare pentru transformarea întregii pieţe în zonă pietonală. Un pas imediat pe care îl vedem este aducerea pieţei la aceeaşi cotă şi realizarea zonei pietonale. Acum arată ca un lighean şi trebuie realizată şi partea de vest a Pieţei Unirii, care poate fără probleme să funcţioneze fără trafic auto. Trotuarul trebuie eliberat de terase, pavat, iar terasele trebuie să se extindă către piaţă prin amenajarea unor trepte. Pe unele vor fi terase, iar pe altele bănci sau cuburi pentru şezut. Pietonalizarea trebuie făcută din casă în casă, nu din bordură în bordură. Acesta este motivul pentru care am acceptat borduri foarte ieftine în zona pieţei, unele refolosite, tocmai pentru a putea fi înlocuite cu efort financiar minim din partea municipalităţii”, a explicat Pănescu. Potrivit arhitectului, piaţa şi-a confirmat destinaţia pentru care a fost gândită - loc de socializare, de organizare a unor evenimente ale oraşului şi ar fi păcat să rămână doar pe post de sens giratoriu.

Parcarea cu barieră şi 130 locuri recent amenajată în Piaţa Unirii a încurcat planul de pietonalizare pe care autorităţile nu au reuşit să-l implementeze în decurs de cinci ani de la acceptarea proiectului Planwerk. Edilul Sorin Apostu a declarat, la finele lunii august, că primăria nu va mai implementa proiectul privind pietonalizarea pieţei, rezultat în urma unui concurs de soluţii, deoarece nu mai este de actualitate pentru municipiu. Cel puţin nu până la găsirea unei soluţii pentru construirea de parkinguri la periferia centrului istoric, a explicat ulterior primarul.

Piaţa Unirii urma să fie eliberată de maşini şi de trafic pe laturile est şi vest şi pavată cu piatră cubică. Municipalitatea a organizat licitaţii pentru acoperirea cu sticlă a ruinelor romane din piaţă (lucrare de 400.000 de lei câştigată de societatea Iridium şi finalizată în 2009 - n. red.) şi pentru amenajarea zonei pietonale deja existente (lucrare de 5,8 milioane de lei, câştigată tot de Iridium şi finalizată parţial, din cauza lucrărilor la statuia lui Matei Corvin - n. red.). Recent, primăria a demarat pe latura de nord construirea unei parcări cu 110 locuri şi barieră, în valoare de 200.000 de lei.

Anul trecut, după ce piaţa a fost pavată şi s-a amenajat o zonă de fântâni, s-au montat bănci şi s-au plantat copaci, iar obiectivul a fost inaugurat şi redat circuitului public pentru organizarea de evenimente. Oficialii primăriei au promis însă că proiectul va continua. Aceştia susţineau că lucrările de pietonalizare a laturilor de est şi vest ale Pieţei Unirii vor debuta după ce oraşul va fi eliberat de traficul de tranzit, prin darea în folosinţă a segmentului de autostradă Turda - Gilău şi a centurii Vâlcele - Apahida. Deocamdată, doar pe autostradă se poate circula.

OART susţine pietonalizarea

Preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România - Filiala Transilvania (OART), Szabolcs Guttmann, susţine proiectul de pietonalizare a întregii pieţe din centrul municipiului. În cazul în care administraţia locală nu va continua demersul pentru a pune în aplicare proiectul pentru Piaţa Unirii, aşa cum a fost gândit, efectele se vor reflecta inclusiv în plan economic, iar comercianţii vor continua să părăsească spaţiile ultracentrale, crede Guttmann. Societatea civilă ar trebui să exercite o presiune reală pentru a-şi impune punctul de vedere şi a arăta că în Cluj sunt mai mulţi pietoni decât şoferi, spune preşedintele OART. “Proiectul de pietonalizare din centrul Clujului a rezultat în urma primului concurs de acest gen organizat în ţară. Ar fi păcat ca acesta să nu se vadă şi în realitate. La Sibiu, în doi ani, s-a reuşit pietonalizarea unei suprafeţe de trei ori mai mare decât s-a reuşit la Cluj în cinci ani”, a menţionat Guttmann.


ziuadecj.ro vă întreabă dacă vreţi ca centrul Clujului să rămână neschimbat sau să devină exclusiv pietonal?


Comenteaza