Autobuzele mov vor circula NUMAI în Cluj-Napoca. Selecţie pentru şoferi
- Scris de Ionel Lespuc
- 08 Dec 2014, 11:24
- Administraţie
- Ascultă știrea

Robinetul s-a deschis: la Cluj se varsă în fiecare noapte autobuzele poloneze cumpărate de municipalitate. Primul a ajuns miercurea trecută, iar până luni se făcuseră opt. "Până în 21 decembrie vor sosi toate 40. Vreau să precizez că în contract era specificat că livrarea se face în decembrie, nu în octombrie, cum am auzit că spunea cineva. Deci livrarea se face exact cum s-a convenit", a spus directorul CTP Cluj, Liviu Neag.
Autobuzele vin pe roţi şi sunt conduse de şoferi polonezi profesionişti, de la compania Solaris. "Le pregătim pentru circulaţie şi le înmatriculăm. Nu ştiu exact cât va dura, aşa încât nu vreau să mă hazardez să spun data când vor circula pe străzile Clujului", a mai afirmat directorul CTP.
Selecţie pentru şoferi
Să conduci un autobuz nou, superdotat, e o cinste, dar şi un lucru dificil, având în vedere că maşinile Solaris au devenit cele mai lungi din parcul auto al CTP. De aceea, şoferii care le vor conduce au fost selectaţi cu grijă dintre angajaţii companiei.
"S-a făcut o procedură de selecţie a celor mai buni 40 de şoferi, care vor face şi puţină şcoală. Vor face practică şi teorie cu specialiştii noştri şi cu oameni trimişi de fabrica din Polonia, să înveţe câte ceva despre construcţia, funcţionarea şi întreţinerea acestor autobuze", a spus Neag.
Unul dintre primii şoferi va fi probabil Emil Boc. A condus unul dintre tramvaiele cumpărat din Polonia, aşa că - în stilul care l-a consacrat - este previzibil că primarul va urca şi la volanul unui autobuz atunci când îl va prezenta presei.
Circulă doar în municipiu
În linii mari, s-a stabilit şi o strategie de exploatare a noilor autobuze. Cel mai interesant este că maşinile poloneze vor circula doar în interiorul municipiului Cluj-Napoca. "Autobuzele vor circula pe toate liniile, în special pe cele cu flux mare de călători: 30, 24, 43, 35. În toate cartierele, dar numai în Cluj-Napoca. Pentru aria metropolitană avem destule mijloace de transport în parcul nostru auto", a dezvăluit Neag.
60,5
litri de motorină la 100 km consumă noile autobuze Solaris Urbino 18
282.000
de euro a costat Clujul fiecare dintre cele 40 de autobuze poloneze
Autobuzele au fost vopsite mov, la fel ca tramvaiele, la solicitarea primăriei. Cromatica mijloacelor de transport de la Cluj se aseamănă foarte mult cu cea de la Timişoara, unde s-a decis ca toate autobuzele şi tramvaiele să fie vopsite în alb şi violet, culoarea echipei locale de fotbal Poli.
Banii pentru aceste autobuze provin dintr-un credit contractat de primăria clujeană. Creditul a fost acordat de CEC Bank pe o perioadă de 30 de ani, în anul 2011. Potrivit conducerii municipalităţii, 2014 este ultimul an în care mai pot fi cheltuiţi bani. Cea mai mare parte din credit, peste 72 de milioane de lei, a fost cheltuit în 2011.
Caracteristici tehnice ale autobuzului Urbino 18
Maşinile construite la Bolechowo, lângă Poznan, funcţionează cu un motor DAF de 240KW şi au un rezervor de combustibil de 350 de litri. Sunt dotate cu EBS, ABS şi ASR, sisteme de control al frânării. Au rampă pentru persoanele cu dizabilităţi la a doua dintre cele patru uşi. Autobuzele au 18 metri lungime, 2,55 metri lăţime şi 51 de locuri.
Dotările noilor autobuze
- Euro 6 - potrivit directivei europene cu privire la standardele de poluare
- Aer condiționat, camere video pentru siguranța călătorilor, podea joasă, rampă de acces pentru cărucioare și persoane cu dizabilități, loc pentru fotoliu rulant, uși de acces duble cu sistem de protecție a călătorilor (autobuzul să nu se poată deplasa cu ușile deschise), sistem de numărare a călătorilor, sisteme de transmitere de date (radio, GPS)
- Perioadă de garanție de 3 ani/180.000 km
- Durată de funcţionare de 15 ani
Se înfiinţează linii noi?
În vara acestui an, primarul Emil Boc a promis că, odată cu sosirea noilor autobuze, se vor înfiinţa şi două noi rute de transport. Acestea ar urma să facă legătura între cartierele Grigorescu şi Gheorgheni, dar şi între Zorilor şi Gheorgheni. Deocamdată nu s-a făcut vreun anunţ oficial referitor la aceste noi trasee.