Autostrada Sebeş - Turda era să rămână fără constructori. Un consilier al premierului spune adevărul despre marile proiecte de infrastructură

Autostrada Sebeş - Turda era să rămână fără constructori. Un consilier al premierului spune adevărul despre marile proiecte de infrastructură
Deranjat de o postare pe reţeaua de socializare Facebook, în care fostul premier Victor Ponta se lăuda cu ceea ce pretindea a fi măreţele realizări ale cabinetului său în materie de autostrăzi, consilierul de stat pe probleme de infrastructură Cătălin Drulă devoalează, măcar parţial, adevărul din spatele marelui eşec al României privind construirea de autostrăzi.

„Departe de mine gândul de a apăra performanța vreunui guvern din ultimii 25 de ani în ceea ce privește autostrăzile. Toate au gestionat mai degrabă prost domeniul și rezultatele le vedem astăzi. Afirm fără echivoc că guvernele conduse de domnul Ponta au fost cel mai mare dezastru în materie de infrastructură de transport și de investiții publice în general", spune Drulă, încă din prima parte a postării sale. După care ia la rând şi analizează proiectele cu care se laudă Ponta.

Drulă începe cu celebra autostradă surpată Orăştie-Sibiu. „Adevărul este că derularea acestui contract s-a făcut aproape în totalitate în mandatul domniei sale, anii 2012-2014. Erorile de management al contractului și deciziile proaste s-au luat la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, sub conducerea domnului Narcis Neaga, directorul general susținut de domnul Ponta la CNADNR.

Mai mult, în 2014, presiunea pusă și hei-rup-ul făcut pentru inaugurarea în prag de alegeri au dus la problemele de calitate care au făcut ca autostrada să se închidă la un an după inaugurare. Chestiunea este, de altfel, investigată de DNA în prezent. După inaugurare, deși au apărut fisuri în carosabil la cîteva săptămâni, sub guvernul domnului Ponta s-a încercat timp de aproape un an minimizarea problemelor de calitate", spune consilierul premierului.

Vine la rând Master Planul de Transport, unul dintre proiectele cu care se mândreşte Ioan Rus din mandatul său de ministru de resort. „Ce s-a întâmplat în derularea acestui contract este un scandal. E de notorietate că sub domnii Șova și Ponta s-au făcut presiuni politice inacceptabile pentru că doreau să tragem tot traficul rutier al României dinspre Transilvania și Moldova spre București prin Valea Prahovei și să modificăm coridoarele stabilite la nivel european.

Totul pentru a justifica pariul domniei sale cu concesiunea autostrăzii Comarnic - Brașov. Un document care trebuia să fie eminamente fundamentat tehnic - «științific» cum îi plăcea domnului Rus să spună - a devenit obiectul unor interferențe inacceptabile. Autostrada Sibiu-Pitești a fost întârziată cu cel puțin 2 ani și Master Planul a fost blocat tocmai de factorul politic", afirmă Drulă.

Apoi ia la rând finalizarea Autostrăzii Bucureşti-Ploieşti cu bucata care s-o lege de capitală. „Lipseau din această autostradă cei 6 km de la centură până în București, nodul Moara Vlăsiei și spațiile de servicii și parcările.

N-ar fi crezut nimeni că 3 ani mai târziu, în 2015, acestea tot nu vor fi realizate. Să repetăm. 3 ani de zile. 6 kilometri de autostradă la cîmpie. Un nod. Câteva parcări. Nimic terminat. Asta este performanța domnului Neaga la CNADNR și a guvernelor Ponta", comentează Drulă.

La autostrada Lugoj-Deva susţine că s-a pus carul înaintea boilor. „Trecând peste întârzierea nepermisă în evaluarea ofertelor - 8 luni între august 2012 și martie 2013, e vorba de un proiect în care s-a pus căruța înaintea boilor. Adică, în loc să fie obținut acordul de mediu - care impune anumite soluții precum tunele, viaducte lungi, ecoducte - și apoi să fie făcută licitația, s-a procedat invers.

Fără să intru în prea multe detalii tehnice, deși contractele au fost semnate la sfârșitul lui 2013, nici astăzi nu avem un acord de mediu complet și, din acest motiv, se lucrează doar pe sectoare ale autostrăzii - sperăm ca în septembrie să se deblocheze complet și aici", susţine consilierul de stat pentru infrastructură.

El cataloghează Autostrada Câmpia Turzii - Târgu-Mureş drept un proiect abandonat. „Contractele au fost semnate în februarie 2015. Patru dintre ele. Încă unul a fost semnat în martie 2016. Guvernul Ponta n-a mișcat nimic pe aceste contracte pe parcursul anului 2015. Nu au fost efectuate exproprierile.

Avansurile nu au fost acordate constructorilor. Ordinele de începere a construcției nu a fost emise. Avizele nu au fost obținute, autorizațiile de construire lipsă. Nimic, zero. Pur și simplu guvernul Ponta a abandonat aceste contracte după semnare", spune Drulă.

În privinţa tronsonului Suplacu de Barcău - Borş al Autostrăzii Transilvania, el pune sub un mare semn de întrebare înţelepciunea rezilierii contractului cu Bechtel. „Este vorba de lotul executat în proporție de 50% de Bechtel la momentul rezilierii contractului. Trecem peste modul în care a reziliat acest contract domnul Șova în 2013, cu despăgubiri de zeci de milioane de euro către Bechtel.

S-a întârziat apoi un an de zile licitația pentru reluarea lucrărilor (lansată în 2014) și pentru reluarea lucrărilor s-a semnat un contract abia în mai 2015. Pe acest contract, până în noiembrie 2015, nu se mișcase nimic. Doar certuri între firmele care au câștigat.

Nu mai vorbim aici de înțelepciunea deciziei de a rezilia acest lot, deși sumele cerute de Bechtel erau comparabile cu cele pe care le vom plăti noului constructor. În concluzie, avem o întârziere de cel puțin 3 ani și degradări survenite între timp la un șantier abandonat", afirmă consilierul lui Cioloş.

Dar cuvântul „dezastru" este folosit de Drulă abia când vine vorba de Autostrada Sebeş - Turda. „Dezastru e puțin spus pentru ce-am găsit pe acest lot. Lucrări efectuate fără autorizație de construire - lucrări începute la presiunile și promisiunile guvernului Ponta.

Exproprieri neefectuate, proiectare nefinalizată și dispute cu constructorii care duseseră contractele aproape de reziliere. Un management de contract complet defectuos. Încet-încet le-am rezolvat pe toate și acum, în sfârșit, se ajunge la mobilizare maximă și se vede lumina de la capătul tunelului pentru acest proiect", susţine Drulă.

El lansează, însă, cel mai devastator atac la adresa a ceea ce ar fi trebuit să fie autostrada Comarnic - Braşov. „Dar unde sare complet calul domnul Ponta este când vine vorba de proiectul autostrăzii Comarnic - Brașov. Zice domnul Ponta că a fost sabotat și că era un proiect minunat pentru România. La un cost de 8,5 miliarde de euro!

Timp de 26 de ani, 300 de milioane de euro de plată anual - adică întreg bugetul alocat de România pentru construcție de autostrăzi noi - s-ar fi dus într-un singur drum de 55km. De trei ori a încercat Narcis Neaga să concesioneze acest proiect și de fiecare dată a eșuat. De ce?

Sunt două motive principale. (Dacă nu punem la socoteală acuzațiile de corupție despre care s-a vorbit insistent și despre care se zâmbește cu subînțeles și acum prin instituțiile implicate). Aceleași două motive care au împiedicat și megaproiectul Bechtel să aibă succes.

Primul este că și guvernul domnului Năstase și cel al domnului Ponta au făcut eroarea strategică (dar probabil intenționată) de a promova aceste proiecte care sunt concurente cu coridorul european principal București-Nădlac.

Al doilea motiv este că ambii au încercat să semneze contracte cu partenerii privați înainte de a face studii detaliate (de teren, geotehnice, de mediu) asupra autostrăzilor. Atunci cînd nu elimini, pe cât posibil, riscurile înainte să semnezi cu privatul și îi ceri acestuia un preț pentru proiect, vei primi un preț foarte mare. Atât de mare că România nu-l poate duce", explică omul premierului.

În cele din urmă, el pune toate aceste eşecuri pe seama politicianismului care a prevalat întotdeauna profesionalismului. „Cât despre moștenirea guvernelor Ponta în materie de pregătire de proiecte: într-un singur cuvânt, zero. Zero studii de fezabilitate la zi. Zero proiecte pregătite. Prietenul domnului Ponta, dl. Șova, a reușit contraperformanța să lanseze 18 licitații de studii de fezabilitate în 2014 din care s-au anulat 15 (sub același guvern Ponta)!

De ce? Pentru că sub dl. Șova s-au făcut foarte prost acele licitații, pentru că a intrat cu picioarele peste specialiștii care-i spuneau ca așa nu se poate. Proiectele de infrastructură se pregătesc în timp, au un ciclu care necesită câțiva ani de pregătire și apoi câțiva ani pentru execuția lucrărilor. Necesită prin urmare gîndire strategică, planificare, profesionalism. Nu pariuri ratate, amatorism și politicianism ieftin", conchide Drulă.

Contactat de ZIUA de CLUJ, fostul ministru al Transporturilor în ultimul cabinet Ponta, Ioan Rus, a refuzat să comenteze acuzaţiile consilierului premierului Cioloş. „Nu comentez ce spune oricine. Nu ştiu cine-i Drulă ăsta, să-i dea Dumnezeu sănătate, lui şi familiei, la toate neamurile, Nu mă interesează subiectul", a fost tot ce a comentat Rus.

În vârstă de 34 de ani, Cătălin Drulă este inginer de software, absolvent al Universităţii din Toronto. El a fost racolat de premierul tehnocrat tot din zona aşa-zisei societăţi civile. Înainte de a intra în echipa lui Dacian Cioloş în calitate de consilier pentru infrastructura de transport, Drulă a fost vicepreşedinte şi director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructură, organizaţie generate de forumul peundemerg.ro.

Comenteaza