Autostrada Transilvania, construită pe datorie

Autostrada Transilvania, construită  pe datorie
Regii asfalturilor vor fi invitaţi să construiască Autostrada Transilvania pe datorie, urmând să recupereze investiţiile de la statul român în termen de 20-25 de ani. Varianta creditului furnizor este singura soluţie pentru ca acest proiect să meargă mai departe

Cel puţin pentru realizarea sectorului Nădăşel - Suplacu de Barcău, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), mizează pe încheierea unor contracte cu firme dispuse să lucreze în baza unor credite furnizoare. Începând de anul viitor, proiectul Autostrăzii Transilvania ar urma să fie din nou scos la licitaţie, pentru execuţia celor aproximativ 80 de km care au rămas descoperiţi. Fie că va fi licitat pe bucăţi, fie în întregime, firmele care vor fi interesate de lucrările pe acest tronson trebuie să ştie că vor putea lucra doar pe datorie, cu bani împrumutaţi de la bănci, pe care statul îi va putea achita în termen de 20-25 de ani.

După mai bine de un an de stagnare, CNADNR a reuşit să mai atribuie lucrări pe o porţiune de 8,7 km de autostradă, între Gilău şi Nădăşel. Este doar o mică porţiune din sectorul 3A, Cluj Vest (Gilău) - Mihăieşti, care măsoară o lungime totală de 25,6 km. Prin urmare, nici cu acest tronosn, de 8,7 km, teritoriul judeţului Cluj nu reuşeşte să fie acoperit în întregime. Mai mult, CNADNR nu are o soluţie de finanţare nici pentru secţiunea 3B, Mihăieşti - Suplacu de Barcău, de 47 de km. Şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, a explicat că, din păcate, licitaţia a fost gândită de vechea conducere a CNADNR, astfel că s-a licitat doar 8,7 km de Autostradă. Motivul se leagă, cel mai probabil, şi de lipsa de fonduri, dat fiind faptul că lucrările pe acest scurt tronson ar urma să fie acoperite strict din bugetul de stat.

"Acum, singura soluţie care ne rămâne este să mergem mai departe cu acest proiect într-o variantă care a fost aplicată şi de alte state din Europa. De pildă, în Ungaria aşa s-a lucrat şi proiectul a mers foarte bine", a apreciat Cecan. Este vorba despre varianta creditului furnizor, ceea ce înseamnă că firmele care se vor înscrie la licitaţie vor fi nevoite să convingă băncile să le asigure sprijin financiar. Statul român - prin CNADNR - se va obliga să returneze aceste credite în termen de 20 -25 de ani, a explicat Cecan. Cel târziu anul viitor va demara o nouă procedură de licitaţie, pentru atribuirea lucrărilor pe porţiunea Nădăşel - Mihăieşti, iar ulterior pe secţiunea Mihăieşti - Suplacu de Barcău.
Între timp, CNADNR se aşteaptă ca lucrările atribuite pentru cei 8,7 km, între Gilău şi Nădăşel să înceapă de anul viitor, din primăvară. Deocamdată, se mai pot depune contestaţii în cazul licitaţiei atribuite pentru acest tronson. Consorţiul desemnat câştigător, Spedition UMB-Tehnostrade, a propus o ofertă de 258.199.052 lei (fără TVA), urmând să finalizeze lucrările de proiectare în şase luni, iar pe cele de execuţie în 18 luni. Garanţia pentru lucrări va fi asigurată pentru o perioadă de 48 de luni. Aceleaşi condiţii ar urma să fie impuse şi în cazul încheierii unor contracte de credi furnizor. Alte soluţii de finanţare pentru continuarea proiectului Autostrăzii Transilvania ar fi şi varianta concesiunii, ceea ce ar însemna ca firmele interesate să primească dreptul de a exploata tronsoanele pe care le realizează. Deocamdată, însă, se optează pe varianta creditului furnizor, inclusiv pe porţiunea Câmpia Turzii - Braşov, tocmai pentru ca CNADNR să poată păstra controlul cu pivire la impunerea taxelor de circulaţie. Cecan a explicat că pentru proiectul Autostrăzii Transilvania este exclusă posibilitatea accesării unor fonduri europene, dat fiind faptul că acest drum nu este parte dintr-un culoar european.

 

 

Comenteaza