Autostrada Transilvania, continuată deocamdată cu un drum judeţean
- Scris de Luminita Silea
- 05 Sep 2011, 23:52
- Administraţie
- Ascultă știrea

Administraţia judeţeană a cerut Ministerului Transporturilor să preia două tronsoane din Autostrada Transilvania, însumând 17 kilometri de la Câmpia Turzii până la limita cu judeţul Mureş şi cel de legătură între Gilău şi Nădăşel, pe care să le execute cu bani de la bugetul judeţului, în regim de drumuri judeţene. Preşedintele Alin Tişe a declarat că i-a expus planul şi premierului Emil Boc, prezent la Cluj săptămâna trecută, şi are promisiuni că propunerea sa va fi analizată.
"Am întreprins demersuri la nivelul Ministerului Transporturilor pentru preluarea construirii a două tronsoane de autostradă, care se regăsesc pe teritoriul judeţului Cluj. Aşteptăm răspunsul ministerului de resort pentru a vedea în ce măsură putem prelua în sarcina administraţiei judeţene construirea a două tronsoane din viitoarea autostradă. Este vorba despre porţiunea de aproximativ 8,5 km de la Câmpia Turzii până la limita cu judeţul Mureş, plus o alta, de aceeaşi lungime, care face legătura dintre Gilău şi Nădăşel. Dorim să le preluăm şi să le construim în regim de drum judeţean, cu două benzi într-o primă fază, urmând ca în a doua fază să le extindem la patru benzi", a declarat ieri Alin Tişe, în cadrul unei conferinţe de presă.
Acesta a subliniat că în acest fel s-ar rezolva problemele legate de traficul greu şi de tranzit din Cluj-Napoca, Turda şi Câmpia Turzii, asigurând o fluenţă mult mai mare pentru sistemul de transport rutier judeţean. Potrivit preşedintelul Alin Tişe, Consiliul Judeţean (CJ) Cluj îşi asumă să susţină executarea tronsoanelor, în primă fază cu două benzi, cu 5-7 milioane de euro. "Costurile per kilometru de drum judeţean sunt undeva la 300.000 de euro. Am putea suporta 5-7 milioane de euro pentru ca într-o primă etapă să executăm tronsoanele de autostradă la două benzi, câte una pe sens. Într-o etapă ulterioară, autostradă ar putea fi prelungită, la câte două benzi, imediat ce se identifică fonduri în acest sens. Într-un an, dacă preluăm cele două tronsoane, le putem şi finaliza. Am discutat vineri şi cu premierul Emil Boc (prezent într-o vizită la Cluj - n. red.) şi mi-a promis că propunerea noastră va fi analizată", a menţionat Tişe.
Premierul Emil Boc a declarat vineri la Cluj că tronsonul Gilău-Nădăşel al Autostrăzii Transilvania va fi licitat după ce guvernul va aproba noua formă a contractului pentru magistrală. Acesta va fi introdus în şedinţă a executivului în septembrie. Primul ministru a menţionat că este convins că licitaţia pentru tronsonul Gilău-Nădăşel s-ar putea finaliza până la sfârşitul anului. "Imediat după ce intră în guvern forma nouă a contractului vor continua lucrările şi la Suplacu de Barcău-Borş (peste 160 de kilometri - n. red.), cu cei de la Bechtel", a afirmat Boc. Directorul de comunicare al companiei, Bogdan Sgârcitu, a afirmat luna trecută că toate lucrările pe judeţul Cluj sunt încheiate pentru compania pe care o reprezintă. În 4 august guvernul a renunţat la contractul cu Bechtel pentru construcţia Autostrăzii Transilvania.
Potrivit declaraţiilor oficiale, Bechtel va termina doar două din cele opt tronsoane, astfel încât statul caută acum constructori pentru alte şase dintre ele. În total, proiectul Autostrăzii Transilvania se întinde pe 415 kilometri, din care Bechtel are de efectuat 118, pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borş. Mai rămân de realizat alte şase tronsoane, care însumează 297 de kilometri: Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăeşti (24 km) şi Mihăeşti-Suplacu de Barcău (76 km). Proiectul Autostrăzii Transilvania a demarat în 2004, în baza unui contract negociat la 2,2 miliarde de euro. La şapte ani de la lansarea proiectului, autostrada are la Cluj 52 km, iar statul a cheltuit peste 1 miliard de euro pentru A3.
Şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, Ion Pantelimon, nu a putut fi contactat în cursul zilei de ieri pentru detalii cu privire la tronsoanele de la Cluj ale Autrostrăzii Transilvania şi eventuala realizare a acestora în regim de drum judeţean. În schimb, deputatul de Cluj Daniel Buda este convins că ideea este fezabilă. "Luna aceasta se va intra în parlament cu o nouă formă a contractului cu Bechtel. După aceea putem organiza licitaţia pentru execuţia tronsonului Gilău-Nădăşel. Există şi proiectul pentru acest tronson, exproprierile sunt făcute, doar plăţile nu s-au făcut, dar acest lucru se poate rezolva în câteva zile. Într-un an putem finaliza şi acest tronson. Dacă vom fi blocaţi cumva, nu vă ascund că am discutat cu preşedintele Alin Tişe şi sunt la curent cu intenţia sa de a realiza autostrada, cu regim de centură ocolitoare, cu bani de la bugetul judeţului, având în vedere că acesta nu mai este sub presiunea proiectului stadionului. Eu cred că acest lucru se poate face", a menţionat Buda.