Autostrada Transilvania, dublată de Autostrada Borş - Iaşi

Autostrada Transilvania, dublată de Autostrada Borş - Iaşi
Ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, promovează la Comisia Europeană o nouă autostradă, care va deservi zona de nord a României pe ruta Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni.

Pentru continuarea proiectului Autostrăzii Transilvania, între Câmpia Turzii - Braşov, nu s-au identificat soluţii de finanţare, în schimb, Ministerul Transporturilor face lobby la Comisia Europeană (CE) pentru o cu totul altă reţea centrală: Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni. Aceasta ar urma să conecteze Ungaria cu Moldova şi cu Ucraina. Autostrada Transilvania a fost omisă din proiectele pe care ministerul le consideră prioritare, în perioada 2012-2014, la finanţările europene.

După renegocierea contractului semnat cu americanii de la Bechtel, pentru Autostrada Transilvania, planurile Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii legate de finalizarea acestui proiect s-au cam oprit. S-a vehiculat iniţial ideea că pentru porţiunea Câmpia Turzii - Braşov va fi cooptată o firmă de construcţii, prin intermediul procedurii parteneriatului public-privat. De asemenea, s-a avansat ideea scoaterii acestui tronson din proiectul actual, astfel încât să poată fi promovat spre finanţare printr-un program european. S-au scurs multe luni de la momentul în care s-a decis ca Bechtel să rămână doar cu porţiunea Suplacu de Barcău - Borş, însă legat de cealaltă jumătate a traseului autostrăzii, Ministerul Transporturilor nu mai avansează nici un plan.

În schimb, a început să facă lobby pentru un cu totul alt traseu, menit să lege Ungaria de Moldova şi de Ucraina. Este vorba despre secţiunea rutieră Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni. Concret, ministrul Alexandru Nazare s-a întâlnit la Bruxelles cu vicepreşedintele CE, Siim Kallas (comisar european pentru Transport), în vederea renegocierii programului TEN-T, ce vizează finanţările destinate proiectelor de infrastructură pentru perioada 2014-2020. În cadrul acestei întâlniri a lansat propunerea introducerii acestui proiect în reţeaua centrală de drumuri europene. "Am subliniat importanţa deosebită pe care o acordăm introducerii acestei secţiunii în reţeaua centrală. Argumentele sunt extrem de clare: această rută scurtează conexiunea Est-Vest cu 300 de kilometri, conectează Budapesta cu Moldova şi sudul Ucrainei, va fi prima autostradă care să deservească nordul României, va conecta jumătate din România la Piaţa Unică şi nu în ultimul rând, va acoperi nevoile traficului proiectat", a transmis ministrul Alexandru Nazare.

Prin urmare, el admite că reţeaua Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni va deveni prima autostradă care va deservi nordul României, fără a oferi vreun detaliu despre evoluţia proiectului Autostrăzii Transilvania. Nazare a explicat că se aşteaptă ca acest proiect să fie inclus în programul de finanţare TEN-T, prin validarea ca reţea centrală de către Consiliul European al Transporturilor, Telecomunicaţiilor şi Energiei (TTE). De asemenea, a mai transmis Nazare, CE s-a angajat să ofere României asistenţă tehnică în vederea pregătirii listei de proiecte eligibile care ar urma să fie promovate spre finanţare în perioada 2014-2020. Printre proiectele prioritare se numără şi Canalul Dunăre - Bucureşti, propus de Elena Udrea, înainte cu câteva luni ca aceasta să plece de la Ministerul Transporturilor.

 

 

Comenteaza