Boc bate în retragere. ”Mergem la Gilău, dar nu acum”

Boc bate în retragere. ”Mergem la Gilău, dar nu acum”

Emil Boc nu este doar primarul Clujului, ci și preşedintele Asociaţiei Metropolitane de Transport Cluj (AMTC). Ca primar este apreciat, dar ca președinte al AMTC pare complet nepriceput.

Anul trecut, Boc spunea că autobuzele Companiei de Transport Public vor ajunge cât mai curând posibil la Gilău, în inelul al doilea al zonei metropolitane. „Gilău este următoarea localitate în care ne extindem", declara Emil Boc în urmă cu fix un an. Miercuri, primarul Clujului nu a mai fost atât de convins. ”În funcție de capacitatea de extensie, mergem și la Gilău, dar nu acum. Nu pot să răresc numărul de autobuze ca să iau o localitate nouă. Există șanse ca anul viitor, dar trebuie făcută o analiză profesionistă. Dacă putem să ne extindem anul viitor, Gilăul va fi printre primele obiective, dacă nu, mai amânăm”. Problema nu este cu extinderea spre Gilău sau spre alte localități din județ, ci cu amânarea.

Anul viitor expiră programul județean de transport. Pentru ca societatea subordonată Primăriei Cluj-Napoca să se extindă, ar trebui ca traseele vizate să fie scoase din acest program. Odată licitate, ele vor fi operate de firme private, care primesc delegare de gestiune și au exclusivitate. Legal, AMTC nu le mai poate atinge nici cu aerul de la pompa de umflat anvelope. Spre exemplu, societatea Sosim Trans SRL, membră Alis Grup, care operează acum traseul Cluj - Gilău a anunțat clar că nu are intenția să plece de pe traseu, deși sute de locuitori din Gilău au semnat, în 2016, o petiție în acest sens. Suntem în 2018 și Sosim nu s-a clintit.

Primarul Clujului nu a înțeles cum funcționează lucrurile nici în urmă cu patru ani. Atunci, traseele Cluj - Baciu, Cluj - Apahida sau Cluj - Florești au fost licitate de Consiliul Județean și câștigate de firme private. S-au exercitat apoi presiuni asupra patronilor să renunțe la dreptul lor, pentru ca CTP, care nici nu a participat la atribuire, să acceseze primul inel metropolitan. Nu ar fi rău ca măcar de data aceasta lucrurile să fie făcute calculat de AMTC, altfel - dacă nu se schimbă legea - următoare ”fereastră” va fi abia în 2025.


Ca să ne referim și la ”capacitatea de extensie”, de care vorbea primarul, probabil că se referă la șoferi, care sunt tot mai dificil de găsit pe piața muncii. Cu ei poate fi o problemă, nu cu autobuzele. Numai anul acesta, la Cluj vor sosi 60 de autobuze diesel euro VI, 10 autobuze electrice și 12 autobuze articulate second hand și 3 autobuze scurte rulate, care se adaugă parcului existent. 

Comenteaza