Bossul Blue Air aterizează pe pista de 120 de milioane de euro

Bossul Blue Air aterizează pe pista de 120 de milioane de euro
Doar compania Romstrade, controlată de Nelu Iordache, s-a încumetat să depună ofertă la licitaţia pentru construirea noii piste a Aeroportului Internaţional Cluj.
Societatea Romstrade, controlată de patronul companiei Blue Air, Nelu Iordache, este singurul ofertant la licitaţia ce vizează atribuirea contractului pentru construcţia noii piste a Aeroportului Cluj, cu o lungime de 3.500 de metri, evaluată la 120 de milioane de euro. Deşi, după lansarea licitaţiei, cele mai puternice firme de pe piaţă s-au înghesuit să ridice documentaţia de participare, numai Romstrade s-a prezentat cu o ofertă concretă. Aceasta va fi deschisă şi analizată astăzi de Comisia de licitaţie. Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Alin Tişe, motivează lipsa de interes a firmelor pentru acest proiect, susţinând că în actualul context economic finanţările sunt greu de obţinut. Firmele invocă şi alte argumente.

Proiectul noii piste a aeroportului a atras atenţia celor mai puternici constructori locali, naţionali şi internaţionali. Este vorba despre societăţile cunoscuţilor oameni de afaceri Tiberiu Urdăreanu (grupul UTI), Costel Căşuneanu ( Pa&Co International), Dorinel Umbrărescu (Spedition UMB), Florian Walter (Romprest Service) sau Nelu Iordache (Romstrade). Dintre cei care au intrat în posesia documentelor de licitaţie nu au lipsit nici austriecii de la Strabag şi Alpine Bau, italienii de la Astaldi, spaniolii de la FCC Construccion, nemţii de la Max Bögl şi Kier International, napoletanii de la Air Suport, vienezii de la Porr Technobau und Umwelt AG, italienii de la Impresa Pizzarotti sau maghiarii de la Nemzetkõzi Vegyépszer. Pe plan local, ar fi de amintit ACI Cluj (Ioan şi Dorin Aşchilean), Transilvania Construcţii (Mircea Timofte), Napoca Construcţii (Ştefan Dimitriu şi Ion Ţiriac). Aceste companii nu s-au rezumat doar la a intra în posesia documentaţiei de participare la licitaţie, ci au formulat şi nenumărate solicitări de clarificări, legate de condiţiile impuse în caietul de sarcini, motiv pentru care termenul limită pentru deschiderea ofertelor a fost amânat cu peste două săptămâni.

Reprezentanţii CJ şi cei ai aeroportului şi-au exprimat încrederea că licitaţia va aduna destule oferte, însă în final doar Romstrade a venit cu o propunere. Aceasta va fi analizată astăzi, la ora 12:00, în Comisia de licitaţie. “Trebuie să analizăm, în primul rând, dacă societatea Romstrade îndeplineşte toate condiţiile de calificare. Apoi vom evalua şi oferta tehnică, şi cea financiară, urmând să anunţăm rezultatele”, a spus vicepreşedintele administraţiei judeţene, Radu Bica, membru în comisie. Preşedintele Alin Tişe a precizat că, în cazul în care Romstrade nu se califică, licitaţia va fi reluată. “Era de aşteptat ca interesul firmelor să scadă, având în vedere contextul economic actual. Am spus încă de la început că firmelor le va fi greu să facă rost de bani. Iar în cazul acestui proiect, ele trebuie să vină cu bani şi trebuie să ne ofere un termen de graţie de 2 ani pentru a putea începe să returnăm banii. Unde mai pui că ne angajăm să returnăm datoria în maximum 12 ani! Deci e de ştiut că nu mulţi operatori economici au posibilitatea să ne acorde astfel de termene pentru rambursarea datoriei. Să vedem dacă această firmă se va califica. În caz contrar, va trebui să reluăm procedura de licitaţie”, a declarat Tişe.

Una dintre firmele care şi-a exprimat interesul pentru acest contract a fost ACI Cluj. Directorul general Dorin Aşchilean a explicat ieri că a renunţat la ideea de a mai depune o ofertă cu câteva zile înainte de termen. “Ne-am asociat cu o firmă din Italia (din informaţiile ZIUA de CLUJ ar putea fi vorba de Astaldi) şi cu una din Germania (conform aceloraşi surse, foarte probabil e vorba de Max Bögl sau de austriecii de la Strabag) pentru a lucra la acest proeict. După ce am analizat mai bine şi ne-am făcut calcule de risc, ne-am dat seama că pentru noi nu este avantajos să obţinem acest contract. Timpul de rambursare este mult prea lung. În 12 ani se poate întâmpla orice, aşa că am decis să ne retragem”, a susţinut Dorin Aşchilean.

Directorul societăţii Napoca, Ştefan Dimitriu, invocă un cu totul alt motiv. “Din păcate, noi ne-am dorit să participăm la această licitaţie până în ultimul moment, dar nu am mai avut timp să o facem”, afirmă Dimitriu. El a precizat că au fost solicitate o serie de clarificări ce urmau să fie inserate în contract. “Acum cinci zile s-a reeditat contractul cu noile modificări, aşa cum au solicitat o parte dintre firmele interesate. Noi aveam obligaţia să trimitem un alt draft către banca finanţatoare, pentru aprobare. În cinci zile nu avem cum să trimitem şi să şi primim răspuns. Aşa că am solicitat din nou extinderea termenului limită de depunere a ofertelor, însă nu s-a mai aprobat nimic. Nu vrem să învinovăţim pe nimeni. Pur şi simplu, a fost un proiect extrem de complex. Am cerut şi noi destule lămuriri, au cerut şi alte firme, astfel încât am reuşit să ne edificăm în multe probleme. Din păcate, însă, nu am mai reuşit să venim cu oferta, deşi ne-am găsit şi noi un partener serios”, a susţinut Dimitriu.

Directorul aeroportului, David Ciceo, crede, la rândul său, că lipsa unei surse de finanţare i-a determinat pe operatorii economici să stea departe de acest proeict. “Sper să reuşim oricum să atribuim acest contract, pentru că aeroportul clujean chiar are nevoie de o pistă care să facă faţă unor aeronave de calibru”, a spus Ciceo.

Singurul ofertant este Romstrade, controlată de patronul Blue Air, Nelu Iordache, în proporţie de 76%. Romstrade a înregistrat anul trecut un profit net de 31,6 milioane de euro, dublu faţă de anul precedent, la o cifră de afaceri de 268 de milioane de euro. Lucrările de extindere şi de completare a Centurii de Nord a Bucureştiului, între DN2 si DN1, au fost executate tot de firma lui Iordache pentru 70 de milioane de euro. Romstrade este implicată şi în proiectul unei autostrăzi din Irak, din care românii realizează 35 de kilometri, lucrările urmând să înceapă în această lună.

Unde a lucrat Romstrade


Lucrări de întreţinere pe timp de vară şi iarnă pe raza DRDP Bucureşti în anii 2000 - 2009
Reparaţii Centura Bucureşti, sector 4 km, în anul 2003
Reparaţii străzi în municipiul Bucureşti, anul 2003
Lărgire la 4 benzi de circulaţie DN7 Bucureşti, sector 20 km, anii 2003 - 2004
Lărgire la 6 benzi de circulaţie pe DN1 Bucureşti, sector 5 km, anii 2004 - 2005
Reparaţii Centura Bucureşti, sector 23 km, anul 2004
Reparaţii capitale suprafeţe de mişcare pe Aeroportul Internaţional Băneasa (Pista de decolare - aterizare şi Calea de rulare Delta), anii 2004 - 2009
Modernizare străzi municipiul Deva, anii 2006 - 2009
Modernizare prin asfaltare străzi în oraşul Giurgiu, anii 2005 -2006
Pistă decolare-aterizare pentru avioane uşoare la Aerodromul Strejnic Ploieşti - lucrări de construcţie şi proiect tehnic, anii 2007 - 2009
Reabilitarea şi extinderea la 4 benzi a centurii rutiere a municipiului Bucureşti pe sectorul cuprins între DN1A - DN1 şi DN2, anii 2007 - 2009
Construirea variantei de ocolire Timişoara, anii 2008 - 2009
Modernizare Aeroportul Internaţional “George Enescu” Bacău, anii 2009 - 2011
Întreţinere multianuală iarnă - vară pe drumurile naţionale aflate în întreţinerea SDN Ploieşti, anii 2008 – 2011

Sursa: www.romstrade.ro

Comenteaza