Când şoferii cer să vorbească cu primarul. Cine e de vină că se opreşte transportul urban la Turda

Când şoferii cer să vorbească cu primarul. Cine e de vină că se opreşte transportul urban la Turda
Angajaţii societăţii care operează transportul local la Turda, ameninţaţi cu concedierea, vor să ia cuvântul în şedinţa consiliului local.

Transportul public din Turda trece printr-un moment delicat. STP, societatea care operează în acest moment cursele urbane, a decis să se retragă din 20 aprilie. Practic, peste trei săptămâni, Turda ar urma să rămână fără mijloace de transport în comun. 75 de persoane - majoritatea angajaţilor societăţii - au primit, în 20 martie, preavizele de concediere.

Joi, la şedinţa consiliului local, mai mulţi oameni disperaţi au anunţat că vor merge să îşi exprime nemulţumirea. În Turda se vorbeşte că sunt manipulaţi de conducerea STP, dar angajaţii neagă vehement acest lucru. "Suntem disperaţi. Nu ştim ce o să facem după 20 aprilie. Vrem să le spunem asta consilierilor", subliniază unul dintre şoferii STP. Primarul îi linişteşte pe şoferi şi împiegaţi: "STP nu poate pleca".

Politicul îşi bagă din nou coada, spun angajaţii

Am vorbit cu câţiva dintre angajaţii vechi ai societăţii de transport. Cei care se apropie de pensie au fost preluaţi de la RATL, regia primăriei, desfiinţată în 2010. Lor li se pare că situaţia din 2015 seamănă foarte mult cu cea din urmă cu cinci ani. "Şi atunci tot politic a fost, ca acum. Politic s-a decis să se distrugă RATL, tot politic se scoate şi STP-ul acum, ca să bage ALIS", crede unul dintre angajaţi.

I-am întrebat pe oameni de ce nu îşi îndreaptă nemulţumirile către conducerea STP, cea care le-a dat preavize, ci către primărie.

"După noi, vinovat principal este cel care trebuia să ne subvenţioneze. Aşa s-a întâmplat şi cu RATL, şi acum. RATL a intrat în colaps pentru că Primăria trebuia să subvenţioneze regia şi nu a mai făcut-o. Fără bani, nu s-au mai putut achiziţiona autobuze. Aveam nişte Ikarus-uri vechi non-euro şi nişte Saviem-uri cum au circulat şi la Cluj. Nu exista confort. Iarna era tare frig în maşini", au explicat oamenii. Problema subvenţiei este în discuţie şi acum. Din 2010 până în 2012, primăria a achitat subvenţii către STP, apoi a refuzat să mai plătească. Cele două părţi se judecă în instanţă pe acest subiect şi pe altele.

Ameninţarea ALIS

Angajaţii STP mai spun că văd o ameninţare în grupul de firme reunit sub numele ALIS, care face transport local acoperit în Turda şi provoacă mari pierderi STP. Potrivit legii, o firmă care câştigă un traseu la licitaţie primeşte delegare de gestiune, ceea ce înseamnă că are exclusivitate pe respectiva relaţie. La Turda, autobuzele ALIS, care fac transport judeţean, au inclusiv numere de oraş şi dublează, fără jenă, maşinile STP. Şefii societăţii de transport urban au calculat că pierd în jur de 90.000 de lei pe lună din cauza acestei "piraterii".

Problemele cu ALIS nu sunt noi, ci datează de ani buni. "În 2008, Primăria a decis să ia traseul Turda - Câmpia Turzii de la RATL şi să-l dea celor de la ALIS. Nu s-a spus pe faţă, dar noi am fost puşi în faţa faptului împlinit. S-a făcut licitaţie, iar maşinile noastre au fost mai vechi decât ale celor de la ALIS. Numai că maşinile ALIS nu au existat, patronii au închiriat nişte autobuze de la Daghemana şi de la altă firmă, ca să câştige licitaţia. Ni s-a spus că ne retrag de la Câmpia Turzii ca să putem face faţă la Turda", a povestit un alt angajat cu state vechi.

"Nu au cum să plece. Îi obligăm cu ordonanţă preşedenţială să rămână"

Primarul municipiului, Tudor Ştefănie, susţine că STP nu poate pleca din Turda, aşa cum a anunţat.
"Nu pot să iasă, nu au cum să iasă. O să obţinem o ordonanţă preşedenţială să îi obligăm să îşi ducă treaba la final. Nu ne putem juca cu un serviciu public, că ei vor să iasă că nu le convine nu ştiu ce. Pe de altă parte, suntem în instanţă cu vreo zece procese pe care ni le-au deschis ei, aşa că va spune instanţa dacă s-a greşit undeva", a spus şeful executivului local. Acesta a vorbit şi despre problema subvenţiei. "Subvenţie nu se dă, că nu e prevăzut să se dea. Asta a stabilit şi Curtea de Conturi, asta au stabilit şi alte instanţe de control. În primii ani s-a dat subvenţie, aşa s-a considerat, apoi am deschis procedură în instanţă şi am câştigat definitiv să nu mai trebuiască să plătim subvenţie. Cu deconturile suntem la zi, pe ceea ce trebuie să le decontăm".

Primarul a comentat şi anunţata vizită a angajaţilor STP la şedinţa de consiliu local: "Din câte cunosc, oamenii sunt trimişi de şeful de coloană de la Turda. E mai mult o presiune asupra noastră, dar trebuie să respectăm şi noi, şi dânşii clauzele contractuale. Nu e problema noastră ce pierderi au şi cum îşi gestionează acolo", a spus Tudor Ştefănie. Acesta a recunoscut că ALIS crează probleme la Turda şi a declarat că primăria face tot posibilul să sancţioneze ilegalităţile.

"Noi am stabilit subvenţia, executivul trebuia să respecte"

Am discutat şi cu un consilier local, independentul Sorin Bichiş. "Consiliul local nu a fost foarte implicat, fiind şi oarecum dezinformat de situaţia transportului local. Între timp am primit şi o serie de informări din partea STP. Noi am aflat de puţin timp că nu se mai plătesc subvenţii. Ştiam că s-a discutat în comisia de buget-finanţe în a doua parte a anului 2012 că subvenţiile sunt cam mari, era 500.000 de lei pe an, şi s-a stabilit de şeful comisiei să se plafoneze la 300.000 de lei pe an, iar STP să se încadreze în aceşti bani. După aceea am aflat că nu li s-au mai plătit aceste sume, dar aici nu mai e obligaţia consiliului local, ci a executivului. Executivul trebuia să respecte. Cred că e necesar să ne aşezăm la masa tratativelor. În plus, eu am o soluţie de deblocare a situaţiei şi voi încerca să îmi lămuresc colegii şi executivul, dar nu vă pot spune în ce constă", a spus Bichiş.

Şedinţa de consiliu local este programată joi, la ora 13. Problema transportului nu a fost inclusă pe ordinea de zi, dar angajaţii STP speră să fie ascultaţi în finalul întrunirii, la "diverse".

Declaraţii
Prin venirea STP, cetăţeanul a câştigat, eu nu pot să contest calitatea serviciului pe care îl desfăşoară. Ei desfăşoară un serviciu cum nu a avut niciodată Turda. Nu am ce să le reproşez.
Tudor Ştefănie, primar Turda

Clar, transportul mi se pare destul de civilizat, autobuzele sunt perfomante, circulă la program, lumea e mulţumită.
Sorin Bichiş, consilier local

 

Comenteaza