Foto ”Cârpele”, mai tari decât primăria. Regulament local ignorat

”Cârpele”, mai tari decât primăria. Regulament local ignorat
De când s-a votat regulamentul, s-au succedat netulburate trei mesh-uri pe suprafața vitrată a blocului din Piața Mihai Viteazu.
”Cârpele”, mai tari decât Primăria. Regulament local ignorat
”Cârpele”, mai tari decât Primăria. Regulament local ignorat
”Cârpele”, mai tari decât Primăria. Regulament local ignorat

Un regulament votat de Consiliul Local (CL) Cluj-Napoca în martie este ignorat de firme.

 

Vi se pare că primăria ține orașul în mână? Uneori da, de multe ori, însă, nu. Un exemplu este mulțimea de construcții neautorizate din zonele periferice. Un altul, modul în care se parchează în cartiere. Și mai sunt. Noi ne vom referi astăzi la publicitatea stradală pe care municipalitatea a reglementat-o cam degeaba.

Regulamentul de amplasare și autorizare a mijloacelor de publicitate pe raza municipiului Cluj-Napoca a fost votat în ședința de CL din 29 martie. Anterior, fuseseră organizate două dezbateri publice foarte vii, în care urbaniștii au cerut o schimbare radicală, spre nemulțumirea advertiserilor.

În cele din urmă, s-a decis, în mare parte, în favoare primilor: mesh-urile au fost interzise în zona centrală, cu excepția celor care acoperă construcții sau a celor promovează evenimente artistice și sportive; toate primesc însă autorizări temporare.

De asemenea, s-a stabilit dimensiunea maximă și poziționarea firmele de pe străzi. Ca principiu, s-a marcat trecerea de la reclamele pe ”cârpe”, cum spune șeful Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice, arhitectul Virgil Pop, la folosirea panourilor luminoase.

”Au rămas doar panourile sau mesh-urile care au fost autorizate înainte intrării în vigoare a regulamentului și vor rămâne cel mult 30 de zile”, spune, la început de aprilie, primarul Emil Boc, la Realitatea FM Cluj. Ei bine, de la votarea hotărârii de CL au trecut 55 de zile și nu s-a schimbat nimic.

Am urmărit ce s-a întâmplat în Piața Mihai Viteazu, care este plină de mesh-uri și panouri publicitare, inclusiv pe suprafețe vitrate (cu geamuri), o practică pe care Virgil Pop a catalogat-o drept o expresie a sărăciei. ”Ne vindem lumina pe 10 lei”, afirma Pop, la ultima dezbatere publică.

Pe blocul din sensul giratoriu, de la votarea regulamentului au fost amplasate trei mesh-uri diferite. Inițial, un magazin de bricolaj anunța că este în căutare de personal; în aprilie, propunerea a fost de tencuieli decorative. De câteva zile, suntem îmbiați să bem o băutură răcoritoare cu lămâie.

Sucul nu merge pe stomacul gol, așa că, dacă sunteți la ora micului dejun, un panou alăturat vă recomandă ce să mâncați. Pe hala agroalimentară este un alt mesh, care ne invită să ne cumpărăm mobilă. Pe calcanul unui alt bloc ni se recomandă o anumită companie aeriană, iar deasupra avem o minunată ofertă de chiuvete și căzi de baie.

Nimic din toate acestea nu este nici în spiritul, nici în litera noului regulament. Și vă mai dăm un exemplu. Pe calcanul Camerei de Comerț și Industrie Cluj apar două panouri publicitare și un banner. Știți pe cine promovează bannerul? Aeroportul din Cluj, subordonat celuilalt ”palat”, Consiliul Județean.

Ne-am interesat la primărie și ni s-a spus că mesh-urile au fost amplasate fără autorizație. Și că Poliția Locală face demersuri pentru îndepărtarea lor. ”Poliția Locală a notificat agențiile de publicitate, iar acestea trebuie să dezafecteze mijloacele de publicitate în termen de 30 de zile, altfel sunt pasibile de amendă”, a spus Iulia Perșa, șefa Biroului mass-media al Primăriei.

Sancțiunile prevăzute în regulament sunt între 1.000 și 20.000 de lei. Vi se pare că primăria ține orașul în mână? Cu publicitatea stradală, e clar că (încă) nu.

Comenteaza