Cartierul tinerilor din Borhanci și Spitalul Monobloc, amenințate de alunecări de teren? Boc: "Cât ne costă consolidarea? Avem precedent în Lomb"

Cartierul tinerilor din Borhanci și Spitalul Monobloc, amenințate de alunecări de teren? Boc: "Cât ne costă consolidarea? Avem precedent în Lomb"

Probleme pentru supercartierul pentru tineri, care ar urma să găzduiască și Spitalul Monobloc de Pediatrie (SMP). Este vorba despre Borhanci, cartierul gândit pe locul fostului proiect Casarom. Expertiza geotehnică arată că terenul prezintă risc foarte mare de alunecări, fiind necesare lucrări de consolidare.

Primăria Cluj-Napoca a publicat Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru Borhanci, ce are în vedere reglementarea unui teren de 77,6 ha, pe care se dorește organizarea rețelei stradale și reglementarea modului de utilizare a terenului pentru constituirea unei zone de locuințe individuale cu dotările publice aferente, dar și includerea, pe o suprafață de 7 ha, a SMP (ce urmează să fie realizat de Consiliul Județean Cluj). 

Documentația scoate însă la iveală o problemă pentru viitorul cartier Borhanci: “Expertiza geotehnică realizată în a doua jumătate a anului 2018 (de către prof. dr. ing. Augustin Popa) confirmă riscul la alunecări de teren pentru zona studiată (risc mediu-mare pentru aproape întreaga suprafață a terenului ce a generat PUZ), dar cu toate acestea, arhitecții susțin că “este considerată oportună realizarea investiției”. DOCUMENTAȚIA poate fi consultată AICI! 

PUZ va ține cont de următoarele condiționări:

1) Reglementările din Planul Urbanistic General (PUG) – zonă de urbanizare în care, pe lângă reglementarea zonelor de locuit, este necesară prevederea unor zone verzi cu acces public, a unor servicii și dotări de interes publlic, precum și a unor zone pentru activități terțiare. Necesitatea de a respecta profilele minime stradale reglementate prin PUG al municipiului Cluj-Napoca (lățimea străzii – 15 m).

2) Caracteristicile naturale ale terenului: panta (de la 480 m altitudine în partea central-vestică a terenului la 370-380 m în partea estică și sud-estică), talvegurile existente și riscul la alunecări de teren, ce limitează posibilitățile de organizare a rețelei stradale și de construire pe terenul studiat.

3) Dimensionarea dotărilor de interes public propuse în conformitate cu numărul total de parcele cu funcțiune de locuire (incluzând aici condiția impusă de beneficiar, ca documentația să propună minim 178 de parcele, cu suprafața de 300 mp, ce ar urma să fie concesionate tinerilor căsătoriți).

Primarul Clujului, Emil Boc: 

Documentația a fost prezentată de către proiectanții de la Spiri Com în cadrul ședinței Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și de Urbanism a Primăriei Cluj-Napoca, iar primarul s-a alarmat la auzul veștii unor posibile alunecări de teren, municipaliatea având deja precedentul cartierului Lomb.

“Pe mine mă interesează un singur lucru. Dacă mă asigurați că nu sunt probleme cu cartierul, să facem alte lucrări suplimentare, este foarte bine. Asta vreau să aud de la dumneavoastră”, a spus edilul Clujului.

Reprezentantul proiectanților PUZ a replicat: “Probabil că vor trebui făcute niște lucrări de consolidare, dar există un studiu geotehnic, cu expertiză geotehnică. Acestea sunt studiile preliminare, care au stat la baza PUZ. La baza acestuia se face un studiu general, urmând ca la fazele de proiect tehnic să se aprofundeze condițiile”.

Primarul nu s-a arătat însă convins de explicațiile date. “Oameni buni, nu înțelegeți despre ce este vorba. Vorbim despre o investiție majoră a orașului, nu despre o casă, de un bloc. Ne asumăm noi, CJ, primăria și avem în vedere niște costuri. Dvs trebuie să fiți în măsură să ne spuneți nouă, decidenților, cât costă ca asemenea alunecări de teren să fie stabilizate, să eliminăm acest risc. Dacă ne spuneți că acolo ne costă încă 50 de milioane de euro să stabilizăm terenul, nu am făcut nimic. Ne costă mai mult decât spitalul”.

Proiectantul a precizat că există prevăzute consolidări prin vegetație: “În momentul acesta, nu știu să vă spun din punct de vedere econimic la ce nivel se poate ridica o consolidare pentru zona aceasta și ce fel de lucrări sunt necesare. În expertiza tehnică au fost reliefate aceste riscuri, dar expertul nu a identificat zonele acelea care să conducă la zone de interdicție. Cu toate acesta, colegul meu, domnul urbanist Matei Cocheci, a realizat pe zonele cele mai expuse spații verzi, care consolidează cu vegetație versanții aceștia”.

Edilul Clujului s-a aprins și a adus în discuție cazul drumului din Lomb: “Avem precedentul, oameni buni, avem Lombul, nu trebuie să ne ducem prea departe. Câți bani am băgat ca să stabilizăm Lombul ăla, ca să stabilizăm drumul ăla, că am băgat o grămadă de bani. Acolo ne-am înțepat, curgea dealul. Sper să nu fie la fel și aici. Dacă ne uităm după centura Vâlcele – Apahida, lucrurile se confirmă”.

Proiectanții i-au răspuns că astfel de răspunsuri pot fi date doar de experți. „Nu ne putem asuma lucrurile acestea, noi suntem coordonatorii care vedem problema în ansamblu. Specialiștii care pot da informațiile acestea sunt expertul geotehnic, inginerul constructor și cel care face lucrările de sistematizare verticală. 

Cele două părți au concluzionat că se impune realizarea unui studiu de fezabilitate care să stabilească toate costurile necesare consolidărilor din Borhanci.

VEZI ȘI PUZ pentru Borhanci / Stradă de 21 m, 180 de parcele pentru tineri și Spital Monobloc de Pediatrie

În zona dealului Borhanci se propune amplasarea SMP, care va avea acces atât din strada principală, cât și din străzi secundare și care va avea o zonă de protecție de 50 m în care nu este permisă realizarea de clădiri rezidențiale. Locurile de parcare necesare vor fi asigurate în interiorul parcelei.

Pentru restul zonei, propunerea este de a realiza 771 parcele pentru locuințe individuale, Dintre acestea, 180 vor putea fi concesionate tinerilor căsătoriți (suprafață de 300 mp). Locuințele individuale: înălțime maximă (D)+P+1 / (D)+P+M (7 m) măsurați la cota de acces în clădire). Toate locurile de parcare vor fi asigurate în interiorul parcelelor.

Toate circulațiile publice propuse cu dublu sens (inclusiv străzile adiacente reglementate astfel prin PUG) vor avea lățimea de 15 m, incluzând 7 m carosabil, 2,5 m plantație de aliniament / locuri de parcare pe ambele laturi, 1,5 m trotuar pe ambele laturi. Excepție face str. Borhanci, precum și strada propusă a face legătura între străzile Borhanci și Gheorgheni, ce va avea o lățime de 21 m (trotuare de 3 m și câte două benzi pe sens: una pentru autobuze și biciclete, de 4 m și una pentru automobile, de 3,50 m). 

Comenteaza