"Cartoful fierbinte" al parcărilor şi garajelor. De ce nu scăpăm de sluţeniile din tablă dintre blocuri

Felul în care se parchează maşinile la Cluj şi existenţa garajelor arhaice de tablă dintre blocuri sunt unele dintre obstacolele pe drumul oraşului către modernizare. Obstacole ce trebuie, la un moment dat, îndepărtate.

Nu putem să ne lăudăm că suntem un municipiu de cinci stele dacă avem maşini parcate alandala, pe trotuar şi pe pistele de biciclete, şi garaje oribile între blocuri, folosite ba pentru autovehicule, ba pentru murături. Nu este nicio deosebire, probabil, între nişte sluţenii din tablă cum avem noi sau, de exemplu, nişte vaci candide păscând între blocuri. Ţi-ai invita musafiri din Occident să vadă cum mugeşte Joiana sub geamul tău?

Situaţia o ştie tot clujeanul, inclusiv membrii deliberativului local. Numai că acesta este un „cartof fierbinte" şi consilierii locali se tem să ia decizii riscante, având în vedere că în primăvară ne aşteaptă alegeri.

Nu au avut idei sau i-a durut în cot de calendar

Acum două luni, problema a fost discutată, a "n"-a oară, în Consiliul Local (CL). După dezbateri încinse, primarul a intervenit şi a propus un calendar. Iată un fragment al minutei şedinţei din 22 septembrie: Emil Boc - „(...) vă propun următoarele lucruri: toate grupurile politice din consiliu să-mi înainteze propunerile pe care doresc să le regăsească în regulamentul nou; vă propun ca termen 15 octombrie, grupurile politice să înainteze, şi între 15 octombrie şi 15 noiembrie să realizăm dezbaterea publică; între 15 noiembrie şi 15 decembrie, practic, să adoptăm modificările la regulament, ca să ştiu exact fiecare grup ce opţiune are".

Cum calendarul ne spune că au trecut 15 octombrie şi 15 noiembrie, ZIUA de CLUJ a dorit să vadă care este interesul pe care partidele l-au arătat pentru această temă. Şi lucrurile stau dezamăgitor. Niciun partid nu a respectat termenul de 15 octombrie pentru depunerea propunerilor. Evident, nici primăria nu a organizat vreo dezbatere publică.

Un singur politician şi-a înregistrat la primărie o propunere privind tarifele pentru parcări.

ZIUA de CLUJ a vorbit cu reprezentanţii partidelor şi a aflat că unii s-au apucat să facă un sondaj de opinie, nu care cumva vreo măsură impopulară să le scadă şansele de a câştiga alegerile de anul viitor, iar alţii au făcut trimitere la un proiect corect ca principii, dar vechi de trei ani. O primă concluzie este că destui dintre membrii CL au arătat că sunt mai interesaţi să combată în şedinţe, sub ochii cetăţenilor şi ai presei, decât să pună pe hârtie un proiect care să urnească oraşul din loc.

UDMR: Horvath Anna propune creşterea taxei de parcare în centru

UDMR este probabil singurul partid care nu îşi pierde alegătorii dacă avansează măsuri mai puţin populare, aşa că viceprimarul Horvath Anna a venit oficial cu o propunere, pe care a depus-o la primărie. Horvath a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, punctul său de vedere:

"Trebuie delimitat un perimetru central, cuprins să zicem între strada G. Bariţiu, strada Avram Iancu, primărie şi Piaţa Avram Iancu, unde să nu se mai elibereze abonamente anuale de 76 de lei. Trebuie să taxăm pe oră, pornind de la un preţ modic, de 1-2 lei, care să crească exponenţial dacă parchezi mai mult de două ore.

Astfel s-ar descuraja parcarea pe timp mai îndelungat şi s-ar încuraja staţionările de scurtă durată, strict pentru rezolvarea unor probleme administrative în zona centrală. Trebuie lăsate şi abonamentele pentru riveranii din centru, dar la preţuri mai mari. Un abonament pentru centru nu poate să fie la nivelul unui de cartier, nu este aşa nicăieri în lume". Viceprimarul a depus propunerea în nume propriu, nu în cel al partidului; colegii dânsei nu au avansat nicio altă idee.

PSD: Avem proiect, nu l-am depus

În discuţia din şedinţa consiliului local din 22 septembrie, reprezentanţii PSD au fost extrem de activi. Claudia Anastase a fost cea care a deschis subiectul. Până în 15 octombrie, aceasta nu a venit însă cu propuneri concrete. Contactată după 15 noiembrie, şefa grupului social-democrat din CL a recunoscut că a uitat şi ne-a redirecţionat către Gabriel Oniga.

"Noi avem din 2012 planul de parcări, am făcut şi studii de fezabilitate şi proiecte tehnice, doi ani la rând. Le-am avut, nu le-am depus. Am aşteptat şi la următoarea şedinţă vom ridica din nou problema şi vom organiza noi dezbaterea publică, dacă nu există deschidere din partea primăriei.

Proiectul nostru prevede amenajarea de parcări la intrarea în municipiu, conectate la liniile de transport în comun, iar dacă îţi laşi maşina acolo să ai transport gratuit în oraş; apoi, separarea pe zone, zona istorică să aibă un regim de staţionare de maximum două ore, şi după aceea, pornind spre cartiere, să lărgim timpul de aşteptare; interzicerea oricărui tip de abonamente în zona istorică, iar în cartiere limitarea temporală a abonamentelor, să zicem de la 6 seara la 9 dimineaţa; în restul timpului, locurile pot fi ocupate şi de alte persoane.

Apoi, desfiinţarea garajelor de tablă şi beton cum le ştim noi astăzi şi înlocuirea lor cu parcări pe structură uşoară, supratejate, care se ridică în două zile. Practic, la un calcul, asta înseamnă trei locuri de parcare la un garaj", a spus Oniga.

PNL: Sondaj de opinie pe banii şefului de partid

Nici măcar PNL, partidul din care face parte primarul Emil Boc, nu a elaborat o propunere. Liberalii au avut însă ideea de a realiza un sondaj de opinie, probabil pentru a fi siguri că nu supără prea mulţi proprietari de garaje de tablă înainte de alegeri. Sondajul a fost realizat de copreşedintele PNL Cluj-Napoca Dan Tarcea, care spune că şi-a investit banii proprii în acest demers.

"Am comandat un sondaj, care este gata, aştept doar centralizarea şi interpretarea datelor. Sunt 10 puncte în sondaj în care îi întrebam pe oameni la ce etaj stau, dacă au automobil, pentru că e important să aflăm opinia celor care au maşini, cu ce probleme se confruntă şi dacă au o soluţie cu privire la garaje. Este un proiect pe banii mei, nu pe fonduri de la primărie. Dacă stăm şi aşteptăm până la primăvară, când se eliberează resurse de la primărie, subiectul este trecut", a explicat Tarcea.

Potrivit datelor obţinute de Claudia Anastase de la serviciul pentru administrarea parcărilor, în municipiul Cluj-Napoca ar exista în acest moment 10.793 garaje, copertine şi parcări în regie proprie. Consilierul local PSD a mai spus că din două garaje actuale se pot face trei parcări, ceea ce înseamnă că oraşul ar putea obţine prin simpla demolare a construcţiilor improvizate peste 5.000 de noi locuri de parcare.

Comenteaza