“Centura de diamant” ajunge la Parchet

“Centura de diamant” ajunge la Parchet
Liberalii clujeni sunt de părere că trebuie să răspundă cineva de situaţia centurii Vâlcele - Apahida şi de aceea vor înainta astăzi o plângere la Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj

Clujul ar fi câştigat dacă în locul proiectului centurii Vâlcele - Apahida ar fi fost aleasă varianta ocolitoare propusă de Consiliul Judeţean (CJ) pe traseul drumurilor judeţene Tureni - Aiton - Gheorgheni, a arătat preşedintele PNL Cluj, Marius Nicoară. Numai că PDL nu a dorit să susţină acest traseu, pentru că ar fi însemnat ca licitaţia pentru atribuirea contractului de lucrări să fie derulată de CJ, condus la acea vreme de Marius Nicoară. În consecinţă, s-a optat pentru varianta Vâlcele - Apahida, care nici la ora acesta nu e finalizată. Din pricina situaţiei în care s-a ajuns, deputatul liberal Horia Uioreanu va înainta la Parchet o plângere penală.

Liberalii se aşteaptă ca procurorii să facă lumină în privinţa modului în care a fost gestionat proiectul centurii Vâlcele - Apahida. Preşedintele PNL Cluj, Marius Nicoară, a explicat că nu s-ar fi ajuns la costuri de trei ori mai mari şi la situaţia în care nu se poate şti când anume se vor încheia lucrările dacă PDL ar fi acceptat în 2005 varianta propusă de CJ Cluj.

Este vorba despre centura ocolitoare Tureni - Aiton - Gheorgheni, al cărei traseu implica o serie de drumuri judeţene. "Când eram preşedintele Consiliului Judeţean, ne-am gândit că trebuie găsite soluţii pentru scoaterea traficului greu din municipiu şi aşa a fost aleasă varianta centurii ocolitoare Tureni - Aiton - Gheorgheni, care era mult mai viabilă decât ce avem în prezent, precum şi varianta Bd. Muncii - Apahida. L-am chemat la dezbatere şi pe Emil Boc pentru că el era primar şi iniţial a fost de acord cu propunerea noastră. Apoi însă am aflat că împreună cu ministrul Transporturilor de atunci, Gheorghe Dobre, a hotărât să promoveze un alt proiect, cel al centurii Vâlcele - Apahida, care era mult mai scump, plus că viza şi exproprieri şi tăierea a zeci de hectare de pădure", a explicat Nicoară.

El a adăugat că Emil Boc şi-a justificat alegerea prin faptul că varianta CJ ar fi afectat mai multe sate de pe traseu. "Motivul pentru care s-a optat pentru varianta actuală avea ca scop îndepărtarea CJ de la organizarea licitaţiilor publice pentru că în cazul în care s-ar fi ales traseul propus de noi - fiind implicate doar drumuri judeţene - ne revenea nouă, CJ, sarcina de a atribui contractul de lucrări. Ca atare, domnul Emil Boc şi domnul ministru Dobre au decis să meargă pe traseul Vâlcele - Apahida, pentru a putea organiza ei licitaţia, astfel încât firmele "de casă" ale PDL să aibă acces la acest contract. În realitate, problema ridicată, cum că anumite sate urmau să fie afectate, putea fi soluţionată foarte uşor. Oamenii erau dispuşi să ne cedeze terenuri agricole pentru a putea ocoli aceste sate, urmând ca primăriile să le dea la schimb alte terenuri", a explicat Nicoară.

Ulterior, Ministerul Transporturilor a făcut licitaţia şi a atribuit contractul pentru realizarea centurii Vâlcele - Apahida. Proiectul nu este nici până la această oră încheiat, deşi anul trecut, în octombrie, premierul de atunci, Emil Boc, se grăbea să inaugureze centura pentru a putea fi deschisă circulaţiei. La nici două luni, versantul de pe traseul celor 2,7 km, ce nu au fost puşi încă în funcţiune (în zona viaductului), a plecat la vale, distrugând în totalitate zidul de protecţie. "În loc să avem o centură întreagă, avem o centură şi o centură a centurii. Nu se ştie nici până în ziua de astăzi cine sunt proiectanţii, cine au fost consultanţii, cum s-a făcut proiectul tehnic şi de ce nu au putut fi preconizate aceste alunecări de teren", a spus deputaul PNL Horia Uioreanu. Acesta crede, din surse proprii, că proiectul tehnic s-a făcut dintr-un birou, şi nu de pe teren. "Aşa s-a ajuns să nu se observe că există o discordanţă imensă între ceea ce arată documentaţia şi situaţia reală din teren", a spus Uioreanu. El a precizat că cineva trebuie făcut responsabil pentru ceea s-a întâmplat în cazul centurii şi a formulat o plângere penală care va fi înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Cluj.

Uioreanu le cere procurorilor să verifice modul în care s-a întocmit studiul de fezabilitate şi cel de prefezabilitate, dar şi condiţiile în care s-a dat aprobarea pentru această investiţie. De asemenea, mai cere să se verifice modul în care s-a adjudecat contractul de lucrări pentru acest obiectiv, modul în care s-au realizat studiile de impact asupra mediului şi studiul geotehnic al structurii solului. Nu în ultimul rând, se cere verificarea modului în care s-a aprobat scoaterea din circuitul silvic a pădurii care a fost tăiată, dar şi cauzele care au condus la triplarea preţului pentru acest obiectiv. Pe de altă parte, se cer lămuriri şi cu privire la aprobarea lucrărilor suplimentare apărute în cadrul proiectului, precum şi a procedurii prin care s-a ales ca executant o firmă care, de fapt, se afla în procedură de insolvenţă. Nici liderul PDL Cluj, Daniel Buda, şi nici şeful DRDP Cluj, Ion Pantelimon, nu au putut fi contactaţi pentru a-şi spune punctul de vedere cu privire la acuzele aduse de reprezentanţii PNL. Ocolitoarea Vâlcele - Apahida a fost licitată la circa 60 de milioane de euro, dar a ajuns să coste aproximativ 150 de milioane şi încă nu e finalizată.

 

 

Comenteaza