CENTURA METROPOLITANĂ, primul pas. Cine va face documentația și cum a câștigat aventura licitației

CENTURA METROPOLITANĂ, primul pas. Cine va face documentația și cum a câștigat aventura licitației

O firmă din Cluj a câștigat licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate, a planului urbanistic zonal şi a detaliilor tehnice pentru autorizarea centurii metropolitane.

Firma se numește Explan și s-a asociat cu două societăți din Ungaria, Transinvest Budapest și SpecialTerv, respectiv cu o altă companie locală, Cadsil SRL. Interesant este că inițial au existat cinci oferte și că, după analiza comisiei de evaluare, asocierea condusă de Explan a ieșit abia pe locul al patrulea.

Câștigătoare a fost declarată societatea Consitrans București, care s-a asociat cu Institutul de Geologie Vasile Pîrvan și cu Geostud. Valoarea ofertei era de 13,2 milioane de lei, adică 2,9 milioane de euro.

În ultima zi în care se puteau depune contestații, firma a notificat primăria clujeană că a formulat un punct de vedere la Comisia Națională de Soluționare a Contestaților (CNSC). După termenul legal, a venit și răspunsul. CNSC a impus municipalității să ceară noi clarificări și, surpriză, patru dintre participanții la atribuire au fost descalificați. A rămas doar Explan. 

”Toți operatorii economici care au oferit sume mai mici au greșit la întocmirea ofertei, nu și-au completat-o conform documentației de atribuire. Nu s-a discutat în plângerea trimisă la CNSC despre preț, ci despre felul în care a fost întocmită documentația de atribuire, care nu respecta legislația în domeniu”, au spus surse ZIUA de CLUJ.

Oferta financiară a asocierii câștigătoare a fost de 17,1 milioane lei fără taxa pe valoarea adăugată, adică 3,7 milioane de euro. Explan este deținută de Petru Ciufudean, un proiectant clujean cu numeroase contracte cu statul la activ. Și, probabil nu întâmplător, cu multe contestații câștigate la CNSC.

”Lucrează cu oameni foarte buni, care nu sunt ieftini. De aceea el câștigă licitații și alții le pierd, chiar dacă oferă prețuri mai mari”, a subliniat sursa noastră. Numai anul acesta, SRL-ul clujean a contestat licitații la Consiliul Județean și la Primăria Sibiu, la Primăria Iași, la Consiliul Județean Galați și la Primăria Hereclean.

Societatea lui Ciufudean a dat lovitura cu acest contract pe bani mulți: anul trecut, a avut o cifră de afaceri de 892.754 de lei și a raportat pierderi de 146.454 de lei. 

Centura metropolitană va avea 38 km, leagă vestul comunei Gilău de Apahida, şi are o alocare financiară de la Comisia Europeană de 150 de milioane de euro, bani care pot fi folosiţi până în anul 2023.

"Realizarea centurii presupune mai multe etape. Prima, care este foarte grea şi consistentă, ne revine, anume realizarea studiului de fezabilitate, a planului urbanistic zonal şi a detaliilor tehnice pentru autorizarea lucrării respective. Potrivit graficului stabilit de comun acord şi prevăzut în protocolul nostru de colaborare cu Ministerul Transporturilor (MT), respectiv Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prima etapă urmează să parcurgă doi ani, 2018-2019, pe care îi avem la dispoziţie pentru realizarea acestor documentaţii. Autorizaţia de construire trebuie predată MT până în 31 decembrie 2019, pentru ca acesta, în patru ani, 2020-2023, să realizeze licitaţia şi execuţia centurii, 31 decembrie 2023 fiind ultima zi când se mai poate deconta un euro pentru acest proiect european", a explicat primarul Clujului, Emil Boc.

Acum exact un an, Boc a declarat că solicită MT ca municipalitatea clujeană să fie împuternicită să lanseze procedura de construire a centurii ocolitoare a oraşului, necesară pentru deblocarea traficului rutier, deși sarcina revenea chiar ministerului, prin CNAIR.

"Solicităm MT ca în locul acestuia să facem noi, Primăria Cluj-Napoca, studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru partea de centură metropolitană care este pe raza municipiului, având în vedere blocajele de trafic, blocajele dezvoltării urbane şi de dezvoltare economică existente în acest moment în municipiu. Pe de altă parte, este necesar să se facă acest studiu de fezabilitate şi proiect tehnic cât mai repede, pentru a nu se pierde cele 150 de milioane de euro pe care MT şi România le are la dispoziţie din bani europeni, pentru realizarea acestei centuri metropolitane", afirma, la acea dată, Emil Boc.

Transregio Feleac, cum se numeşte centura metropolitană în Master Planul General de Transport, are 38,3 km şi un cost estimat iniţial la 126,3 milioane de euro (la care se adaugă TVA).

Drumul Gilău Vest - Cluj-Napoca Vest are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania. Realizarea acestei şosele i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Floreşti, care stau zilnic în ambuteiaje pe Drumul Național nr. 1. Acest drum costă 40,5 de milioane de euro şi are trei sectoare: centura Gilăului (2,3 km), legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti (9,9 km), şi traversarea Drumului Național nr. 1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura (1,9 km).

Cea de-a doua parte, centura Clujului, pleacă din sud-vestul oraşului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. Acest tronson are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro. Sectoarele sunt Cluj Sud-Vest - Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros - Bd. Muncii. Un ultim sector, Bd. Muncii - Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.

Comenteaza