Clujul, tot mai smart. Primăria cumpără prag de sol inteligent: dacă mergi cu viteză, se ridică și te obligă să frânezi

Clujul, tot mai smart. Primăria cumpără prag de sol inteligent: dacă mergi cu viteză, se ridică și te obligă să frânezi

Primăria Cluj-Napoca a lansat o licitație publică pentru achiziția unui prag de sol inteligent, care funcționează pe baza unui soft. Costă cât un apartament cu două camere!

Scopul achiziționării acestui prag de sol mobil, care va fi amplasat pe o stradă intens circulată  și costă 349.000 lei (73.000 euro), este de a crește siguranța circulației, precum și pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a traficului rutier în zona instalării acestuia. Conform caietului de sarcini publicat pe SEAP, pragul de sol propus va fi realizat pe baza tehnologiilor de ultimă generație și va fi alcătuit din două seturi: modul rutier+unitate de detecție, aferente fiecărei benzi de circulație, precum și un sistem de comandă și control, care va gestiona funcționarea întregului echipament, reducându-se astfel viteza de deplasare a autovehiculelor în zona acestuia și implicit a accidentelor de circulație.

Principiul de funcționare: dacă vehiculul circulă cu viteză regulamentară, trapa se menține la nivelul suprafeței drumului, dar dacă vehiculul circulă cu o viteză mai mare decât limita setată, la apropierea acestuia de modulul rutier, unitatea de senzor îi detectează viteza de rulare, iar sistemul de comandă și control ia decizia de acționare a trapei mobile. Astfel, se creează un disconfort al rulării, vehiculul întâlnind un obstacol de tip coborâre/ridicare din carosabil. 

Pragul va putea funcționate după următoarele variante:

  • permanent;
  • program orar prestabilit (de exemplu 30km/h în orele de școală de luni până vineri și 50 km/h în restul timpului);
  • selectiv (acționarea trapei va fi activată doar pentru vehiculele dintr-o anumită categorie);
  • dezactivat (stand-by);
  • conform programului stabilit de către administratorul drumului, cu avizul Poliției Rutiere. 

Ofertele pot fi depuse până la data de 23 decembrie 2019, astfel că limitatorul de viteză inteligent ar putea fi funcționat începând cu 2020. Contractul va fi încheiat pe o perioadă de șase luni.

După experimentarea acestui model de prag de sol mobil, în cazul în care se dovedește eficacitatea lui, se intenționează achiziționarea unei cantități mai mari din acest tip de prag de sol, care să le înlocuiască pe cele existente în prezent montate pe străzile de pe raza municipiului Cluj-Napoca (cele fixe și cele din cauciuc vulcanizat, n.red.). De asemenea, acest prag de sol inteligent poate fi interconectat la alte sisteme de gestionare a datelor de trafic existente în oraș.

 

Comenteaza