Confuzie şi nervi în transportul judeţean. „S-a făcut o nedreptate, iar acum se face alta"

Confuzie şi nervi în transportul judeţean. „S-a făcut o nedreptate, iar acum se face alta
Luna aceasta va avea loc cea mai importantă licitaţie pentru transportul de persoane judeţean din ultimii doi ani. O licitaţie care ar trebui să corecteze o nedreptate, o „eroare materială", dar care ameninţă să o adâncească.

O decizie a Tribunalului Cluj dă peste cap transportul de persoane din Cluj, iar felul în care este pusă în operă de consiliul judeţean îi confuzează şi îi umple de nervi pe transportatori.

Consiliul judeţean e campion la gafe, nu se lasă nici judecătorii

După doi ani de proces, Curtea de Apel a dat, la începutul lunii februarie, verdictul într-un proces intentat, de Prefectură, consiliului judeţean, după atribuirea cu scandal a traseelor de transport de persoane. Verdictul anulează licenţele acordate transportatorilor de persoane din judeţul Cluj care au câştigat trasee PE GRUPE. Aşa cum ZIUA de CLUJ a scris, dintr-o eroare materială a unui funcţionar de la consiliul judeţean, Octavian David, şeful Autorităţii Judeţene de Transport, rezultatul atribuirii din decembrie 2013 a fost viciat: acesta a fost dat pe trasee individuale, nu pe grupe, aşa cum era concepută licitaţia.

Ce este cu aceste grupe: sunt pachete de trasee, care includ două sau trei destinaţii apropiate. Un exemplu ar fi grupa Câmpia Turzii - Frata şi Câmpia Turzii - Ceanu Mare. Punctajul pe grupe ar fi dat dreptul companiei Daghemana să opereze ambele destinaţii, dar greşeala funcţionarului a făcut ca transportatorul din Câmpia Turzii să rămână cu un singur traseu, celălalt fiind adjudecat de Daniella International. O situaţie asemănătoare s-a creat pe pachetul Cluj - Mociu, Cluj - Feldioara, Cluj - Frata, unde societatea Feldiberc a obţinut traseul de Mociu, deşi grupa ar fi trebuit câştigată, potrivit punctajului, de compania Fany.

Mai trebuie subliniat că 12 grupe au făcut obiectul procesului intentat de Prefectura Cluj, dar în sentinţă apar numai 10. Judecătorii au uitat pur şi simplu două dintre grupe pe dinafară, iar acum consiliul judeţean a cerut îndreptarea greşelii.

De ce licitaţia din 2016 pleacă de la premise greşite

Chiar şi aşa, cu o sentinţă pentru 10 pachete din 12, consiliul judeţean organizează în mare grabă o licitaţie pentru atribuirea către transportatori a traseelor cuprinse în aceste grupe. Este practic cea mai importantă licitaţie de transport de persoane organizată de consiliul judeţean din decembrie 2013 încoace. Viteza demersului este justificată de faptul că, după anularea licenţelor, transportatorii mai au dreptul să efectueze curse numai 60 de zile.

Transportatorii sunt însă „fierţi" şi consideră că gafa din urmă cu doi ani nu se corectează acum, ci se poate adânci. Despre ce este vorba. Atribuirile pentru trasee se fac computerizat de către Agenţia pentru Agenda Digitală a României (AADR), iar punctajul este calculat în funcţie de anul de fabricaţie al maşinii pe care o înscrie la licitaţie o companie, dotările respectivului autobuz şi vechimea pe care o are o societate pe traseul pentru care licitează. Concret, o firmă care înscrie la licitaţie un autobuz nou, de categoria I, cu aer condiţionat, ştie dinainte că a câştigat licitaţia dacă are vechime neîntreruptă pe traseul respectiv. Or firmele care au fost avantajate de greşeala funcţionarului au acum doi ani de vechime, în timp ce firmele care au pierdut pe nedrept - chiar dacă la momentul 2013 aveau patru sau opt ani de vechime neîntreruptă - în prezent nu mai pot beneficia de acest avantaj. Pare complicat, dar e simplu: vechimea este cheia acestor licitaţii, iar toţi specialiştii consultaţi de ZIUA de CLUJ spun că, pentru a se face dreptate, ar fi trebuit luat în calcul momentul 2013, când s-a făcut greşeala, nu cel actual. Aşadar, societăţile care au primit cadou cursele în urmă cu trei ani au acum şansa să îl păstreze.

Tot astfel, anul de fabricaţie al maşinilor, spun specialiştii, ar fi fost corect să fie calculat la momentul 2013. În prezent, un autobuz care era nou la momentul trecutei licitaţii îl face pe proprietar să piardă trei puncte, pentru că are deja, potrivit talonului, trei ani vechime.

„Cine are în parc maşini noi şi certificat fiscal, că este început de an şi nu toţi au plăţile făcute la zi, poate să dea acum lovitura", a spus un patron de firmă de transport. „S-a făcut o nedreptate, iar acum se face alta. Până lunea viitoare trebuie să depunem tot, iar pe noi ne-au informat marţi. Sunt avantajaţi cei care au ştiut ce urmează şi sunt sigur că sunt unii care au fost anunţaţi din timp. Am crezut că se corectează ceva, dar nici vorbă", a spus un alt transportator, contactat de ZIUA de CLUJ.

Alt val de procese?

Unii transportatori dezavantajaţi în 2013 mai afirmă că, după recentul verdict al instanţei, vor deschide procese în care vor cere despăgubiri consiliului judeţean pentru cei doi ani în care alte firme au circulat pe nedrept pe traseele care le-ar fi revenit lor de drept, dacă nu greşea Octavian David. "Ne vom îndrepta împotriva consiliului judeţean, iar acesta ar trebui să se îndrepte apoi împotriva funcţionarului care a greşit pe buzunarul nostru", a subliniat un patron de societate.

O observaţie este că, deşi licitaţia se face pe grupe, din nou pe anunţul de atribuire postat de marţi pe website-ul consiliului judeţean nu apar grupele, ci doar traseele individuale.

Image and video hosting by TinyPic

Calendarul licitaţiei este următorul:

7 martie: introducerea datelor privind traseele în aplicaţia AADR-SAET
8-10 martie: corectarea şi modificarea datelor introduse în aplicaţie
11-16 martie: perioada de depunere a solicitărilor în format electronic
17-26 martie: perioada de 10 zile până la şedinţa de atribuire
27 martie: şedinţa de atribuire

 

Comenteaza