Consiliul Judeţean, obligat să caute finanţare pentru drumurile promise de Udrea şi tăiate de Ponta
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 14 Mai 2012, 23:33
- Administraţie
- Ascultă știrea

Deşi Ministerul Dezvoltării Regionale din vremea Elenei Udrea nu a reuşit anul trecut să atribuie contractele pentru modernizarea drumurilor locale din judeţul Cluj, preşedintele administraţiei judeţene, Alin Tişe, e de părere că mai târziu acest lucru tot s-ar fi întâmplat, având în vedere că acest program era prevăzut a se derula până în anul 2020. Guvernul Ponta a decis însă să anuleze programul, ceea ce înseamnă că obligaţia de a găsi soluţii de finanţare pentru cei peste 78 km de drumuri din judeţul Cluj cade pe umerii autorităţilor locale. Lucrările prevăzute în studiile de fezabilitate pentru toate aceste drumuri au fost evaluate la peste 285 de milioane de lei.
"O decizie foarte proastă", aşa a catalogat preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Alin Tişe, hotărârea premierului Victor Ponta de a anula Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, ce a demarat în mandatul lui Emil Boc, prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi prin Ministerul Mediului. Pentru că se consideră că s-au atribuit contracte nejustificat de mari în baza acestui program, la înţelegere cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional, premierul Victor Ponta a decis că este mai bine ca întreg programul să fie sistat, iar banii disponibili să fie utilizaţi la cofinanţarea altor proiecte de infrastructură, susţinute din fonduri europene.
"Este o decizie care ne afectează foarte mult, pentru că suntem puşi noi în situaţia de a găsi soluţii de finanţare pentru modernizarea celor peste 78 km de drumuri judeţene care iniţial erau cuprinse în programul Ministerului Dezvoltării", a afirmat liderul CJ, Alin Tişe. El a atras atenţia că, până la urmă, tot oamenii de rând vor avea de suferit de pe urma acestei decizii.
"Primăriile clujene şi-au cheltuit fonduri importante pentru elaborarea acestor studii de fezabilitate, în speranţa că vor fi ajutate de guvern să-şi repare drumurile. Acum aflăm că banii s-au cheltuit cam degeaba, pentru că întreg programul a fost sistat. Singura soluţie ar fi ca noi, Consiliul Judeţean, să ne asumăm sarcina de a reabilita şi aceste tronsoane. Problema este că va dura foarte mult până când vom reuşi să realizăm ceva. Pentru că programul Consiliului Judeţean, ce vizează reabilitarea a peste 700 km de drumuri judeţene, a demarat deja. Pentru a include şi tronsoanele preluate de minister ar trebui să organizăm alte licitaţii publice. Apoi, mai este şi procedura de preluare în administrare a drumurilor, pentru că ele au fost predate anul trecut către minister, care s-a angajat să coopteze un constructor care să execute lucrările de modernizare", a spus Tişe.
Anul trecut, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a organizat trei proceduri de licitaţie pentru atragerea unui investitor care să reabiliteze drumurile în regim de credit furnizor. Nici una dintre ofertele propuse însă de constructori nu îndeplineşte cerinţele din caietul de sarcini, motiv pentru care procedurile de licitaţie au fost anulate. "Acest lucru nu înseamnă că pe viitor aceste licitaţii nu s-ar fi reluat, având în vedere că programul ministerului era prevăzut a se derula până în 2020. Acum însă este evident că nu mai avem nici un fel de speranţe şi trebuie să ne descurcăm pe cont propriu", a precizat Tişe.
În cazul judeţului Cluj, s-a propus reabilitarea a peste 160 km de drumuri, din care ministerul a aprobat doar 78 km. S-a speculat la vremea respectivă că valorile prevăzute în studiile de fezabilitate erau mult prea mari, astfel că s-a ajuns la un "scor" de peste 285 de milioane de lei. Tişe a precizat însă că aceste sume se încadrau în plafonul prevăzut de Ministerul Dezvoltării. Pe plan local, Primăria Cluj-Napoca a propus ministerului să găsească soluţii pentru cel puţin cinci tronsoane din municipiu. Ministerul a aprobat doar patru tronsoane: Borhanci (3 km), Făget (3 km), Oaşului (3,1 km) şi Sf. Ioan (6,6 km). Primăria a acceptat însă faptul că ministerul stagnează cu acest proiect şi a alocat buget pentru susţinerea lucrărilor pe străzile Oaşului şi Borhanci. Rămâne ca pe viitor să se găsească soluţii şi pentru celelalte două artere, Sf. Ioan şi Făget, având în vedere că guvernul Ponta a stopat definitiv programul pentru reabilitarea acestor drumuri.