Cum s-a înţeles Uioreanu cu primarii să împartă banii

Cum s-a înţeles Uioreanu cu primarii să împartă banii
Banii pe care Consiliul Judeţean îi alocă în 2013 pentru proiectele de dezvoltare locală s-au împărţit, ieri, fără a se ţine cont de ponderea politică a partidelor. În ciuda reproşurilor care i s-au adus preşedintelui Horea Uioreanu, el nu a avut o problemă să schimbe politica predecesorului său, Alin Tişe, în privinţa împărţirii banilor.

Consilierii judeţeni din opoziţie i-au reproşat preşedintelui Horea Uioreanu că nu s-a consultat cu ei sub nici o formă în privinţa alocării banilor către primăriile clujene, sume ce provin din procentul de 20% din cote defalcate din impozitul pe venit şi din sumele defalcate din taxa pe valoare adăugată (TVA).

În total, suma pe 2013 se ridică la 40.083.605 lei. În anii trecuţi, banii aceştia erau împărţiţi ţinându-se cont de ponderea politică deţinută în plen de fiecare partid în parte. În funcţie de numărul de mandate, fiecărui partid îi revenea un anumit procent din sumă. Consilierii decideau mai departe, în colaborare cu primarii lor, cum trebuie cheltuiţi banii. Preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu, a afirmat că s-a terminat cu această politică şi că banii trebuie alocaţi primăriilor pe criterii administrative, în funcţie de necesităţi.

Criteriul politic, în ceea ce priveşte împărţirea fondurilor destinate proiectelor de dezvoltare locală, ar fi cel mai potrivit - sunt de părere reprezentanţii PDL. În anii trecuţi s-a ţinut cont de numărul de mandate pe care îl deţinea fiecare partid în plenul Consiliului Judeţean, şi astfel toată lumea era mulţumită de modul în care erau distribuţi banii, inclusiv primarii, pentru că întotdeauna se crea un echilibru, a arătat liderul consilierilor PDL, Alexandru Coroian. „Acum aţi schimbat regula, deşi, din ceea ce am înţeles de la colegi, aţi schimbat-o doar pentru noi, cei din PDL, şi mi se pare total incorect. Am auzit cum unii colegii vorbeau de procentele care le-au revenit, numai noi nu avem parte de un procent pe care să-l putem distribui primarilor noştri", s-a plâns Coroian.

Uioreanu a explicat că s-a dus perioada în care banii se împărţeau pe criterii poltice. „Faptul că nu mai dăm bani pe criterii politice nu înseamnă că am discriminat pe cineva. Dimpotrivă, m-am întâlnit cu absolut toţi primarii şi am stabilit împreună care sunt priorităţile lor şi cum putem împărţi mai eficient aceşti bani. S-a dus vremea în care se politiza alocarea de fonduri. Acum alocăm banii pe criteriul administrativ", a comentat Uioreanu.
De altă părere a fost consilierul PDL Alexandru Coroian, care a explicat că Uioreanu nu s-a întâlnit cu toţi primarii ci numai cu unii, iar alocările de fonduri nu s-au negociat, ci s-au dat aşa cum ar fi dorit preşedintele. „A fost o discuţie de genul: <<Tu cât vrei, atât? Bun, pot să-ţi dau doar atât.>> E total incorect, pentru că noi trebuie să avem posibilitatea să ne implicăm în problemele primarilor din judeţ. Ei ştiu cel mai bine care sunt priorităţile în comună, iar noi suntem aici ca să-i reprezentăm şi să-i ajutăm. Or, domnul Uioreanu şi USL nu ne-au luat această posibilitate, iar acesta este un abuz", a comentat Coroian.

Reprezentanţii PDL au mai reclamat faptul că nici măcar nu au fost informaţi, înainte de şedinţă, legat de modul în care s-au alocat fondurile. În consecinţă, ei au solicitat o pauză de 30 de minute pentru a putea propune amendamente pe proiectul de hotărâre. Oricum, USL a respins toate amendamentele propuse de colegii democrat-liberali. Suma alocată în 2013 pe proiecte de dezvoltare, în valoare de 40.083.605 de lei, provine din procentul de 20% din cote defalcate din impozitul pe venit şi din sumele defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale, precum şi din sumele reţinute ca urmare a aplicării gradului de necolectare a impozitelor şi taxelor locale. În cea mai mare parte s-au alocat fonduri pentru proiecte de infrastructură, drumuri, reţele de apă şi canalizare, dar şi pe proiecte de mediu, reabilitare clădiri, cofinanţări şi chiar proiecte urbanistice.

 

Comenteaza