Cum şi cu ce preţ va continua Autostrada Transilvania

Cum şi cu ce preţ va continua Autostrada Transilvania
În afara contractului cu Bechtel, pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, pe tronsonul Gilău - Mihăieşti, Compania de Autostrăzi a estimat un preţ de 9,3 milioane de euro pe kilometru, la care se adaugă taxa pe valoarea adăugată.

Preţul estimat pentru continuarea Autostrăzii Transilvania pe tronsonul Gilău-Mihăieşti pare exorbitant, însă şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP), Ion Pantelimon, spune că nu s-a depăşit standardul de cost impus de statul român pentru astfel de lucrări de infrastructură. El mai justifică acest preţ, de peste 9,3 milioane de euro pe kilometru, invocând zona dificilă a traseului. Deşi tronsonul nu măsoară mai mult de 9 km, constructorul va avea la dispoziţie şase ani pentru a-l pune în funcţiune. Pantelimon se laudă că şi Bechtel are planuri mari anul acesta, urmând ca din martie să înceapă lucrările pe sectorul 3C (Suplacu de Barcău - Borş).

Dacă în ceea ce priveşte continuarea Autostrăzii Transilvania pe porţiunea Câmpia Turzii - Braşov nu sunt mari speranţe şi nici promisiuni, în direcţia Vămii Borş lucrurile par că se mişcă totuşi. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a demarat procedura de licitaţie pentru executarea tronsonului de 8,7 km dintre Gilău şi Mihăieşti, iar compania americană Bechtel şi-a luat, de asemenea, angajamentul ca anul acesta să finalizeze o bună parte din tronsonul 3C, Suplacu de Barcău - Borş. Potrivit şefului DRDP (filială regională a Companiei de Drumuri), Bechtel ar fi propus ca anul acesta să finalizeze nu mai puţin de 28 km din acest tronson cu care a rămas în contract. "Lucrările Bechtel vor începe chiar din martie, pentru că ei au semnat un acord în care se angajează să finalizeze anul acesta minim 28 km. De altfel, din informaţiile pe care le deţin, Bechtel a lansat deja anunţurile de angajări în Bihor, ceea ce înseamnă foarte mult. Dacă îmi aduc aminte, când lucrau pe tronsonul Cluj - Turda, în luna martie nu se întâmpla niciodată nimic. Pe şantier nu găseai decât paznici şi câini. Se pare că acum situaţia e alta", susţine Pantelimon.

Dacă lucrurile stau aşa cum au fost prezentate de şeful DRDP Cluj, iar Bechtel are într-adevăr capacitatea de a finaliza 28 km de autostradă într-un an, atunci trebuie spus că pentru doar 8,7 km din aceeaşi autostradă (pe tronsonul Gilău - Mihăieşti), statul român este dispus să acorde constructorului un termen de şase ani. Pantelimon susţine însă că acest termen ar implica şi perioada de garanţie şi că, în realitate, constructorul va avea la dispoziţie doar şase luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţie. "În mare, lucrările de proiectare şi de execuţie pot să meargă în paralel, aşa încât există şanse ca anul acesta să înceapă deja lucrările", crede reprezentantul DRDP.

Preţul estimat pentru acest tronson (singurul rămas de executat pe teritoriul Clujului) nu e deloc de neglijat: 9,3 milioane de euro pe kilometru plus taxa pe valoarea adăugată (TVA). Procedura de licitaţie pentru proiectare şi execuţie a fost anunţată deja, urmând ca ofertele să fie deschise în 21 martie. În opinia lui Pantelimon, preţul pentru tronsonul din Cluj este justificat, având în vedere dificultatea traseului şi, pe de altă parte, diferenţa faţă de preţul perceput de Bechtel statului român. "Vorbim de un traseu dificil, care acoperă şapte viaducte şi 11 pasaje, ceea ce complică mult lucrarea, dar trebuie spus că acest preţ se încadrează în standardul de cost pe care îl impune statul român pentru astfel de lucrări de infrastructură. Pe de altă parte, toată lumea ştie că acest preţ nu este final. Licitaţia se va adjudeca pe criteriul celui mai mic preţ ofertat. Firmele de construcţie vor avea tot interesul să vină cu propuneri financiare avantajoase", spune Pantelimon.

Această porţiune de autostradă va rezolva problema traficului greu în zona Gilău, dar şi în zona Şimleu Silvaniei - Zalău. Traseul porneşte de la limita sectorului 2B al autostrăzii, la nord-est de Gilău, şi traversează o serie de văi, precum şi Drumul Naţional nr. 1F şi calea ferată Cluj - Oradea. Firmele interesate de acest tronson trebuie să arate, printr-o singură declaraţie bancară, în original, că dispun de de cel puţin 78,5 milioane de lei pentru o perioadă de şase luni. De asemenea, câştigătorul licitaţiei va trebui să demonstreze că are o medie a cifrei de afaceri globale, pentru perioada 2008-2010, de cel puţin 315 milioane de lei.

 

Comenteaza