Cum transformăm Clujul într-un mic Hollywood

Cum transformăm Clujul într-un mic Hollywood
Strategia de Dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca acoperă o serie de iniţiative care ar duce la dezvoltarea strategică a sectorului cinematografic al municipiului Cluj-Napoca în perioada 2014-2020. Înfiinţarea unui fond regional de film, crearea unui infrastructuri specializate în cinematografie, media şi TV şi introducerea educaţiei cinematografice în şcoli sunt câteva dintre iniţiative.

Siteul ce aparţine Cluj Management and Planning Group a publicat Strategia de Dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca, documentul care cuprinde o serie de aspecte şi elementele cheie care ar putea contribui la dezvoltarea oraşului. Iniţiativele acoperă diferite domenii, printre care şi cinematografia oraşului.

Strategia prinvind acest domeniu a fost întocmită de directorul Festivalului Internaţional de film Transilvania (TIFF), Tudor Giurgiu, cu sprijinul Melinda Boroş şi Cristian Hordilă, iar aceştia au concluzionat că sectorul cinematografic clujean are suficient potenţial cât să fie instrumentalizat ca pârghie de dezvoltare urbană, de consolidare şi de cooperare a relaţiilor de tip mediu public-privat, de valorificare a multiculturalităţii şi nu în ultimul rând de revitalizare a economiilor locale.

 Clujul este considerat a fi un oraş cu potenţial în domeniul cinematografiei, datorită unor evenimente deja consacrate, cum ar fi TIFF-ul, Zilele Filmului Românesc, a existenţei unor cinematografe cu ecou naţional şi a instituţiilor de învăţământ superior ca Facultatea de Teatru şi Televiziune şi Facultatea Sapienţia.

Fondul regional de film

Potenţialul Clujului în ceea ce priveşte dezvoltarea cinematografiei, a filmului şi a profesioniştilor locali în domeniu are nevoie de un buget pentru a creşte. În această privinţă s-a propus un fond regional de film care să vină şi din partea cimpaniilor private.

Acesta ar servi co-finanţării producţiilor cinematografice, promovării Clujului ca locaţie de filmare pe piaţa naţională şi internaţională, co-finanţării programelor de educaţie cinematografică destinate publicului clujean, festivalurilor de film şi modernizării sălilor, dezvoltării unei clase de profesionişti locali care vor activa în domeniu şi cărora fondul regional de film le va asigura absorbţia rapidă pe piaţa locală a muncii.

Fondul local/regional de film ar funcţiona ca mecanism de stimulare şi creştere a economiei locale prin obligativitatea beneficiarilor lui de a angaja personal specializat pe plan local: tehnicieni, actori în producţiile/evenimentele sau proiectele pe care le finanţează.
De asemenea, fondul regional va genera un important capital de imagine în sensul promovării oraşului Cluj-Napoca ca locaţie de filmare pentru producătorii naţionali şi internaţionali prin furnizarea unui set complet de informaţii despre capacitatea locală de producţie.

Strategia 2014-2020

Stimularea participării companiilor private în proiecte de film este principalul punct în strategia 2014-2020, întrucât comunitatea de afaceri clujeană deţine un capital financiar consistent ce poate fi investiţie în fondul regional de film - prin co-finanţare - fie prin participarea directă la producţiile de film locale. Propunerile în acest sens vizează în primul rând abordarea deschisă a mediuluide business clujean şi cooptarea sa ca partener în dezvoltarea sectorului cinematografic local.

În această perioadă de timp se doreşte şi adaptarea locală a unor modele funcţionale de parteneriat public-privat-operatori culturali în cinematografie. Cei trei iniţiatori ai strategiei îşi propun valorificarea experienţei sectoarelor cinematografice similare - ca Polonia prin crearea unor multiple fonduriregionale de film - care au dovedit că iniţiative de acest tip pot funcţiona într-un parteneriat viabil de tip mediu privat - mediu ONG (operatori culturali în sectorul cinematografic) - municipalitate şi pot genera, pe termen lung, surse de finanţare permanente pentru documentare sau filme de lungmetraj locale pornind de la exploatarea şi valorificarea resurselor regionale.

O latură importantă a strategiei este şi crearea unui infrastructuri specializate în cinematografie, media şi TV (platouri de filmare, studiouri, spaţii pentru post producţie). În cadrul sesiunilor de lucru, s-a pus în discuţie necesitatea realizării unei infrastructuri care să permită producţia filmelor pe plan local: platouri de filmare, studiouri, spaţii pentru post-producţie.

Soluţii

S-a propus o listă de soluţii la aceste probleme. Înfiinţarea unui studio de înregistrare de muzică de film prin utilizarea resurselor din cadrul Filarmonicii de Stat din Cluj şi a Conservatorului, înfiinţarea unui studio pentru înregistrarea dublajelor audio pentru care multiculturalitatea şi bilingvismul oraşului (română/maghiară) funcţionează ca atuuri, producţia decorului de film, teatru şi operă pe plan local şi înfiinţarea unui birou de public relations care să funcţioneze ca parte a eforturilor comune ale clusterelor de organizaţii interesate de sectorul cinematografic.

Strategia propune şi acordarea unei atenţii deosebite asupra pregătirii profesionale specializată în domeniu, introducerea educaţiei vizuale şi cinematografice în şcoli pentru tineri şi copii, având în vedere că rezultatele culese în ultimii ani prin evaluarea unor ample programe de educaţie cinematografică în România (vezi programul EducaTIFF din cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania) demonstrează un trend ascendent al interesului crescut al copiilor şi tinerilor pentru astfel de iniţiative.

 

Comenteaza