Breaking news Foto Cum va arăta Parcul Feroviarilor. Arhitectul care a câștigat concursul de soluții bifează o ”dublă”

Cum va arăta Parcul Feroviarilor. Arhitectul care a câștigat concursul de soluții bifează o ”dublă”
Planșa câștigătoare

Parcul Feroviarilor, revenit în domeniul public al municipiului, va fi modernizat după planurile realizate de o echipă coordonată de Vlad Sebastian Rusu, cel care a câștigat și concursul pentru Turnul Pompierilor.

 

14 echipe de arhitecți au elaborat proiecte pentru modernizarea Parcului Feroviarilor, în cadrul concursului organizat de Primăria Cluj-Napoca și Ordinul Arhitecților din România (OAR). Participanții au fost  invitați sa conceapă o soluție de proiectare care să se adapteze la cursul râului Someș, să interacționeze cu străzile adiacente, comunitatea locală existentă și viitoare, cu Piața Gării și, în același timp, să ofere întreaga complexitate vizuală și peisageră intrinsecă a unui parc contemporan.

Juriul a fost format din Jose Mayoral, ales președinte al acestui juriu, din Ligia Subțirică, Vlad Gaivoronschi, Elisabeta Dobrescu, Cristian Borcan, Anca Cioarec. Este vorba despre arhitecți din Timișoara, București, Cluj, iar Jose Mayoral este un arhitect chilian, angajat la societatea Practica, din Spania, cea care a câștigat concursul de soluții pentru amenajarea malurilor Someșului.


Locul I a fost câștigat de o echipă condusă de Vlad Sebastian Rusu, cel care a câștigat la începutul anului trecut și concursul de soluții și pentru revitalizarea Turnului Pompierilor. ”Am gândit proiectul plecând de la Someș, pe care l-am considerat axa ecologică a parcului. Am dorit o renaturare a acestui spațiu. Am păstrat cât am putut din vegetația existentă. Traversele șinelor pe care le-am găsit se vor reutiliza în diverse zone ale parcului”, a explicat Rusu. Echipa sa a propus un spațiu de evenimente rotund, două mici eleștee, unde se va aduna apa pluvială, iar singura facilitate pentru sport este constituită de spațiul pentru exerciții fizice. Va exista, de asemenea, un loc de joacă pentru copii. Într-o fază ulterioară a proiectului, parcul ar urma să fie legat prin două poduri de malul Someșului dinspre strada Decebal. Locul I este beneficiarul contractului de proiectare cu valoare estimată la 555.450 lei (fără TVA).

Premiul I  – Proiect nr. 50 – SG2028 - ASIZA BIROU DE ARHITECTURA S.R.L.
Autori principali // main authors: arh. Vlad Sebastian Rusu, arh. Octav Silviu Olănescu, arh. Anamaria Olănescu, arh. Anda Gheorghe
Colaboratori specialităţi // Collaborators:
Structură // structural engineer - ing. Ovidiu Rusu
Peisagistică // landscape design - ing. peis. Alexandru Cotoz, ing. hort. Valentin Sebastian Dan
Construcții hidrotehnice // hydrotechnical engineering - ing. Monica Gheorghe

 

 

Poza noua 29.05.2018

 

Poza noua 29.05.2018

Poza noua 29.05.2018

Premiul al doilea a revenit unor arhitecți și peisagiști reuniți sub numele Atelier Mas; ei vor încasa 35.000 lei. 20.000 lei merg către locul al treilea, obținut de asemenea de un grup de arhitecți.

Premiul II  – Proiect nr. 63 – AM2018 - S.C. ATELIER MASS S.R.L.
Autori principali // Main Authors:
Atelier Mass: Aldea Silviu, Moga Marius Cătălin, Sisak Tamás, Fülöp Csenge, Knall Arnold, Susan Roxana
Metapolis Architects BVBA: Mircea Munteanu, Cristian Panaite, Dorsan Eyben, Pierre Eyben
Ana Horhat - peisagistică // landscape design

Poza noua 29.05.2018

Poza noua 29.05.2018

Poza noua 29.05.2018

 

Premiul III  – Proiect nr. 58 – DP1212 - BIA Șerban Daniel Lucian / Daniel Șerban
Autori principali // main authors: Andrei Bacoșcă, Ruxandra Grigoraș, Lázár Csaba, Mădălina Perju, Daniel Șerban
Colaboratori specialităţi // collaborators:
Diana Coța – peisagist //landscape design

Poza noua 29.05.2018

Poza noua 29.05.2018

Poza noua 29.05.2018

 

”Soluții de calitate”


”Acesta este al treilea concurs de soluții organizat la Cluj-Napoca, iar primele două se află în diverse faze de implementare. În ceea ce privește Turnul Pompierilor, evaluăm oferte pentru lucrări de execuție, iar în ceea ce privește reamenajarea malurilor Someșului, este programată chiar astăzi o dezbatere. Primăria este decisă și are energia să transforme aceste proiecte extraordinare în realitate și să le ducă mai departe”, a subliniat Ovidiu Cîmpean, director în cadrul Primăriei.


”Dacă ar fi să rezum tot ceea ce se întâmplă aici într-un singur cuvânt, aș folosi cuvântul calitate. Clujul și-a propus să facă din calitatea vieții o axă centrală. În ceea ce privește ideea concursului de soluții, ne-am asumat o mare critică din partea presei prin alegerea concursurilor de soluții. Cerem înțelegere de la jurnaliști, pentru că acestea proceduri durează, nu se înfăptuiesc de pe azi pe mâine. Pe de altă parte, obținem calitate, iar asta pentru o perioadă foarte lungă de acum înainte”, a spus și primarul Emil Boc. Edilul-șef a afirmat de mai multe ori că și-ar dori ca în Parcul Feroviarilor să funcționeze un trenuleț, cum era cel din copilăria sa, însă nicio planșă nu conținea un asemenea element.

Istoria Parcului Feroviarilor


Parcul Feroviarilor, 5,4 hectare, a fost atestat documentar în sec. al XIX-lea, aici având loc târgul de vite al oraşului. În anii ’60 a luat actualul nume şi a fost transformat în parc de distracţii pentru copii. La începutul anilor ’90 a fost dat în administrarea Sucursalei Regionale CFR Cluj. În 2006 a fost cedat prin concesiune, pe 25 de ani, omului de afaceri Arpad Paszkany, prin intermediul Clubului de Fotbal CFR 1907, pe atunci CFR Ecomax.


Atunci, terenul a fost evaluat la doar 7,4 milioane de lei. Prin contract, clubul de fotbal se angaja să facă investiţii în valoare de 17,5 milioane de lei. Banii ar fi trebuit să fie cheltuiţi pentru construirea unei baze sportive, a unui hotel şi a unui parc de joacă pentru copii, deschis accesului public. Din aceste planuri, s-a concretizat doar un teren de fotbal, ecologiştii împiedicând continuarea lucrărilor, în 2011, pe motiv că se distrug arborii bătrâni ai parcului.

A urmat perioada de criză, iar anul trecut, Paszkany a anunţat că renunţă la investiţii. Terenul s-a întors, aşadar, la Căile Ferate Române. Pentru salvarea parcului şi reintroducerea acestuia în circuitul public al oraşului a luptat şi un grup civic, intitulat Federaţia Parcului Feroviarilor. Ecologiştii au înaintat către Regionala CFR un plan de preluare şi reactivare în toamna lui 2014. Pe 20 de ani.

Comenteaza