Cum vrea primăria să modernizeze parcul auto

Cum vrea primăria să modernizeze parcul auto
Peste 36 de milioane de lei pe an trebuie investiţi pentru modernizarea autobuzelor şi troleibuzelor deţinute de transportatorul administraţiei locale. 207 mijloace de transport, din totalul de 330, şi-au depăşit durata de exploare.

Compania de transport vrea instiruirea unei taxe speciale, de 6,6 %, în actualul preţ al biletelor şi abonamentelor de călătorii, începând cu anul următor. Consilierii locali vor dezbate propunerea care ar urma un fond de investiţii de aproape 9 milioane de lei anual, conform estimărilor specialiştilor structurii.

„În urma analizei efectuate de Regia Autonomă de Transport Urban Călători - RATUC (transformată recent în societate comercială şi în curs de înregistrare-n.red.) privind starea tehnică a parcului de autobuze, troleibuze şi tramvaiei din dotare a rezultat că din totalul de 330 de mijloace de transport, 207 au durată normală de exploatre îndeplinită sau depăşită şi anual ar trebuie înlocuit 10% din parcul de troleibuze şi autobuze. În medie, pe an, suma necesară pentru dotare este de 36.490.000 lei. Scoaterea din exploatare a mijloacelor de transport învechite şi înlocuirea acestora cu altele moderne cu consumuri energetice reduse determină o reducere a cheltuielilor cu piesele de schimb şi manopera pentru reparaţii", arată specialişrii primăriei de la Direcţia Tehnică şi Direcţia Economică. „Din 197 de autobuze, 136 au durata de exploatare îndeplinită sau depăşită. Din 96 de troleibuze, 38 au durata de păşită. Din 37 de tramvaiei, 33 de bucăţi su durata normală de exploatre îndeplinită sau depăşită", susţine directorul Companiei de Transport, Liviu Neag,

Având în vedere starea parcului auto pentru transportul public, Compania de Transport Public a primăriei a cerut constituirea unei surse de finanţare a investiţiilor pentru achiziţia de mijloace de transport public moderne cu un confort sporit, mai puţin poluante şi cu un consum energetic redus prin instituirea unei taxe speciale de transport public local în cuantum de 6,6% din preţul abonamentelor şi biletelor de călătorie eliberate. „Taxa se va aplica tarifului biletelui şi abonamentului. Prin instituirea taxei speciale nu se modifică preţul acestora", mai arată specialişrii primăriei.

Propunerea va fi discutată de consilierii locali la şedinţa de mâine. Practic, din 2014, clujenii vor plăti aceleaşi tarife la transoportul în comun, iar Compania de Transport a primăriei va folosi o parte din banii încasaţi pentru modernizarea parcului auto, pe segmentul autobuze-troleibuze. Pe hârtie, preţul biletelor se diminuează cu 6,6%, diferenţa de cost între actualul preţ şi cel diminuat se constituie într-un fond special de dezvoltare care poate fi folosit doar pentru achiziţie de noi mijloace de transport în comun.

Planul este de a cumpăra, anual, 12 autobuze normale, 7 articulate, 5 troleibuze simple şi 5 troleibuze articulete. Pe estimări, acestea ar presupune peste 36 de milioane de lei. Compania de transport are doar peste 10 milioane de lei disponibilie anual (din venituri proprii şi din susţinere de la bugetul local), aşa că speră să mai obţină aproape 9 milioane de lei din respectiva taxă specială aplicată la vânzarea de bilete şi abonamente. În ceea ce priveşte dotare cu noi garniruri de tramvai (din cele 37 de tramvaie, 33 de bucăţi au durate de exploatare depăşită), conducerea Companiei de Transport a primăriei susţine că depăşeşte cu mult posibilităţile financiare proprii, având în vedere că acestea sunt foarte scumpe. Chiar şi pentru modernizarea parcului de autobuze şi troleibuze, conducerea Companiei de Transport mizează pe suplimentarea sumelor de la bugetul local şi îşi menţionează că va încerca accesarea unor credite pentru investiţii.

RATUC s-a transformat recent în societate comercială pentru a putea opera rute de transport interjudeţean, în comunele satelit ale municipiului. Primarul Emil Boc a declarat ca prioritate pentru următorii ani modernizarea transoportului public din oraş, în aşa fel încât să aducă timpi scurţi de deplasare şi condiţii decente de transport pentru clujeni.

 

 

p

Comenteaza