Departamentul antifraudă pe fonduri europene şi DNA anchetează o licitaţie de la Primăria Cluj

Departamentul antifraudă pe fonduri europene şi DNA anchetează o licitaţie de la Primăria Cluj
Departamentul de Luptă Anti-Fraudă, partener OLAF - European Anti-Fraud Office, al Comisiei Europene, şi Direcţia Naţională Anticorupţie au fost sesizate în legătură cu o licitaţie de 21 de milioane de lei a primăriei clujene. Alte două licitaţii uriaşe, una de 10 milioane de euro şi una de 2 milioane, sunt lovite „cu manta". Cum a reacţionat Emil Boc.

Documente false utilizate pentru câştigarea unei licitaţii organizată de Primăria Cluj-Napoca. Este vorba despre licitaţia pentru sistemul de ticketing ("modernizarea şi extinderea sistemului de transport public în comun în zona metropolitană Cluj - etapa 1"), atribuit asocierii dintre societăţile SC Ramb SRL - CS Vision, ambele cu sediul la Braşov. Este vorba despre contractul nr. 211.387, semnat în 28 iunie 2013.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), prin Direcţia de constatare şi stabilire nereguli programe europene, a decis să sesizeze DNA şi DLAF, departamentul de luptă antifraudă partener al OLAF, al Comisiei Europene. De asemenea, o societate din Bucureşti, Incertrans SA, a anunţat că depune, de asemenea, plângere penală.

„În cadrul ofertei tehnice pentru trei tipuri de echipamente principale ale sistemul de e-ticketing (validator dual, validator contactless, automat de vânzare bilete), asocierea RAMB - CS Vision a depus documente care prezintă suspiciunea că sunt false", a comunicat MDRAP, la solicitarea cotidianului ZIUA de CLUJ.

Concret, CS Vision SRL a prezentat în dosarul înscris la licitaţie documente pe care le-a prezentat ca provenind de Incertrans SA, pe care societatea de cercetări în transporturi din Bucureşti nu le recunoaşte. Totul a ieşit la iveală după o sesizare a unuia dintre concurenţii din licitaţia de la Cluj, compania Radcom SRL.

"Raportul de încercări este un document fals"

Iată mai jos, pentru conformitate, răspunsul trimis către MDRAP de către INCERTRANS:

„Referitor la adresa dumneavoastră din data de 09.09.2014 vă comunicăm că pe lista de încercări descrise de către dumneavoastră pentru IEC68.2-2B, EN50155 art. 10.2.4, 10.2.5, IEC68.2-2A, EN50155 art. 10.2.3, EN50121-3-2, EN50155+A1 10.2.6, 10.2.9, EN61000-4-3, EN61000-4-2, EN610004-4, EN61000-4-6, EHK10-02, EN50121-3-2, EN50155+A1 nu se află şi nici nu au fost acreditate de RENAR pentru societatea noastră, ca urmare a lipsei aparaturii de specialitate, totodată, vă comunicăm că Raportul de Încercări cu nr. 0910110/09.11.2012, elaborat pentru CS Vision SRL, este un document fals şi lipsit de suport legal care va face obiectul unei plâgeri penale împotriva elaboratorilor.

Având în vedere cele de mai sus menţionate, echipa de verificare, prin adresa CSN 102929/ 09.12.2014 a cerut o copie conform cu originalul a adresei de răspuns nr. 4216/ 25.09.2014 prin care Incertrans SA a transmis răspunsul către Radcom SRL privind privind lista de încercări şi Raportul de Încercări nr. 0910110/2/2012".

Conducerea Incertrans a transmis echipei de verificare a ministerului că se va adresa procurorilor şi s-a ţinut de cuvânt. Conform adresei nr. 5358/12.12.2014, Incertrans a sesizat organele abilitate de lege pentru anchetarea împrejurărilor în care a fost eliberat raportul de încercare nr. 0910110/2/2012.

MDRAP aşteaptă rezultatele anchetei

„Având în vedere cele de mai sus, se reţine faptul că Autoritatea Contractantă a declarat câştigătoare o ofertă neconformă şi îm baza unor documente care prezintă suspiciunea că sunt false", spun reprezentanţii MDRAP, care la rândul lor au sesizat organele de anchetă. Aceştia au explicat pe larg ce i-a determinat să se adreseze DNA şi DLAF.

„Raportându-ne la definiția fraudei, conform OUG nr. 66/2011, care statuează frauda ca fiind infracțiunea săvârșită în legătură cu obținerea ori utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor naționale aferente acestora, incriminate de Codul penal ori alte legi speciale, precum și la definiția fraudei, conform prevederilor Tratatului de instituire a Uniunii Europene privind protecţia intereselor financiare ale Comunităţii Europene, care se defineşte din punct de vedere al cheltuielilor ca pe orice act sau omisiune intenţionată legat de utilizarea sau prezentarea de declaraţii sau documente false, incorecte sau incomplete, care are ca efect deturnarea sau reţinerea incorectă de fonduri din bugetul general al Comunităţilor Europene sau din bugetele gestionate de Comunităţile Europene sau în numele acestora.

În speţă au fost identificate indicii certe cu privire la prezentarea de declaraţii sau documente false, incorecte sau incomplete, care are ca efect deturnarea sau reţinerea incorect de fonduri din bugetul general al Comunităţilor Europene sau din bugetele gestionate de Comunităţile Europene sau în numele acestora, caz în care devin incidente prevederile art. 45 alin.(4) din OUG 66/2011, întrucât existenţa creanţei bugetare depinde de existenţa unei fapte penale, respectiv a unei fraude", se specifică în comunicatul remis ZIUA de CLUJ.

Activitatea de constatare a fost suspendată de drept până la obţinerea deciziei definitive a instanţei.

Proiectul e gata 68%

Valoarea pentru care a fost adjudecat proiectul este 21,05 milioane de lei. „După avizul de la Finanţe am parafat contractul pentru proiectul extinderea transportului în zona metropolitană, prin sistem de ticketing - etapa I, care vizează municipiul Cluj-Napoca şi care se va încheia în iulie 2014", preciza primarul Emil Boc, în 3 iulie 2013, la câteva zile după semnarea contractului.

În cadrul proiectului, urmau să fie modernizate 87 de staţii de transport în comun în municipiul Cluj-Napoca, amenajate 61 de automate de eliberare a legitimaţiilor de călătorie, respectiv 74 de panouri de afişaj cu privire la circulaţia mijloacelor de transport în comun. O bună parte dintre aceste staţii şi panouri există deja în peisajul Clujului.

„Proiectul de modernizare şi de extindere a sistemului de transport public în comun în zona metropolitană Cluj - etapa 1 are în acest moment ca termen de finalizare data de 1 martie. Progresul fizic al proiectului este de 68%, în conformitate cu raportul cel mai recent depus la sediul nostru", declara la mijlocul lunii ianuarie Andreea Marcu, expert de comunicare la Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest, organism ce supervizează lucrările pe bani europeni din această parte a ţării.

ZIUA de CLUJ a solicitat prin telefon şi prin poşta electronică, încă din 28 ianuarie, o poziţie privind licitaţia cu documente false de la Cluj. De asemenea, a cerut un punct de vedere şi primăriei clujene, care nu a venit însă până la ora publicării acestui articol.

Afectează alte două licitaţii

Mai grav este că licitaţia pentru sistemul de ticketing a afectat şi alte două licitaţii: cea pentru cele 40 de autobuze articulate, organizată tot de primăria clujeană, câştigată de polonezii de la Solaris, şi cea pentru cele 10 autobuze nearticulate, organizată de Compania de Transport Public Cluj-Napoca şi atribuită companiei Briari's, care va aduce maşini marca Iveco. Participanţii la licitaţie au fost obligaţi să aibă validatoare de tichete compatibile cu sistemul CS Vision, în dauna soluţiilor oferite de Radcom, cea care a şi semnalat că braşovenii folosesc documente false.

Cine conduce CS Vision

CS Vision este condusă de un tânăr om de afaceri, Răzvan Bâgiu. Braşoveanul a absolvit Facultatea de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţii Bucureşti şi a urmat un master în informatică aplicată la aceeaşi instituţie de învăţământ. Marea realizare a companiei conduse de Bâgiu a fost realizarea meselor multitouch - suprafeţe tactile de mari dimensiuni care pot reda fotografii, documente şi chiar jocuri.

UPDATE Emil Boc a reacţionat joi la informaţiile cuprinse în acest articol: "Din punctul nostru de vedere, contractul merge mai departe. Aşteptăm rezultatele anchetei procurorilor şi nu putem decât să respectăm soluţia pe care ne-o vor oferi instanţele de judecată".

Comenteaza