DRUM EXPRES prin judeţul Cluj. Vezi pe unde va trece şi cât costă

DRUM EXPRES prin judeţul Cluj. Vezi pe unde va trece şi cât costă
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat prioritățile infrastructurii rutiere pentru perioada 2015-2016. Pe lângă autostrăzi, s-a discutat şi despre drumurile expres. O astfel de şosea traversează judeţul Cluj, cel puţin pe hartă.

Potrivit graficelor prezentate de ministrul Transporturilor, clujeanul Ioan Rus, noul drum expres ar urma să lege Turda de Dej, de unde va continua spre judeţele Maramureş şi Satu Mare, urmând să aibă două ieşiri la graniţa României, la Petea şi la Halmeu. Lungimea sa va fi de 321 km. Traseul în detaliu al noului drum încă nu a fost stabilit.

Acest drum expres şi alte astfel de şosele sunt propuse pentru a fi implementate chiar începând din 2015, conform graficului. Acesta nu înseamnă că imediat vor începe lucrările; abia anul următor ar urma să fie demarate procedurile destul de complicate şi de greoaie pentru realizarea studiului de fezabilitate, a proiectului de execuţie, a exproprierilor, cu termene de licitaţii şi contestare, abia ulterior de execuţie propriu-zisă.

Aici mai intervine un hop important: pactul politic cerut de premierul Victor Ponta pentru toate aceste proiecte de infrastructură. Dacă forţele politice nu vor cădea de acord asupra acestor priorităţi prevăzute de Master Planul de Transport al României, realizat de ministerul Transporturilor, respectiv dacă nu se vor găsi sursele de finanţare, totul s-ar putea prăbuşi.

Master Planul de Transport de anul trecut prevedea iniţial, potrivit detaliilor din documentul prezentat, ca drumul expres Turda-Dej-Baia-Mare-Satu-Mare-Halmeu să fie implementat în perioada 2021-2030.

În acelaşi document apare estimată suma de execuţie a drumului Turda-Halmeu, la valoarea de 991 milioane de euro. Includerea lui în prezentarea ministrului Transporturilor ca unul dintre proiectele propuse pentru a fi demarate chiar din 2015, ar putea însemna şi o decalare a termenului de finalizare a lui, care însă nu apare în graficul arătat de clujeanul Ioan Rus.

ZIUA de CLUJ a cerut oficial Ministerului Transporturilor un punct de vedere faţă de termenul preconizat pentru finalizarea acestui drum. O sursă din minister ne-a declarat că, dacă se va începe în 2015, ar putea fi gata până în 2020.

Drumurile expres sunt o premieră în România, deocamdată nu există nicio asemenea magistrală. Acestea sunt „surorile" mai mici ale autostrăzilor. Diferenţa este că primele nu au bandă de urgenţă, parapeţi pe margine, facilităţi precum spaţii comerciale, acces la linii telefonice şi la benzinării.

Şoselele expres au, însă, două benzi pe sens, chiar dacă mai înguste, separator între cele două sensuri, nu trec prin localităţi şi nu se intersectează cu alte drumuri. Aşadar, drumul pe relaţia Turda - Dej trebuie să fie nou-nouţ, chiar dacă între Turda şi Cluj, de exemplu, există deja o şosea cu două benzi pe sens.

Rus declara, odată cu lansarea Master Planului de Transport, în octombrie anul trecut, că, în viitor, dacă România va avea resurse financiare, drumurile expres vor putea fi lărgite şi transformate în autostrăzi. Master Planul de Transport arată că traseul acestui drum expres stabilește legătura cu nodul Turda din cadrul rețelei TEN-T.

Potrivit aceluiaşi document, în acest moment, pe acest coridor timpii de călătorie sunt mari, viteza medie înregistrată fiind de 70 km/h. Cea mai mare parte a infrastructurii pe acest coridor are o stare tehnică defavorabilă: 89% este la standard de drum cu o singură bandă de circulație pe sens.

După construirea drumului expres Turda-Halmeu, fluxul de trafic se va modifica. Astfel, viteza medie va crește până la 109 km/h, iar timpii de călătorie pe durata orelor de vârf scad cu 45%.

Potrivit informaţiilor prezentate de Rus, sumele pentru investiţiile în infrastructură vor putea fi asigurate în următorii ani din finanţări europene, acciza la motorină, rovinietă, concesiuni şi parteneriate public-private şi credite de la Banca Mondială, Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Comenteaza