Fană a ambarcaţiunilor cu motor, responsabilă de regulamentul care le interzice pe lacurile din care clujenii beau apă

Fană a ambarcaţiunilor cu motor, responsabilă de regulamentul care le interzice pe lacurile din care clujenii beau apă
| Foto: facebook.com/ouichouette

Consilul Judeţean (CJ) Cluj a organizat, marţi dimineaţa, o dezbatere publică pe tema regulamentul ce interzice ambarcaţiunile cu motor pe lacurile Fântânele şi Tarniţa, acesta din urmă fiind sursa de apă potabilă a clujenilor. Problema este cine anume se va ocupa de aplicarea acestuia: "lupul la oi", după cum spune o vorbă din popor.

"Controlul modului de aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum și constatarea contravențiilor prevăzute de legislația în vigoare și de prezentul regulament se fac de către agenții constatatori din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont – Salvaspeo Cluj - Biroul Arii Protejate", se arată în textul regulamentului menţionat.

Problema este că şefa acestui bioru este Contraș Roxana, o fană a ambarcaţiunilor cu motor pe lacurile Clujului. Presa locală scria, în vara anului 2019, că "deşi se prezintă „activistă de mediu”, ea face un mare lobby pentru ambarcațiunile cu motor pe lacul Tarnița, principala sursă de alimentare cu apă a Clujului. Iubitul ei (n.red. fostul iubit, conform celor mai noi informaţii) este un cetățean de origine arabă, Abdul Rahim, care și-a construit un ponton cu skijeturi și bărci cu motor pe Tarnița, și care a devenit notoriu în Cluj după accidentul pe care l-a produs în 2015, cu o mașină off-road modificată – accident în care iubita lui de la acea vreme și-a pierdut viața. Acesta s-a ales cu o condamnare cu suspendare pentru ucidere din culpă și a continuat să-și vadă de activități". Despre Contraş Roxana, media locală mai scria că a ajuns la Consiliul Judeţean prin Horia Uioreanu, fost președinte al PNL Cluj, condamnat pentru fapte de corupție. 

În 2019, pe pagina ei de Facebook, Rocsana Contraş dădea exemplul unei zone a fluviului Rin, unde se lansează skyjeturi de pe o platformă betonată, comentând că autorităţile ar trebui să amenajeze zone speciale pentru ambarcaţiuni şi pe lacul Tarniţa. Atunci când i se spune că ambarcaţiunile cu motor trebuie interzise pe toate lacurile sursă de apă potabilă, ea răspunde: „Şi cu sporturile nautice ce facem?? Ne antrenam in cabina de duş? Sporturile trebuie promovate! Un permis pt ambarcaţiuni este mai scump decât o licenţa de zbor Dorule! Lacul e mare şi încăpem toţi! Şi bărci şi jeturi şi caiace şi înotători! Trebuie legi sănătoase, trebuie viziuni constructive, trebuie infrastructura, investiţii in sport şi turism, trebuie canale navigabile şi pe lac semaforizate şi semnalizate corespunzător şi balizate, trebuie controale mai dese, regulamente puse la punct, taxe mai mari pt cei care vor sa practice aceste sporturi iar banii sa se întoarcă in investiţii pe lac pt liniştea şi siguranţa tuturor, trebuie un orar stabilit de Căpitănie pt antrenamentul sportivilor. Nu trebuie interzis nimic. Topic românesc, educaţie făcută cu parul!”

Amintim că, miii de clujeni au semnat o petiție prin care au solicitat interzicerea ambarcațiunilor motorizate pe cele două lacuri. De asemenea, în 2019, șase parlamentari clujeni s-au unit și au realizat o interpelare către Guvern, cerând același lucru. Astfel, ca urmare a demersurilor efectuate, prin Hotărârea Guvernului nr. 741/2020, lacurile Tarnița și Beliș-Fântânele au fost eliminate din anexa căilor navigabile interioare ale României, iar instituția împuternicită să se ocupe de respectarea legii este Consiliul Județean. La final de 2020, consilierii judeţeni au votat regulamentele de navigație pe lacurile Tarnița și Fântânele, precum și a unor măsuri necesare pentru punerea acestora în executare. NOILE REGULI AICI!

Dezbaterea de marţi, organizată de CJ Cluj, a fost mai mult "un fel de audiere" a celor ce au trimis propuneri de îmbunătăţire a noului regulament propus, după cum a evidenţiat Radu Mititean, reprezentantul Clubului de Cicloturism Napoca. Fiecare persoană înscrisă la cuvânt şi-a reiterat propunerile, în 3 minute, fără a primi un răspuns din partea autorităţii judeţene, doar o promisiune: "vor fi analizate". Cei care au luat cuvântul s-au împărţit în două tabere, şi anume pro şi contra ambarcaţiunilor cu motor. Dacă activiştii au cerut limitarea vitezei ambarcaţiunilor permise (n.red. a celor electrice) şi un orar în care acestea pot fi folosite şi, de asemenae, au ridicat presupusul "conflict de interese" al doamnei Contraş, amatorii sporturilor nautice le-au reproşat reprezentanţilor judeţului că interzic agrementul pe singurele două lacuri navigabile din nordul ţării şi că, în loc să îşi facă concediile la Cluj, se văd nevoiţi să meargă la Dunăre. "Ne luăm motoare electrice sau în 4 timpi, să ne faceţi program, nicăieri în Europa nu e interzis. Am băgat bani în barcă, sunt foarte muţi invidioşi", a spus unul dintre cei ce a luat cuvântul. Nu în ultimul rând, un consilier local din Beliş spune că municipalitatea nu a fost informată oficial despre acest nou regulament, că au aflat de la prieteni, şi după ce l-au lecturat au constatat că acesta "nu are la bază niciun studiu ştiinţific".

loading...
Comenteaza